Capital.ba

Tender za izgradnju brzih pruga 9. marta

12.02.2009. / 8:15

zeljeznica-srpske1DOBOJ,  Tender za izbor izvođača radova na izgradnji prve dionice brzih pruga u RS, od Banjaluke do Omarske, kod Prijedora, biće raspisan 9. marta, izjavio je juče Petko Stanojević, generalni direktor “Željeznica RS” (ŽRS).
 
Vrijednost tog dijela projekta koji uključuje i postavljanje optičkih kablova od Doboja do Prijedora i osavremenjivanje pružnih prelaza na tom pravcu, prema njegovim riječima, iznosi 105 miliona evra.
“Očekujemo da će se na tender prijaviti američki ‘General Electric’, austrijski PORR, kao i druge velike kompanije”, kazao je Stanojević.
Izgradnja brzih pruga koje bi omogućavale saobraćanje vozova brzinom do 160 kilometara na čas, napominje on, biće finansirano kroz kreditno zaduženje Vlade RS, umjesto “Željeznica RS”, kako je bilo ranije predviđeno. Do promjene plana, navodi, došlo je zato što se to preduzeće suočava s visokim poslovnim troškovima usljed snažnog pada teretnog prevoza i ranijim kreditnim opterećenjima u iznosu od 200 miliona KM.
“Vlada RS će sredstva u ŽRS, kao njihov većinski akcionar sa 65 odsto udjela, unijeti kroz dokapitalizaciju, u kojoj će pravo učešća imati i ostali akcionari. Ukoliko se oni ne odazovu, udio RS u preduzeću biće povećan”, naglasio je Stanojević.
Kompletan projekat izgradnje brzih pruga u RS, ukupne vrijednosti 400 miliona evra, u kasnijim fazama predviđa radove na pravcu Doboj -Šamac/Bosanski Šamac, te elektrifikaciju i popravak pruge od Doboja do Zvornika. Nakon toga, navode u Upravi ŽRS, ide se u nabavku lokomotiva i vagona, te osavremenjevanje radionica. Cjelokupan projekat trebalo bi da bude okončan za osam do 13 godina.
U ŽRS kažu da je teško procijeniti koliko će učešće u projektu imati domaća građevinska operativa i radnici iz RS.
“Po Zakonu o javnim nabavkama, učesnike na tenderu ne možemo uslovljavati angažovanjem domaće radne snage. Izbor podizvođača odrediće sam izvođač, s obzirom da će on morati ispuniti određeni nivo kvaliteta poslova”, kazao je Stanojević.
Nezavisno od tog projekta, na predstojećoj sjednici Skupštine akcionara ŽRS, zakaznoj za 4. mart, planirano je usvajanje odluke o kreditnom zaduženju kod španske vlade u iznosu od 32 miliona evra za nabavku četiri garniture putničkih talgo vozova. Stanojević napominje da za tu investiciju još nije urađena studija opravdanosti, ali da kreditna sredstva treba rezervisati s obzirom na to da se bliži istek roka koji je utvrdila Vlada Španije.
“Radi se o izuzetno povoljnom kreditu sa grejs periodom od deset godina i otplatom od 15 godina, uz kamatu od 1,5 odsto”, kazao je Stanojević.
Snažan pad teretnog prevoza
“Željeznice RS” posljednjih dana bilježe pad planiranog teretnog prevoza za čak 85 odsto zbog skoro potpunog prekida isporuka glinice iz zvorničke fabrike “Birač” i povećanja tarifa “Hrvatskih željeznica”.
“‘Hrvatske željeznice’ su, iz nama neobjašnjivih razloga, povećale tarifu prevoza robe za 37 odsto”, istakao je Petko Stanojević, direktor ŽRS.
Dodatni problem im, kako ukazuje, predstavlja neizvjesna naplativost potraživanja među kojima ističe dug “Željeznica FBiH” u iznosu od dva miliona KM.Nezavisne novine

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!