Capital.ba

Njemačka prodaja vozila pada dva mjeseca uzastopno

04.02.2010. / 8:50

BERLIN, Prodaja vozila u Njemačkoj opala je u januaru, drugi mjesec uzastopno, na oko 181.000 automobila (4,2 odsto manje nego u istom mjesecu 2009. godine), što je najniži nivo od ujedinjena Njemačke 1990. godine, pokazali su najnoviji podaci Udruženja inostranih proizvođača vozila (VDIK) u toj zemlji.
Kako prenose agencije, prodaja vozila u Njemačkoj počela je da se naglo smanjuje od septembra minule godine, kada je potrošeno pet milijardi dolara iz vladinog programa za podsticanje potražnje za automobilima.
Pojedini analitičari procjenjuju da će isti trend biti nastavljen i u drugim evropskim zemljama, ako vlade ne nastave mjere podsticanja prodaje automobila po sistemu “staro za novo” ili ne uvedu neki dugi vid subvencija.
U najnovijoj analizi stanja u autoindustriji, čiji je autor Ferdinand Dudenhover sa Univerziteta Duizburg-Esen, navodi se da će se evropski proizvođači vozila, posebno njemački, “suočiti sa ogromnim padom prodaje u ovoj godini”. Predviđa se da će samo u Zapadnoj Evropi biti prodato milion automobila manje nego u 2009. “Svijet automobila će se promjeniti, a to će morati da prate i proizvođači”, rekao je Dudenhofer za radio Dojče vele.
Uprkos finansijskoj krizi, protekla godina zauzima šesto mjesto na listi najuspešnijih godina za prodaju automobila, ali su u velikoj meri za to zaslužne subvencije vlada raznih zemalja, pre svega kroz programe zamjene starih automobila za nove, ekonomičnije i ekološki prihvatljivije.
U Evropi je lani prodato 52,8 miliona automobila, 5,4 odsto manje nego u 2008, a u Njemačkoj 3,8 miliona, za četvrtinu više nego prethodne godine. Isporuke u Severnoj Americi su pale 22 odsto, u Rusiji za čak 44 procenata, a bolje nisu prošli ni Japan, Španija ili Velika Britanija.
“Sada je došlo vrijeme da upravo Njemačka proda manje automobila. Povećana prodaja u prošloj godini došla ja zahvaljujući programu ‘staro za novo’, ali će Njemačka sada povući na dole prodaju u Zapadnoj Evropi”, rekao je Dudenhofer.
Nijemci su obilato koristili sistem subvencija, prema kojem je trebalo da svoja vozila, starija od devet godina, oteraju na otpad, a za uzvrat su dobijali premiju od 2.500 evra za kupovinu novih automobila koji zadovoljavaju ekološke standarde.
Sve je to koštalo vladu oko pet milijardi evra, ali je stvorilo zadovoljne kupce i, što je još važnije, preporodilo auto-industriju, istakao je Dudenhofer.
Od sistema podsticanja potražnje veliku korst imali su i nemački uvoznici automobila. Do prošle godine, od ukupnog broja vozila prodatih u Njemačkoj, samo 30 odsto je bilo iz uvoza, a sada je taj procenat skočio na 40. Istovremeno se tri od četiri automobila proizvedena u Njemačkoj prodaju na stranom tržištu.

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!