Capital.ba

Indeks poslovnog optimizma u padu

02.12.2009. / 18:42

poslovni optimizam znakZAGREB, Indeks poslovnog optimizma – Hlipo pao je i u novembru, drugi mjesec za redom i iznosi 76,9 postotnih bodova, što je 9,2 postotna boda manje nego prošli mjesec.

Pad je podjednak i u zadovoljstvu trenutačnom situacijom kao i u očekivanjima u idućih šest mjeseci, navodi se u izvještaju o Hendal-Liderovom indeksu Hlipo za novembar.

Velikom padu indeksa najviše je pridonio sektor turizma u kojemu je indeks dosegnuo najnižu razinu od početka mjerenja i u studenome iznosi tek 72 postotna boda. Razlog tome padu leži u niskim očekivanjima od poslovanja u idućih šest mjeseci (53,8 postotnih bodova), dok je zadovoljstvo trenutnom situacijom još na razini iznad 90 postotnih bodova.

Pad optimizma vidljiv je i u sektoru proizvodnje, i to za 8,7 postotnih bodova, a na taj je pad najviše uticao pad zadovoljstva trenutnom situacijom.

Do kraja ove i u prvoj polovini sljedeće godine nepovoljan utjecaj na kretanje industrijske proizvodnje imat će smanjenje domaće potrošnje kao posljedica smanjenja ili stagnacije raspoloživog dohotka domaćinstava, ali i zbog očekivanog smanjenja javne potrošnje, ističu iz agencije Hendal i poslovnog tjednika Lider.

U odnosu na oktobar sektor građevinarstva ponovno pokazuje znakove pesimističnog poslovanja. Na mogući oporavak tog sektora ukazuje jedino podatak da je vrijednost novih narudžbi u drugom tromjesečju 2009. porasla za 37,1 posto u odnosu na isto razdoblje 2008. pa se može očekivati rast optimizma u tom sektoru početkom drugog tromjesečja iduće godine kad se počnu ostvarivati te narudžbe.

Sektor prevoza i usluga je u studenome ostao na istoj razini zadovoljstva trenutnom poslovnom situacijom kao i prošli mjesec, dok su očekivanja pala 11,9 postotnih bodova.

Zadovoljstvo trenutnom situacijom dolazi ponajviše od poslovnih subjekata koji se bave telekomunikacijama zbog nadolazećih praznika i veće potrošnje telekomunikacijskih usluga.

Jedini sektor koji bilježi rast Hlipo indeksa je trgovina, a taj rast, kako se objašnjava, je očekivan s obzirom da se bliži sezona darivanja i velikih shoppinga.

Rast optimizma u tom sektoru rezultat je samo očekivanog porasta prodaje tijekom blagdana, pa nije vjerojatno da će taj sektor dugo ostati u optimističnom raspoloženju i u idućoj godini, zaključuje se u saopštenju o Hendal-Liderovom indeksu poslovnog optimizma.

Istraživanje Hlipo indeksa zasniva se na anketi 400 velikih, srednjih i malih firmi u proizvodnji, građevinarstvu, trgovini, prevozu i uslugama i turizmu. U anketi se menadžere preduzeća pita kako ocjenjuju trenutnu poslovnu situaciju i poslovnu situaciju u narednih šest mjeseci.

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!