Capital.ba

Pad potražnje dijelova iz BiH

19.11.2008. / 8:03

BANJALUKA – Automobilska industrija u BiH već trpi posljedice snažne krize u koju su zapali neki od najvećih svjetskih proizvođača automobila, prvenstveno kroz smanjenje potražnje auto-dijelova i do čak 25 odsto.
U Automobilskom klasteru u BiH, koji okuplja 12 domaćih proizvođača, ističu da će se kriza koja je zahvatila kompletnu američku auto-industriju i njemački “Opel” zasigurno odraziti na domaće isporučioce auto-dijelova, prije svega na one koji rade prvu ugradnju vozila nove generacije.
“Planirana proizvodnja domaćih firmi će pod uticajem globalne krize biti smanjena za deset do 25 odsto, u zavisnosti od toga koliko je koje preduzeće vezano ugovorima sa inostranim kompanijama”, ističe Krunoslav Rašić, predsjednik Auto-klastera BiH.
Ovogodišnja proizvodnja članica Auto-klastera će stoga, i pored ambicioznih planova, ostati na otprilike prošlogodišnjoj vrijednosti od 230 miliona KM, dok za cijeli automobilski sektor BiH iznosi oko 400 miliona KM.
U sarajevskom “ASA preventu”, najvećem izvozniku u branši, potvrdili su da će problemi svjetske automobilske industrije neminovno ostaviti posljedice na njih, ali uvjeravaju da će zbog pretežne vezanosti za “Volkswagen”, njemačkog giganta koji se za sada uspješno nosi s krizom, zadržati dobre poslovne pozicije.
“Kriza nas sigurno ne može zaobići, jer se bilježi smanjeni broj narudžbi. Ona, međutim, neće imati presudan uticaj na našu grupaciju, jer je pozicija ‘Volkswagena’ garant naše stabilnosti. Opredijeljeni smo za širenje i razvoj, tako da ćemo sve pokrenute projekte sigurno i nastaviti”, kaže Vedran Peršić, portparol “ASA Groupa”.
Milorad Vuković, direktor bijeljinskog “Panaflexa”, kazao je da je rano za procjene koliko će se kriza svjetske auto-industrije odraziti na njihovo poslovanje.
“Još je nezahvalno govoriti o uticaju krize, a mi, u svakom slučaju, uvijek tražimo nove mogućnosti”, kazao je on.
I domaći proizvođači auto-dijelova koji nisu vezani za automobilsku industriju na Zapadu, suočavaju se s problemima. Tako su poslovni partneri srbijanskih automobilskih fabrika bili neprijatno iznenađeni odlukom da se u Kragujevcu ugasi proizvodnja juga i zastave 101, drumskih ikona bivše Jugoslavije.
“Nimalo nije dobro što FIAT u ‘Zastavi’ prekida stari program, jer mi na taj način, zbog saradnje s fabrikom ‘21. maj’, praktično gubimo dva kupca dijelova za prvu ugradnju”, ukazuje Milena Dodig, rukovodilac prodaje u banjalučkom preduzeću “Čajavec – Nova elektromehanika”.
Iako “Zastava” ima obavezu da tržište snabdijeva dijelovima čak sedam godina nakon silaska posljednjeg juga i “stojadina” s traka, Dodigova je kazala da je to za njih premala utjeha.
Banjalučko preduzeće će stoga, prema njenim riječima, 2008. vjerovatno okončati s lošijim finansijskim rezultatima u odnosu na lani, izuzev ukoliko bi sa egipatskim partnerima kojima isporučuju razvodnike za “tristaće” i “stojadine” u skorašnjim razgovorima sklopili dobre ugovore.
Domaći proizvođači, sa druge strane, svoju šansu vide u planiranoj proizvodnji novih FIAT-ovih modela u Kragujevcu. Međutim, na eventualne ugovore sa italijanskim proizvođačem će, ističu, morati čekati i godinu dana. 
“FIAT novu liniju gradi na novoj lokaciji, pa ne vjerujem da će tamošnja proizvodnja krenuti prije 2010. godine”, kazala je Milena Dodig. Nezavisne N.

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!