Capital.ba

Police marketa sve nedostupnije

17.02.2009. / 8:10

trgovina4BANJALUKA,  Većina trgovačkih centara u RS proizvođačima je znatno pooštrila uslove pod kojima mogu izlagati artikle na njihovim policama, čime su im otežali ionako teško poslovanje u uslovima ekonomske krize, žale se privrednici.
 
Zahtjevi maloprodajnih lanaca za uspostavljanje ili nastavak saradnje, navode proizvođači, prvenstveno se ogledaju u produženim rokovima plaćanja, većim rabatima, te uslovljavanju brojnim akcijskim popustima. Proizvođači, koji su uglavnom zahtijevali anonimnost u strahu da će im veletrgovine otkazati saradnju, tvrde da su im u ponuđenim ugovorima za 2009. godinu rokovi plaćanja koji su ranije iznosili do 60 dana, sada produženi na 90 dana i više.
“Sa trgovačkom centrom “Fructa Trade” iz Dervente prošle godine imao sam ugovoren rabat od devet odsto, a za ovu godinu traže 11 odsto, uz uvođenje brojnih akcijskih popusta za praznike. Žele čak dva odsto rabata ako ispoštuju rok plaćanja, što je nevjerovatno”, kazao je jedan proizvođač.
U firmi “Fructa Trade” nisu željeli komentarisati svoju poslovnu politiku, navodeći tek da nisu dobili prijedloge dobavljača i da još nemaju zaključenih ugovora za ovu godinu.
Mario Derajić, direktor banjalučkog preduzeća “Fratello Trade”, koje se bavi pakovanjem i distribucijom zamrznute hrane, potvrdio je da su trgovački centri nagovijestili nepovoljnije uslove saradnje.
“Upravo smo u procesu pregovora s marketima u kojima oni pokušavaju uzeti što veće procente za sebe, te odužiti rok plaćanja sa prethodnih do 60 dana na 75 do 90. Sada oni otežu s pregovorima kako bi ostvarili svoje ciljeve, ali smo mi utvrdili granicu ispod koje nećemo ići”, istakao je Derajić.
Banjalučki privrednik Radomir Predojević ukazuje da su u najgoroj situaciji male porodične manufakture koje, za razliku od velikih proizvođača, nemaju mogućnost cjenkanja s veletrgovinama.
“Megamarketi su male proizvođače ucijenili da moraju prihvatiti ponuđene uslove ili će raskinuti saradnju. Proizvođačima su naprosto poručili – ‘ako nećeš ti, imaju drugi'”, tvrdio je Predojević.
U Privrednoj komori (PK) RS kažu da u najskorije vrijeme planiraju zajednički sastanak s menadžerima megamarketa i proizvođačima sa osnovnom temom iznalaženja načina većeg učešća domaće robe na policama marketa.
“Tada ćemo se dotaći i uslova sklapanja novih ugovora. Trgovačkim lancima predložićemo da ne budu rigorozni u zahtjevima, ali je to ipak u domenu njihove poslovne politike, na koju ne možemo uticati”, kazala je Dragana Šobot, sekretar Udruženja trgovine pri PK RS. Nezavisne novine

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Police marketa sve nedostupnije

    1. Alexandra

      Zasto se neuvede zakon koji procentualno odreduje plasman domaceg proizvodaca u jednom velikom marketu?Kao npr.45% domaceg i 55% stanog proizvoda,ili obratno.Jer ako nema domaceg proizvoda nema proizvodnje a ako nema proizvodnje nema zaposlenja ako nema zaposlenja nema potrosaca(nema para).Ipak domaca proizvodnja osigurava i stabilizuje jednu drzavu.Niko nema nista protiv uvoza cak je i neophodan ali domace daje sigurnost i onom ko ga ucjenjuje.Bilo bi dobro da se o tom malo razmisli!!!!!!!!!!