Capital.ba

Auto kompanije strahuju od pada profita u idućoj godini

24.10.2008. / 9:00

MILANO/FRANKFURT, Velike svjetske auto-kompanije, kao što su italijanski “Fijat” i južnokorejski “Hjundaji”, juče su iznosile crna predviđanja za iduću godinu, u trenutku kada  globalna finansijska kriza uzima danak.
 Italijanska automobilska grupacija “Fijat” saopštila je da bi svjetska potražnja za njenim vozilima mogla da padne 10 do 20 odsto prema “najgorem scenariju”, a  zvanični predstavnik “Hjundaija”, najvećeg južnokorejskog proizvođača vozila, izjavio da će se potražnja za kolima smanjiti iduće godine i u zemljama koje imaju visoku stopu privrednog rasta.
 Njemački “Dajmler”, proizvođač luksuznih kola sa oznakom “Mercedes-Benc” i sportsko terenskih automobila, takođe će, sudeći prema najnovijim prognozama, izaći sa podacima o smanjivanju profita, drugi put zaredom u ovoj godini.
      Svjetski proizvođači automobila suočeni su sa drastičnim padom potražnje, zbog toga što su kupci odložili za bolje dane velike kupovine, kao što je nabavka porodičnog automobila, zbog straha od recesije, upozoravaju analitičari.
      Indeks DJ Stoks (Stoxx) evropskih proizvođača automobila  juče je smanjen dva odsto, dok veća tržišta doživljavaju manje promjene. Prodaja akcije “Fijata” je suspendovane zbog oštrog pada vrijednosti deonica.
   “Fijat” je saopštio da je da bi trgovački profit kompanije mogao pasti čak do 65 odsto iduće godine.
   Iako italijanski gigantski proizvođač putničkih kola, kamiona i traktora ističe da se ta prognoza odnosi na “najgori scenario” u narednoj godini, analitičari tvrde da bi se tako nešto zaista moglo dogoditi.
  Grupacija  “Fijat” je objavila bolju od očekivane zaradu u trećem tromjesečju, zahvaljujući jakoj prodaji poljoprivrednih mašina.
 Trgovinski profit porastao je u tom periodu skoro osam odsto, na 802 miliona evra, nadmašivši tržišna očekivanja. Kompanija ocijenjuje da će njen neto prihod iduće godine biti između 400 miliona evra i 1,2 milijarde evra, u poređenju sa ovogodišnji očekivanim čistim prihodom od 2,6 milijardi evra.
    Njujorška agencija “Blumberg” navodi u izvještaju iz Rima da je najveći pad prodaje auto-industrije od 1993. godine prinudio izvršnog direktora Serđa Markionea da smanji finansijske ciljeve “Fijata”, prvi put od kada je uspio da na zdrave noge postavi kompaniju, koja je 2005. godine ponovo počela da posluje sa profitom.
 Skok cijene sirovina i slabija prodaja putničkih i komercijalnih vozila u Evropi, nadoknađeni su većom potražnjom poljoprivredne opreme u latinskoj Americi i kola u Brazilu, “Fijatovom” drugom najvećem auto-tržištu. 
  Direktor Markione uspeo je da 2005. okonča četiri godine dugu agoniju poslovanja sa gubicima, uvođenjem novih modela u prodaju, smanjivanjem troškova izrade automobila razmjenom komponenti među automobilima, kao i uspostavljanjem partnerskih odnosa sa konkurentskim firmama. Modeli “lanča delta”, na primjer, koriste zajedničke platforme sa njemačkim proizvođačem luksuznih kola BMW. 
   “Hjundaji” je u trećem tromjesečju registrovao pad neto profita od 38 odsto, ali su njegova očekivanja poslovanja u 2009. takođe sumorna.
   “Tržišna situacija u zemljama sa visokom stopom rasta je mnogo gora nego što se očekivalo,” izjavio je Park Dong-Vuk, finansijski direktor “Hjundaija, petog proizvođača automobila na svetu, zajedno sa udruženom “Kijom.”
 Prodaja kola smanjena je i na domaćem tržištu, a teško je reći da će se situacija popraviti, i pored rasta prodaje u inostranstvu i najavljene prodaje novih modela kola, upozorava se u Seulu.
  Prodaja kola u SAD pala je prošlog mjeseca 27 odsto, a u Evropi se tržište automobila smanjuje već peti mjesec uzastopno, što je najduže od 2005. godine, zbog krahe kreditnog tržišta.
    Prodaja novih kola u Italiji smanjena je 5,5 odsto u septembru, u odnosu na minulu godinu, dok je ukupan pad isporuka za devet mjeseci 11 odsto.
 Analitičari procijenjuju da bi do kraja godine smanjenje prodaje moglo da dostigne 16 odsto, kako to predviđa agencija “Promotor” u Bolonji.
   Svjetske auto-kuće, uključujući “Ford”, “Dajmler” i “Reno” odgovorile su na sunovrat tržišta smanjivanjem proizvodnje, zaustavljanjem montažnih traka i kresanjem radne snage.
 “Dženeral motors” najavio je početkom oktobra da će smanjiti proizvodnju za oko 40.000 vozila do kraja godine u Evropi , a “Fijat” je saopštio da će privremeno zatvoriti četiri od njegovih šest fabrika u Italiji, između septembra i novembra.

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!