Capital.ba

Monitoring: Primjena Strategije borbe protiv korupcije u BiH

01.03.2011. / 10:45

SARAJEVO, BANJALUKA, Primjena „Strategije za borbu protiv korupcije 2009-2014 u BiH“ gotovo je izostala. Agencija za prevenciju i koordinaciju borbe protiv korupcije još uvijek nije osposobljena. Nijedna od osnovnih komponenti Strategije (izgradnja kapaciteta Agencije za prevenciju korupcije, prevencija korupcije, obrazovanje, obuka i upoznatost javnosti, provođenje zakona) nije provedena kako je planirano.


Transparency International BiH provodi Projekat „Monitoring provođenja BiH Strategije za borbu protiv korupcije 2009-2014“, podržan od strane Foreign & Commonwealth Office Vlade Velike Britanije, koji se implementira u periodu od avgusta 2010. do kraja marta 2011. godine. Osnovni cilj projekta je osiguranje adekvatne primjene Strategije za borbu protiv korupcije kroz  aktivno učešće organizacija civilnog društva u monitoring i evaluaciju Strategije i Akcionog plana.

.
Otklanjanje problema u provođenju
Aktivnostima projekta predviđena je izrada dva izvještaja koji prate provođenje Strategije po oblastima, čime će se ojačati mehanizmi kontinuiranog učešća organizacija civilnog društva u ciklus  kreiranja i provođenja politika i na osnovu kojih će se  formulisati preporuke za uklanjanje identifikovanih nedostataka i problema u provođenju Strategije. Takođe se očekuje da projekat služi za uspostavljanje uspješne i održive saradnje između vladinog i civilnog sektora u cilju djelotvorne primjene Strategije, pri čemu se promoviše i intenzivira diskusija na različite teme i oblasti obuhvaćene Strategijom.

Pored izrade izvještaja, projektnim aktivnostima predviđeno je organizovanje radionica i konferencije, koje za cilj imaju poboljšanje znanja i razumijevanja BiH Strategije, od strane svih zainteresovanih aktera (javne institucije, organizacije civilnog društva, privatni sektor, mediji, šira i stručna javnost, itd.), te izrada tzv. policy papers, kojima će se identificirati postojeći problemi kod implementacije Strategije, a koji zahtijevaju alternativne pristupe, te definisati preporuke koje mogu poslužiti javnim institucijama da poduzmu korektivne mjere u cilju što djelotvornijeg provođenja Strategije.
U okviru projekta sprovedeno je istraživanje  o upoznatosti ključnih nosilaca aktivnosti Strategije (institucije na svim nivoima) sa obavezama predviđenim istom, sa ciljem stvaranja odgovarajuće osnove za planiranje aktivnosti  novouspostavljene Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije.

.

Rezultati istraživanja
Rezultati istraživanja o tome koliko su institucije u BiH upoznate sa Strategijom i svojim nadležnostima predstavljeni su na radionici koju je Transparency International BiH organizovao u decembru 2010. Tom prilikom predstavljen je i Prvi periodični izvještaj TI BiH/rezultati monitoringa provođenja Strategije za borbu protiv korupcije 2009-2014.
Jedan od uzroka ovakve situacije je to što nisu sačinjena posebna uputstva ili smjernice kako provesti obaveze koje proističu iz Strategije za borbu protiv korupcije. Ovo je potvrđeno i nalazima prema kojima veliki dio ispitanika iz institucija na entitetskim, kantonalnim i nivou Brčko distrikta BiH tvrdi da je za Strategiju čuo iz medija, a ne zvaničnim putem. Takođe,  40% ispitanika iz Vijeća ministara navodi da nema izvještaje o pokazateljima implementacije Strategije borbe protiv korupcije u pojedinim institucijama, a kao glavni razlozi za to se navode nejasno definisane nadležnosti (20%) i neažurnost (20%). Više od polovine ispitanika je navelo da nisu uopšte, ili su samo djelimično započeli sa realizacijom predviđenih aktivnosti, dok samo 11% navodi da su u potpunosti ispunjene obaveze.

