Capital.ba

Turska povećala taksu za prolaz kroz Bosfor i Dardanele

17.06.2023. / 15:45

ANKARA – Turska je povećala tranzitnu naknadu koju naplaćuje trgovačkim brodovima za korištenje moreuza Istanbul i Dardaneli u skladu s pravima Konvencije iz Montrea.

FOTO: Pixabay

To je saopštio ministar saobraćaja i infrastrukture Abdulkadir Uraloglu. Uraloglu je najavio da će cijena po toni jedinice tereta biti 4,42 dolara.

“Od 1. jula uvodimo novo ažuriranje koje će povećati protok strane valute u zemlju kroz moreuze”, rekao je.

Uraloglu je izjavio da se pravila utvrđena Konvencijom iz Montrea primjenjuju na putarine u moreuzu.

“Od oktobra 1983. do oktobra 2022., 0,8063 USD po neto toni naplaćivalo se za međunarodne brodove koji su prolazili kroz moreuze. Nakon 39 godina, 10. oktobra 2022., ažurirali smo ove naknade i povećali naknadu za neto tonu za brodove na 4,08 USD. Mi ažuriramo ovu naknadu na 4,42 USD od 1. jula 2023.”, rekao je Uraloglu.

Prema Konvenciji iz Montrea potpisanoj 1936., Turska zadržava pravo da zahtijeva naknade za svetionike i spasavanje od brodova koji prolaze kroz Istanbulski moreuz i ulaze i izlaze iz moreuza Čanakale.

U to vrijeme se računao kroz zajedničku valutu Germinal franak, koju su Ujedinjene nacije prihvatile kao zlatni franak.

Godine 1936. jedan franak bio je ekvivalentan 0,29 grama (0,01023 unce) čistog zlata. Kada Germinal Franc više nije bio u opticaju, počela su plaćanja u američkom dolaru prema kursu turske lire, ali se vrijednost jednog franka i dalje održava kao 0,29 grama finog zlata, bez obzira na trenutne kurseve.

Godine 1983. Turska se odrekla oko 75 posto svojih prava na putarinu i fiksirala 1 zlatni franak na 0,8063 dolara uz smanjenu vrednost.

Donedavno su se putarine primjenjivale množenjem trenutnog kupovnog kursa s diskontiranom vrijednošću zlatnog franka od 0,8063 USD.

Međutim, s vremenom je iznos erodirao zbog rastuće inflacije i vrijednosti zlata, zbog čega Turska naplaćuje manje tranzit.

Konvencija iz Montrea donesena je 1936. Ona čuva slobodu prolaska kroz moreuze za trgovačke brodove i u miru i u ratu, ali režimi su različiti za svaki.

“Kada uzmemo u obzir plovilo s neto tonažom od 10.000, ovo plovilo je plaćalo ukupno 3.240 dolara za svetioničarske, spasilačke i medicinske usluge prije oktobra. 2022. U oktobru je porastao na 16.393 dolara. S novom tarifom koja će biti usvojena 1. jula, brod neto tonaže od 10.000 tona moraće da plati 17.760 dolara. Ovim povećanjem činimo istorijski korak za povećanje priliva deviza u zemlju”, rekao je Uraloglu.kamatica.com

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!