Capital.ba

Most na Moravi umjesto Alpine gradi srpski konzorcijum

16.03.2014. / 6:40

beogradBEOGRAD, Željeznički most preko Velike Morave, u okviru radova na modernizaciji pruge Gilje-Chuprija-Paraćin na Koridoru 10, gradiće konzorcijum srpskih firmi, koji čine “Goša FOM” iz Smederevske Palanke i beogradska “Mostogradnja”, najavio je juče generalni direktor “Željeznica Srbije” Dragoljub Simonović.

“Dobili smo saglasnost Evropske investicione banke (EIB) za izbor najpovoljnijeg ponuđača”, rekao je Simonović prilikom obilaska gradilišta nove pruge na Koridoru 10, saopšteno je iz srpskih željeznica.

Od EIB, iz čijeg se kredita finansira izgradnja ovog mosta, dobijena je saglasnost da se izbor novog izvođača radova uradi po skraćenoj proceduri, nakon što je “Alpina” polovinom 2013. proglasila stečaj. S obzirom da je riječ o projektu koji se finansira iz međunarodnog kredita, ne primjenjuje se Zakon o javnim nabavkama, već se jedino odobrenje traži od kreditora.

EIB je na ovaj način, kako je naglasio, napravila svojevrstan presedan u dosadašnjoj praksi koju su primjenjivali strani kreditori, upravo visoko vrednujući stručnost i poslovnost rukovodstva ”Željeznica Srbije“, u naporima da se ovaj projekat uspješno i što brže privede kraju.

“Prethodno rukovodstvo srpskih željeznica je tokom 2011. i 2012. godine austrijsko-slovenačkom konzorcijumu ”Alpina-Meteorit” isplatilo ugovoreni iznos od 8,9 miliona evra za izgradnju mosta, a na ime naknadnih radova vrijednost posla je uvećana za još 1,4 miliona evra, iako za tako nešto nije postojao nikakav aneks ugovora. Tako je plaćeno čak 86 odsto ukupne sume ugovorenih i dodatnih radova, iako mosta nigde nije bilo”, rekao je Simonović.

Prema njegovim riječima, domaći konzorcijum će graditi most po cijeni manjoj od 2,5 miliona evra, čime će biti ostvarene značajne uštede.

“Željeznice Srbije” su, dodao je, preduzele sve mjere da zaštite svoj interes u tom poslu, zbog poteškoćama sa kojima su se suočile zbog pogrešnih odluka prethodnog rukovodstva, koje to javno preduzeće skupo koštaju.

“Od prethodnih izvođača radova naplatili smo bankarsku garanciju ukupne vrijednosti od 1,3 miliona evra. Prosto je nevjerovatno da prethodno rukovodstvo ”Željeznica Srbije” nije ispostavilo ni jedan odštetni zahtjev izvođačima radova i nije iskoristilo ugovorna prava da zaštiti svoje interese, iako su radovi kasnili mjesecima, a most se nije ni nazirao”, istakao je Simonović i pozvao istražne organe da utvrde šta se tu dogodilo.

Srpske željeznice su, ipak, uspjele da u najkraćem mogućem roku prevaziđu problem koji je nastao nakon bankrotstva austrijske “Alpine”, kojoj je prethodno bila povjerena izgradnja ovog mosta.

Naime, na ovaj način “Željeznice Srbije” su spriječile velike odštetne zahtjeve koji bi uslijedili zbog kašnjenja u izgradnji mosta, od strane italijanskog konzorcijuma “Armatori Feroviari”, a koji je zadužen za gradnju nove dvokolosječne pruge Gilje-Chuprija-Paraćin, duge 10,2 kilometra, koja treba da pređe preko novog mosta.

“Ukoliko bi gradnja pruge stigla do mosta, a most još ne bi bio završen, bili bismo primorani da plaćamo velike ”penale” italijanskoj kompaniji zbog kašnjenja u realizaciji posla”, objasnio je Simonović i dodao da bi raspisivanje međunarodnog tendera za izbor najpovoljnijeg ponuđača odnijelo nekoliko mjeseci i koštalo previše para zbog kašnjenja u realizaciji.

Kada sredinom septembra završimo novi most i predamo ga drugim izvođačima na ovoj dionici pruge, izbjeći ćemo plaćanje velikih odštetnih zahtjeva, rekao je prvi čovjek srpskih željeznica.

Konzorcijum “Goša FOM” i “Mostogradnja” dostavio je na poziv Željeznica najpovoljniju ponuda za izgradnju novog mosta, koja je manja od dva i po miliona evra.

Simonović je najavio da se narednih dana očekuje završetak svih administrativnih priprema, nakon čega slijedi potpisivanje ugovora i početak radova na mostu, koji će, kako očekuje, trajati šest mjeseci, što znači da bi novi most trebalo da bude izgrađen do kraja septembra ove godine.

Osim ovog konzorcijuma, ponudu za izgradnju mosta dostavila je i firma “Goša-Montaža” iz Velike Plane, dok je poziv bio upućen i kompaniji “Italiana Construcioni”, koja gradi prugu Gilje-Chuprija-Paraćin, ali oni nisu dostavili ponudu.

Novi čelični most biće dvokolosječan, dug 322,5 metara i težak 2.400 tona. Tanjug

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!