Bez obzira u kojoj fazi se nalazi implementacija Strategije, najčešće navođeni razlozi za ovakvo stanje su neažurnost svih aktera u procesu, podijeljene nadležnosti, loša koordinacija i komunikacija i nepostojanje jasnih smjernica za djelovanje.
S druge strane, istraživanje upoznatosti institucija sa Strategijom, pokazalo je da upravo one institucije koje bi trebalo da budu uključene u provedbu Strategije i Akcionog plana, ni same nisu dovoljno upoznate sa tim šta predviđa Strategija i koje su njihove nadležnosti u okviru provedbe.

.

Deklarativna borba protiv korupcije
Navedeni podaci pokazali su da je u BiH borba protiv korupcije još uvijek deklarativnog karaktera, te da nema dovoljno volje da se doneseni zakoni i strategije zaista i primjenjuju. TI BiH nastoji naglasiti važnost ozbiljnijeg pristupa provođenju Strategije za borbu protiv korupcije, imajući u vidu ogromnu prisutnost korupcije u BiH, te činjenicu da prethodne tri strategije koje su se bavile ovom problematikom uopšte nisu primjenjivane, te da je ovo prva strategija za čiju koordinaciju je predviđeno posebno tijelo, čija operacionalizacija bi trebalo da bude najveći prioritet ukoliko se želi napraviti  bilo kakav pomak u provođenju Strategije.
Transparency International BiH krajem 2010. godine preduzeo je dodatne aktivnosti kako bi se bh. institucije na svim nivoima vlasti upoznale sa dosad ostvarenim stepenom provođenja Strategije za borbu protiv korupcije i pripradajućeg Akcionog plana.
Publikacije Monitoring provođenja strategije za borbu protiv korupcije 2009-2014 i Monitoring provođenja antikorupcionih reformi u BiH, zajedno sa Rezultatima istraživanja upoznatosti institucija sa Strategijom za borbu protiv korupcije 2009-2014 poslate su na preko 170 adresa institucija u BiH.
Publikacija Monitoring provođenja strategije za borbu protiv korupcije 2009-2014  urađena je za potrebe prvog periodičnog izvještaja provođenja Strategije i ona predstavlja pokazatelj implementacije Stategije i Akcionog plana prema oblastima: izgradnja kapaciteta Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije, prevencija korupcije, obrazovanje, obuka i upoznatost javnosti, provedba zakona te koordinacija i provedba Strategije.

.

Institucije ne znaju za Strategiju protiv korupcije!
Rezultati istraživanja upoznatosti institucija sa Strategijom za borbu protiv korupcije 2009-2014.  takođe su urađeni u okviru prvog periodičnog izvještaja. U okviru ovog istraživanja, TI BiH uputio je upitnike institucijama na državnom, entitetskim i kantonalnim nivoima. Na osnovu pristiglih odgovora, dobijeni su rezultati iz kojih je vidljivo da institucije nisu u potpunosti i/ili na pravilan način upoznate sa Strategijom; da njihove obaveze iz Strategije nisu ispunjene; da nisu dobili uputstva kako implementirati obaveze iz Strategije, te da se nije započelo sa implementacijom obaveza, ili je to ostvareno u veoma malom procentu.
U ovom trenutku, inicirana je saradnja TI BiH i drugih organizacija civilnog društva u smislu  konkretnog i usmjerenog djelovanja na jačanje napora u borbi protiv korupcije, te usaglašavanje aktivnosti u procesu praćenja implementacije Strategije.

Predviđeno je zagovaranje implementacije Strategije i Akcionog plana prema Parlamentu BiH, kao i institucionalizovanje saradnje sa Agencijom za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije i Ministarstvom sigurnosti, u vidu potpisivanja memoranduma o saradnji, pri čemu je akcenat stavljen na konkretnu podršku koju organizacije civilnog društva mogu pružiti institucijama.
Drugi periodični izvještaj TI BiH/Monitoring provođenja Strategije za borbu protiv korupcije 2009-2014 bit će prezentiran krajem marta 2011. Tom prilikom učesnicima na radionici –  predstavnicima bh. institucija, organizacija civilnog društva, medija, te međunarodnih i donatorskih organizacija – biće predstavljen obim dosadašnje realizacije mjera predviđenih Akcionim planom Strategije, kao i nivo implementacije Strategije uopšte, u odnosu na prvi periodični izvještaj i njegove rezultate.

.

