Capital.ba

Most na Savi blokira autoput Banjaluka – Gradiška

30.10.2008. / 8:10

ROKOVI ISTIČU, A SA ZAGREBOM NEMA KONKRETNOG DOGOVORA

BANJALUKA, ZAGREB, Premijer Republike Srpske Milorad Dodik ubijeđen je da će biti ispoštovan rok za izgradnju auto-puta Banjaluka –Gradiška do kraja 2009. godine, međutim, kako Capital.ba saznaje najveća prepreka ostvarivanju ovog plana mogla bi biti izgradnja novog mosta na Savi kod Gradiške, jer sa Zagrebom još ništa nije konkretizovano. 
Jedini dokument koji predviđa zajedničku izgradnju mosta na Savi kod Gradiške za auto-put koji gradi RS, je Memorandum o saglasnosti koji su u aprilu 2004. godine potpisali ministri BiH i Hrvatske Branko Dokić i Božidar Kalmeta, potvrđeno nam je u resornom ministarstvu Hrvatske i u preduzeću Putevi RS. (Na kraju teksta preuzmite Odgovor Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Republike Hrvatske)              Zvanično nema potvrde o odustajanju Hrvatske od projekta zajedničke gradnje 60 miliona KM vrijednog mosta, ali ni pisane potvrde o dogovoru Vlade u Zagrebu sa Vladom RS o kojoj je u više navrata govorio premijer Milorad Dodik. Predsjednik Vlade RS je nedavno u jednom od nastupa na televiziji i otvorio ovo pitanje tvrdnjama da su se pojavile informacije o mogućem odustajanju Hrvatske od gradnje mosta kod Gradiške i prebacivanju prioriteta na most kod Svilaja na trasi Koridora 5C. 

 

Dodik: Ako nema mosta – nema ni vode za HE 
               Dodik je čak zaprijetio obustavljanjem dotoka vode platou Dubrovnika iz akumulacije na Trebišnjici ukoliko se obistini crni scenario.
Naknadno, nekoliko dana kasnije, premijer RS je, informacije koje je dobio, nazvao glasinama. «To je dogovoreno i mi nemamo razloga da sumnjamo da će se to i desiti, mada ima raznih glasina o tome, kao i o svim drugim pitanjima.» Činjenice govore da most kod Gradiške koji je ključna tačka punu profitabilnost budućeg autoputa Banjaluka – Gradiška, nije uvršten u strateške dokumente Republike Hrvatske. U Putevima RS nadaju se da će biti uvršten u 2009. godini, ali priznaju da hrvatska strana kasni u odnosu na rokove Memoranduma potpisanog prije četiri godine. Mladen Lazendić, direktor Puteva RS priznaje da nisu zadovoljni jer, prema Memorandumu, izvedbeni projekat je već trebalo da bude izrađen, a hrvatska strana tek planira da počne sa tim poslom. Lazendić gradi optimizam na osnovu nekoliko sastanaka održanih sa predstavnicima preduzeća Hrvatske ceste.

Hrvatska govori o brzoj cesti, a ne autoputu
          Memorandum između Hrvatske i BiH predviđa zajedničko finansiranje gradnje mosta. Hrvatska bi uradila projektnu dokumentaciju, te izgradila pristupnu cestu do autoputa Zagreb – Lipovac. U informaciji iz hrvatskog ministarstva mora, prometa i infrastrukture navode da su realizovali lokacijsku dozvolu za pristupnu cestu, ali u profilu brze ceste, a ne autoputa.
          I tu se Lazendić poziva na razgovore sa predstavnicima preduzeća za upravljanje cestama u susjednoj državi. Nakon što je u plan uvrštena ideja da autoput stigne do Splita dogovoreno je, uvjerava direktor Puteva RS, da devet kilometara od Save do Okučana bude izgrađeno u punom profilu autoputa. Premijer Dodik najavio je skori sastanak na nivou ministarstava. Nije precizirao da li je riječ o ministarstvu RS ili BiH, s obzirom da Zagreb drugom stranom smatra Ministarstvo komunikacija i transporta BiH na čijem čelu je Božo Ljubić. Ministar Ljubić kaže kako niko do sada nije kontaktirao njega ili njegovo Ministarstvo u vezi sa gradnjom mosta kod Gradiške niti je tražio bilo kakvu pomoć.

