Capital.ba

Marže od sedam do 87 odsto

11.02.2011. / 8:40

BEOGRAD, Na putu od fabričke hale do korpe potrošača cijena proizvoda koji se prodaju u supermarketima u Srbiji naraste čitavih 40 odsto. Kada se tome dodaju parfimerije ili prodavnice odjeće primjetno je da marže idu i do nevjerovatnih 70 ili čak 87 odsto. To je cijena koju plaćamo zbog monopolske strukture maloprodajnih lanaca, koja im dozvoljava da ubiru visoke profite, ne plašeći se postupaka konkurencije. Kako ističe Dragovan Milićević, saradnik portala ekonomija.org, podaci iz završnih računa trgovinskih lanaca za 2009. godinu pokazuju da 30 najvećih prodavaca drži 97 do 98 odsto cjelokupnog tržišta, a da prvih deset ima čak 70 procenata tržišnog udjela.
To, prema njegovim riječima, ukazuje na oligopolnu strukturu u maloprodaji, koja uz neadekvatnu primjenu antimonopolskih zakona dovodi do ogromnih trgovačkih marži.
– Prosječna maloprodajna marža je 20,2 procenta, a prosječna veleprodajna marža 16 odsto. Ukupna marža je 39 procenata. To je izuzetno visok postotak jer se radi o svakodnevnim proizvodima koji se kupuju u supermarketima – kaže Milićević za Danas.
Milićević podsjeća da su marže veće što je tržište neuređenije.
– Dok država ne promjeni zakon i svoju politiku prema monopolima neće biti ni smanjenja marži, jer svako voli konkurenciju, ali ne u svom dvorištu. To znači da ni najavljena prodaja 50 odsto Maksija neće dovesti do pada cijena, pošto bi to bilo suprotno poslovnoj logici. Svako se trudi da svoju investiciju što prije povrati – kaže Milićević.
Inače, računica Milićevića, po kojoj prvih deset supermarketa drži 70 odsto tržišta, zapravo je konzervativna jer se Maksi, C market i Pekabeta računaju kao tri odvojena lanca, iako svi pripadaju istom vlasniku – Delti. Uz to, Idea i Direktna trgovina ne ulaze u ovaj obračun, zato što se formalno vode kao veleprodajni, a ne maloprodajni lanci, iako je jasno da su objekti Idee namijenjeni običnim građanima. Ako bi se svi maloprodajni objekti Miroslava Miškovića računali kao jedan lanac i ako bi se kalkulaciji dodala i Idea i Direktna trgovina, što je metodologija koja daleko bolje odslikava stvarno stanje na tržištu, udio prvih 10 lanaca iznio bi čak 89,64 procenata, pri čemu samo tri Deltina lanca – Maksi, C market i Pekabeta drže 37 procenata. To znači da svim ostalim učesnicima ostaje zanemarljivih 10 procenata tržišta, a sve male radnje u Srbiji, koje nisu dio većih lanaca, zajedno imaju tek oko dva do tri procenta.
Analiza marži takođe je zanimljiva. Delta, sa ukupnim učešćem od 37 procenata, u svim svojim lancima drži marže iznad prosjeka, a najnižu od 22,82 odsto primjenjuje Maksi. Prosječna marža u C marketima je 32,49 odsto, a u objektima Pekabete čak 42,02 procenta, što je ubjedljivo najviše među svim lancima koji prodaju hranu.
Drugi najveći lanac u Srbiji, Merkator, koji nema čak ni polovinu ukupnog udjela Miškovićevih lanaca, primjenjuje maržu od 18,64 procenata, Univereksport radi sa marginom od 16,79 odsto, dok DIS iz Krnjeva, koji je nedavno postao vlasnik hipermarketa Kort, i Idea obaraju prosjek, primjenjujući marže od 12,73 i 12,53 odsto. Direktna trgovina, koja se bavi isključivo veleprodajom, ima maržu od 6,97 odsto.
Treba napomenuti da se podaci o marži dobijaju poređenjem nabavne vrijednosti prodate robe i ukupno realizovanog prihoda od prodaje, što znači da marža nije jednaka profitu trgovinskih lanaca jer ne uračunava njihove ostale troškove. Ali, marža i pored toga ostaje veoma dobar pokazatelj „halapljivosti“ trgovaca. Tako na primjer, Delta u svim svojim objektima drži natprosječnu maržu, uprkos tome što kao najveći maloprodajni sistem u Srbiji robu dobija pod daleko povoljnijim uslovima od najvećeg dijela konkurencije i svojom veličinom može da postigne znatno veću efikasnost poslovanja, a često se nalazi i na udaru kritika zbog niskih plata svojih radnika. S druge strane, primjeri Idee ili DIS-a pokazuju da se može profitabilno i konkurentno poslovati i sa mnogo nižim maržama.
Šampioni
Mada se marže u supermarketima čine visokim, u parfimerijama i prodavnicama odjeće one su mnogo veće. Tako Lili drogerije posluju sa prosječnom maržom od 34,77 odsto, Orkestra fešn grup sa 50,05, Delta stil sa čak 70,55 odsto, a N sport prodavnice sportske odjeće sa nevjerovatnih 87,47 procenata marže. Danas

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!