P R I L O G:

1. Monitoring provodjenja BiH Strategije za borbu protiv korupcije 2009-2014

2. Strategija

3. Akcioni plan za borbu protiv korupcije (2009.-2014.)

4. Rezultati istrazivanja upoznatosti institucija sa Strategijom

5. Publikacija Monitoring provodjenja Strategije za borbu protiv korupcije 2009-2014

6. Monitoring of the implementation of BIH Anti-Corruption Strategy 2009-2014

7. Monitoring djelovanja Komisije

8. Aktivnosti predvidjene Akcionim planom Strategije

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Monitoring: Primjena Strategije borbe protiv korupcije u BiH

    1. Murkoni

      Ja bi da prijavim jednog Sefa Carine, ali plasim se da se ne ogresim o coveka, mozda i nije primio mito, ………a ne znam i dali je mito, ako mu neki Lobi da pare naprimer skupe 10000 eura daju mu novac i kazu na ovom granicnom prelazu ne moze da prodje ta i ta roba. Naprimer nema povrata pdv-a gradjanima. A on da bi sebe obezbedio da ga neko ne prozove, obrati se nadleznim organima da mu protumace zakon.ZA TO VREME PRIMENJUJE SVOJ ZAKON TJ ZAKON LOBIJA “A nasi nadlezni organi naravno po obicaju ne odgovaraju ni po godinu dve dana, On uzeo pare sebe zakonski osigurano, Lobiju ispunio obecano a gradjani trpe.DALI JE TO KORUPCIJA I MITO, I KO TO SANKCIONISE….

    2. bosman

      bombon: A šta će biti 19. marta u BENDŽ LAJ SITI-JU.

    3. bombon

      Dođi onda u Banja Luku 19.marta! Daj svoj doprinos svojim prisustvom!

    4. ZORAN

      Parazite ne mozemo urazumiti nasom SUPLJOM pricom po forumima.Oni ce se uozbiljiti samo kada pocnemo sa GRADJANSKO-PODUZRTNICKOM neposlusnoscu.Djela se racunaju a ne prica.Evo trenutno u Istocnom Sarajevu sva policija je na cesti i kupe HARAC.Nemoguce se kretati, a da ti dnevno, ne napisu bar jednu kaznu.

    5. bombon

      Počnimo od teksta koji se nalazi na adresi koju je dao Ager Publicus- komentar 11.Neka nam tekst da hrabrost i podsticaj da svako ko zna za takve podatke javno progovori. Drugog načina nema, ako ne želimo da se pretvorimo u robove njihovog nelegalno stečenog kapitala.

    6. bombon

      Treba ih skroz naskroz raskrinkati, svako zna o onim ljudima tj.firmi u kojoj radi, treba što više argumenata steći, mora uskoro doći vrijeme i za takve, inače…
      Treba Specijalnom tužilaštvu davati materijale, vidite da je Dodik na korak da predloži da se ukinu. Treba ljudima dati argumente na osnovu kojih će moći početi svoj posao, makar zagrebati.

    7. ZORAN

      Kada je u jednoj zemlji davanje mita KD onda niko nece da prijavi.HITNO IZMJENITI ZAKON PO KOME BI ONAJ KO DA MITO I TO PRIJAVI DOBIO NAGRADU.Sa ovakvim zakonom nema borbe protiv korupcije.Pa nisam valjda lud da sam sebe prijavim za KD davanje mita.STOP BIROKRATSKOM REKETU

    8. ZORAN

      Dok vlada ne pocne primjenjivati STRATEGIJU hajdemo mo mi objaviti gradjansku neposlusnost.Mislim da onaj ko nije spreman za ovu vrstu akcije nema pravo vise da prica o stanju u drustvu.GRADJANSKA HRABROST JE PODUZIMANJE KONKRETNIH RADNJI,SUPLJA PRICA NE PROIZVODI REZULTATE.”STOP BIROKRATSKOM REKETU”

    9. Akcionar

      Kakve crne kompetencije? Pa vi možete postati npr. ministar energetike iako ste po struci mesar, nije problem… Moralni sunovrat društva je dovoljan uslov i za ekonomsku i svaku drugu propast.

