Capital.ba

Puze brzi vozovi

12.03.2011. / 8:10

BEOGRAD, Dok naredne godine voz na liniji Peking – Šangaj bude „letjeo“ brzinom od 486,1 kilometar na sat, u Srbiji će, kao i danas, za sat vremena kompozicije prelaziti samo oko 45 kilometara. Stanje željezničke infrastrukture u našoj zemlji je toliko loše da su na čak 500 kilometara uvedene lagane vožnje. Od ukupno 3.800 kilometara pruga u Srbiji na samo tri odsto može da se razvije brzina veća od 100 kilometara na sat.
Navikli su putnici pa se i ne bune kada vozovi kasne, zapravo iznenade se kada se desi da stignu na vrijeme. Danas, kompozicija od Beograda do Niša krstari više od pet sati. Barskom vozu gotovo svakodnevno potrebno je sat vremena samo da izađe iz Beograda i stigne do Rakovice. Na srpskoj teritoriji barske pruge, između Beograda i Vrbnice, sa ciljem očuvanja bezbjednosti saobraćaja na većem broju mjesta uvedene su lagane vožnje, zbog kojih putovanje na ovoj relaciji traje dva sata duže nego što je redom vožnje predviđeno.
Mreža željezničkih pruga u Srbiji stara je više od jednog vijeka, a polovina je izgrađena u 19. vijeku. Ukupna dužina pruga srpskih željeznica je oko 3.800 kilometara, od čega je u eksploataciji oko 3.300 kilometara. Elektrificirano je svega 1.278 kilometara pruga, a dvokolosječno 283 kilometra. Elektrotehnička oprema je najvećim dijelom iz perioda od 1969. do 2000. godine.
– Na dužini od 57 odsto kolosjeka brzina je manja od 60 kilometara na sat – kaže Nenad Stanisavljević, direktor Medija centra „Željeznica Srbije“. – Na željezničkom Koridoru 10 na samo oko deset odsto dionica brzina vozova veća je od 100 kilometara na sat.
Od 1981. do 2010. godine, dakle u prethodne tri decenije, zbog nedostatka sredstava prosječno je godišnje remontovano svega 38 kilometara pruga u Srbiji, umjesto 191 kilometar koliko je bilo potrebno. To, praktično znači da je u Srbiji trideset godina unazad svake godine bilo remontovano čak 153 kilometra pruge manje nego što je to bilo neophodno.
Srbija i Hrvatska
Od 2002. do 2010. godine prosječno je godišnje u željezničku infrastrukturu u Srbiji investirano samo oko 18,5 miliona evra, od čega je 73 odsto finansirano iz kredita. Poređenja radi, prosječna godišnja ulaganja u željezničku infrastrukturu u Hrvatskoj, od 2002. do 2007. godine, iznosila su čak oko 113 miliona evra, odnosno šest puta više nego u Srbiji. Novosti

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Puze brzi vozovi

    1. Milorad

      Pusti železnicu – mi smo regionalni lideri