Capital.ba

Ekonomska kriza otjerala turiste

17.09.2010. / 8:30

BEOGRAD, U prvih sedam mjeseci ove godine, u Srbiji je ostvareno 3,5 miliona noćenja turista, što je za 15 odsto manje nego u istom vremenskom periodu prošle godine.
Ovako drastičan pad turističkog prometa u Srbiji posljedica je izuzetno niske kupovne moći stanovništva i rastuće nezaposlenosti. Ovi faktori posebno dolaze do izražaja, jer je srpski turizam najviše oslonjen na domaćeg gosta.
Domaći turisti su tako u periodu januar-jul ove godine, imali 2,79 miliona noćenja, što je pad od 15 odsto u odnosu na 2009. Broj noćenja stranaca u ovom periodu bio je gotovo četiri puta manji – 780.927 ili za 13 odsto. U strukturi ukupnog broja dominiraju domaći gosti, sa čak 78,1 odsto.
– Upravo taj podatak, sa oštirijim padom noćenja, posebno domaćih gostiju, potvrđuje visoku zavisnost razvoja domaćeg turizma od domaćeg gosta – kaže Saša Đogović, saradnik Instituta za tržišna istraživanja. – To je u uslovima ekonomske krize, najviše doprinijelo negativnim tendencijama u srpskom turističkom prometu.
Dakle, oslanjajući se na naše turiste ili u najboljem slučaju one iz regiona, koji su takođe platežno loši, srpski turizam i ne može da očekuje preokret u postojećem negativnom trendu. Recesija je stoga u ovoj grani nešto sa čim treba računati sve dok se suštinski ne poboljša životni standard građana.
Inače, najveći broj noćenja evidentiran je u banjskim mjestima – 1,17 miliona, slijede potom planinski centri – 927.920, pa administrativni centri, odnosno naši veći gradovi – 687.530 noćenja.
Najveći broj turista u posmatranom periodu posjetio je Beograd, gdje za sedam prvih mjeseci imamo 596.490 noćenja. Ipak, i ovdje je značajno redukovan turistički promet, za čak 17 odsto.
Najposjećenije banjsko mjesto u Srbiji je Vrnjačka Banja sa 314.264 noćenja, takođe u prvih sedam mjeseci 2010. To je, međutim, za devet odsto manji broj nego u isto vrijeme lani.
– Među planinskim centrima, najposjećeniji je Zlatibor, koji polako preuzima primat od Kopaonika, uslijed loše cjenovne politike na ovoj najvišoj srpskoj planini i nezadovoljavajućeg odnosa cijena – kvalitet – dodaje Đogović.
Od januara do jula, na Zlatiboru je bilo 236.896 noćenja, odnosno za 10 odsto manje nego prošle godine, dok je Kopaonik imao 178.988 noćenja i čak pad od 34 odsto, na godišnjem nivou.
Zanimljivo je da su se domaći gosti odmarali mahom u banjama (1,1 milion noćenja) i planinama (848.099 noćenja). Nasuprot tome, stranci su najviše posjećivali veće gradove kao što su Beograd i Novi Sad. To ukazuje na nedovoljnu atraktivnost ostale turističke ponude Srbije, odnosno slabu uslugu i loše saobraćajnice, što odvraća potencijalnog stranog gosta da posjeti i neka druga turistička mjesta u Srbiji.
Fleksibilnije cijene
Ekonomisti smatraju da pored poboljšanja privrednih prilika u zemlji i rasta kupovne moći stanovništva, turizam može da oživi samo ako i turistički poslenici pokažu više fleksibilnosti, posebno u pogledu cijena. Jer, pristupačnijim cijenama, bar na kratak rok mogu donekle amortizovati negativan trend u turističkom prometu. Na duže staze, neophodna su veća ulaganja i države, najprije u saobraćajnu infrastrukturu, kako bi se pospješio dolazak stranih gostiju.  Novosti

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!