    10. bombon

      @ ZORAN
      Ne trebaju im nikakve kompetencije izuzev pripadnosti stranci i nekog lika koji je dobro pozicioniran u stranci koji će ih gurati i izgurati. Tako je izgurana i direktorica Doma Rada Vranješević! A žena veze s vezom nema ni o pedagogiji ni o učiteljskom poslu, a o rukovođenju pogotovo. Treba pitati starije radnike zašto je tadašnji direktor osnovne škole Rakovski umjesto nje, koja je tada bila mlada i perspektivna, izabrao učiteljicu sa 50 godina da ostane i zasnuje rad na neodređeno vrijeme, a Svjetlani raskinuo radni odnos. Međutim ima izuzetno jaku želju da se obogati, što i čini nemilice. Do tada je bila podstanarka u Banja Luci koju je bivši muž ostavio je da realizuje svoje bolesne namjere u koje je i njega mislila uvući. Nije je pas imao zašta ugristi. Posuđivala je namještaj od kolegice s posla. Ali, muž ju je provalio i napustio. Sve te frustracije ona sada liječi na radnicima Doma tako da je više nego užasno gore raditi. Međutim i pored toga što nije ispunjavala sve uslove za izbor direktora, izabrana je.Njen izbor je baš tragedija, a posljedice će se osjećati dugoročno.

    11. ZORAN

      Pa otkud mu kompetencije za direktora ako do 50.godine nije nista stvorio.Kome on treba.U mom gradu su direktori i nacelnici opstina vecinom ljudi koji u zivotu nisu napravili ni kucicu za cuke.Tek kad su dosli na pozicije pocese “STVARATI”ali sebi.Najveci apsurd je kada u neke Agencije za razvoj postave covjeka koji u zivotu nije RAZVIO ni kokosinjac.

    12. bombon

      @ ZORAN -komentar 1.

      U potpunosti sam saglasan sa tvojom idejom, jedino ne znam šta bi bilo sa svim onim direktorima- GOLJAMA koji nemaju nikakvu imovinu, prema tome ni mogućnost da preko hipoteke odgovaraju imovinom za greške u poslovanju javne ustanove na čijem su čelu. Oni tek postavljenjem počinju da mlate lovu i kupuju nekretnine.

    13. Gvozden

      Ma kakva strategija.Drug Predsjednik je poslao Sveto pismo.U njemu sve piše.Ko ne vjeruje, neka gleda PTPC i svojim očima se uvjeri kako desetine hiljada radnika Čajevca,Jelšinfrada,Incela itd,daje punu podršku Pismu. A gdje su tek seljaci sa Usorcem na čelu, pa poštena inteligencija predvođena Mikerevićem i Kondićem, pa omlatina i pioniri sa Baštincem u crvenoj marami, pa AFŽ sa drugaricom ministarkom Tešanović, a za njima duga kolona narodnih heroja i njihovih zamjenika sa Pantelijom koji nije umro i nosiocem Ratne odštete prvog reda sa stambenim kvadratima Drugom Slavujem. Kolona poštovalaca lika i nedjela nepregledna toliko da se tek pri kraju naslućuju siluete skojevca Rakulja i vojvode Mastila sa familijom.Istu ideju je imao i gospodin Kapone ali, prema memoarima kolege mu, Đenovezea, u tome ga je spriječila nepismenost. Druže Tito, piši drugo pismo, ovo prvo shvatili ti nismo.

    14. Fuzz

      Borba protiv korupcije moguca je samo pod uvjetom, da na vlast dođu novi ljudi, neoptereceni bilo kakvim mutnim radnjama, sa prioritetom na ekonomskom razvoju i izgradnji pravne drzave. Moze li se to dogoditi u Bosni? Ako ne, onda sve ovo nema smisla.

    15. nemirko

      To su sve osmišljene krpice kojima treba da se zabavimo dok prođe ovaj talas nezadovoljstva!Po sistemu drži te lopova! Ko može da vjeruje da će domaće snage pokrenuti borbu protiv kriminala i korupcije?

    16. s.s.

      ODSAD POŠTENO, reče Mile i osta živ tj počinje l egalizacija dosadašnjeg kriminala

    17. ZORAN

      Osnova strategije za borbu protiv korupcije je da politicari i direktori javnih preduzeca na pocetku maandata daju HIPOTEKU na svoju imovinu i da nezavisna sudska komisija cim naprave prvu pljacku tu imovinu im oduzme.JELI TO NEKO MUDRO SLOVO ZA IZVESTI.