Od mosta na Savi zavisi mreža autoputeva u RS
          Nervoza premijera Dodika oko najmanje sumnje u ovaj projekat potpuno je razumljiva gledano iz perspektive Ugovora o koncesiji koji će Vlada RS potpisati sa Štrabagom. Samo puni profil autoputa Banjaluka – Gradiška, koji je ulog RS u poslu sa Austrijancima, može donijeti novac ključan za ispunjenje prilično relativizovanog obećanja o gradnji svih pet dionica autoputa.
          Dodik je naglasio da je uslov za 10-15 miliona evra godišnjeg profita od ovog autoputa njegova iskorištenost u punom kapacitetu. To, uz ostalo, podrazumijeva i most na Savi sa punim priključkom na autoput prema Zagrebu. Novcem od putarina bi se finansirale ostale dionice mreže autoputeva u RS, ako tako odluči Vlada nakon što dobije uvid u Studije izvodljivosti koje će izraditi Štrabag.
          Gradnja mosta kod Gradiške tako je postala ključna tačka koja neće odrediti samo sudbinu jednog autoputa. Za njenu realizaciju neophodan je dodatni politički napor između Hrvatske i BiH kako bi bila potvrđena dosadašnja usmena uvjeravanja da će most biti izgrađen.
U Putevima RS su ipak optimisti i vjeruju da bi početkom sljedeće godine Hrvatska mogla završiti projektnu dokumentaciju i da će biti raspisan međunarodni tender za izvođača radova. Zanimljivo, premijer Dodik ranije je izjavio da će izvođač radova za izgradnju mosta biti iz Hrvatske i da je to dio dogovora sa Hrvatskom.    Piše: Vladimir Šušak

Preuzmite službeni dopis iz Zagreba:

odgovor-ministarstva-mora-i-prometa-hrvatske

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Most na Savi blokira autoput Banjaluka – Gradiška

    1. braniša

      Kakav most i šta će nama most.Mi ne možemo dobiti nekoliko kilometara asvalta kako bi se vozili kao ljudi nego po blatu kao stoka.Mislim na mjesto Čatrnja kod Gradiške,a svi koji ovo pročitaju znaće o čemu govorim.

    2. Front Runner

      Vremensko trajanje gradnje, cijena, aneksi ugovora, krao ko je stigao, pucanje autoputa… Sad imamo da autoput vodi u Savu. Super. Da li može gore?

    3. GAGI

      J

    4. miki

      Dobro jutro,capital.ba!Samo kad bi malo kriticnije pisali o situaciji u Republici Srpskoj,a ne da prenosite pisanje dva najveca lista od kojih jedan ima cak i ironican naslov,a koji su u sustini bilteni jedne pol.partije,vi bi bili jedan od najposjecenijih portala.Daleko od toga da ste objektivni,ali je ovo jedan od rijetkih nacina da obican gradjanin uradi najvise sto u ovom nasem drustvu moze,a to je da izrazi svoj stav.Nadam se da i vi vidite da ovo sto se radi kod nas nema veze sa ekonomijom,a posebno ne sa ekonomskim napretkom.U hrvatskim medijima se vec prije mjesec dana pojavila informacija da nece praviti most,a ne da su odustali!Mislim da je premjerova nervoza opravdana.Mi smo se otrijeznili od prica o privrednom uzletu,ali on ,izgleda,ne.A o uskracivanju vode za Dubrovnik,neka se osvrne na ne tako davnu proslost i prisjeti se kako su prosli oni koji su radili slicne stvari.Vi i dalje pisite o uspjesima ministra Puhalca i problemima u livanjskoj regiji,kroz koju ce,uzgred receno,proci auto-put vjerovatno u “limburgu” mjesecu.Niste smatrali da je potrebno prenijeti informaciju koliko smo platili za “promociju vazduhoplovnog saobracaja u RS” anonimnoj firmi kojoj je svejedno koliko ce putnika prevesti do Salcburga.