Capital.ba

Američke kompanije zapošljavaju samo u inostranstvu

22.01.2011. / 7:30

NJUJORK, Uprkos prisutnim znakovima oporavka globalnog tržišta, poput porasta profita i skoka cijena akcija, jedna stvar ostaje nerazjašnjena; ako je zaista riječ o poboljšanju, zašto nema i rasta broja zaposlenih.
Ovo je pitanje koje uveliko muči američko tržište rada, a odgovor je krajnje jednostavan; američke kompanije zapošljavaju radnike, ali ne u SAD, već u inostranstvu.
Više od polovine od 15.000 radnika, koje je, primjera radi, zaposlio gigant “Caterpillar Inc”, zapravo je van SAD. I UPS, takođe, zapošljava radnike u inostranstvu. Za obje ove kompanije, prodaja na međunarodnom tržištu je skoro dvostruko veća nego na domaćem.
Upravo zbog ovog trenda, nezaposlenost u SAD je i dalje prilično visoka i prošlog mjeseca iznosila je 9,8 odsto, uprkos činjenici da kompanije bilježe dobre poslovne rezultate. Štaviše, svega četiri od 500 najvećih američkih kompanija nisu prijavile profit krajem prošle godine, što je jasan znak oporavka.
Međutim, te kompanije ne zapošljavaju američke radnike. Institut za ekonomsku politiku iz Vašingtona kaže da su američke kompanije u svijetu zaposlile više od 1,4 miliona radnika, dok u SAD ta cifra nije premašila milion. Tih dodatnih 1,4 miliona smanjilo bi nezaposlenost u SAD na 8,9 odsto, što bi bilo značajno poboljšanje.
“Postoji ogromna razlika između onoga šta je dobro za američke kompanije i onoga šta je dobro za američku ekonomiju”, kaže Robert Skot, analitičar Instituta za ekonomsku politiku.
Štaviše, posljednjih dvadeset godina prisutan je trend da se američke kompanije sve više okreću međunarodnom umjesto domaćem tržištu.
Za sada, najviše se ulaže i zapošljava u tržišta poput Indije, Kine i Brazila.
Kako je i američka kupovna moć dosta opala, to znači da se veliki dio proizvoda proizvedenih u inostranstvu uopšte ne vraća na američko tržište, prenose agencije.
“Kompanije idu tamo gdje su bolja tržišta i gdje mogu više da zarade. To je oduvijek bilo tako”, kaže Džeri Saks, ekspert za globalizaciju i ekonomista pri Univerzitetu Kolumbija, i dodaje “kako sada stvari stoje, američkim kompanijama je daleko bolje na nekim novim tržištima”.
Pored toga što zapošljavaju, američke kompanije dosta ulažu u inostranstvu. Primjera radi, “Caterpillar” je posljednjih godina uložio dosta u tri svoje nove fabrike u Kini. Računica je tu vrlo jasna, potražnja na azijsko-pacifičkom tržištu porasla je za čak 38 odsto i to samo u prvih devet mjeseci prošle godine u poređenju sa 16 odsto kada je riječ o američkom tržištu.
“Više nego očigledna je promjena u ekonomskoj moći i taj trend će se svakako nastaviti. Upravo zato je Kina i postala druga najveća ekonomija na svijetu”, kaže Dejvid Vajs, ekonomista iz “Standard & Poor”.
On navodi i primjer kompanije “DuPont”, koja je 1938. godine najlonskim čarapama zavladala svijetom. Poznata kao jedna od najinovativnijih američkih kompanija, ona danas u SAD proda svega trećinu svojih proizvoda. I oni su se uglavnom koncentrisali na azijsko-pacifičko tržište, gdje im je prodaja skočila za čak 50 odsto,
Upravo to je dovelo i do smanjenja njihove radne snage u SAD, a istovremeno je znatno povećana u azijskom regionu i to čak za 54 odsto posljednjih pet godina.
“Skoro sav rast u narednih deset godina dešavaće se u Aziji i to je realnost”, kaže Dejvid Vajs, dodajući da od toga ne treba, niti se može pobjeći.



Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!