ENERGETIKArs.com Prvi poslovni portal u Republici Srpskoj - CAPITAL.BA

Republika Srpska postaje jedini vlasnik „Željeznica RS“

Objavljeno u FINANSIJE

– Vlada planira da otkupi akcije malih akcionara za 30.000 KM
– Moguće donošenje lex specialis zakona o restrukturiranju ŽRS

BANJALUKA, Vlada Republike Srpske planira da dug, koji „Željeznice RS“ imaju prema Vladi po osnovu inostranih kredita koje otplaćuje u njihovo ime, konvertuje u kapital, čime bi istisnula male akcionare, a Republika Srpska postala jedini vlasnik ovog preduzeća.

Nakon toga, Vlada bi otkupila i jedan odsto akcija manjinskih akcionara te postala stoodstotni akcionar ŽRS, navodi se u Informaciji o trenutnom stanju projekta restrukturiranje „Željeznica RS“ koju je Vlada RS danas usvojila, a koja je u posjedu CAPITAL-a.

U informaciji se ističe da projekat restrukturiranja treba da se realizuje kroz tri komponente i to kroz vlasničko, finansijsko i organizaciono restrukturiranje.

„Vlasničko restrukturiranje podrazumijeva smanjenje udjela manjinskih akcionara na ispod jedan odsto, a potom otkup njihovih akcija, čime bi RS postala jedini vlasnik „Željeznica“. S obzirom na to da bi se nakon konverzije duga u kapital broj akcija u opticaju povećao, njihova knjigovodstvena vrijednost bi pala za oko 99 odsto, čime bi pala i otkupna vrijednost akcija za isti procenat, pa bi se akcije manjinskih akcionara mogle otkupiti za oko 30.000 KM umjesto za 30 miliona KM, koliko je sada potrebno za njihov otkup“, navodi se u informaciji.

Finansijskim restrukturiranjem predviđeno je izmirenje obaveza prema Poreskoj upravi za poreze i doprinose (oko 41 milion KM), izmirenje obaveza prema radnicima (oko 22 miliona KM), konverziju duga prema Vladi RS u kapital (oko 130 miliona KM, dok bi se organizaciono restrukturiranje s provelo kroz smanjenje broja zaposlenih, te razdvajanje poslova infrastrukture i poslova operacija.

Planirano je da se broj zaposlenih smanji za 1.000 radnika i to 500 do kraja 2017. godine i preostalih 500 do okončanja procesa restrukturiranja odnosno u naredne tri ili četiri godine.

Kako je navedeno, proces restrukturiranja treba da se sprovede u skladu sa Zakonom o stečaju, kojim je definisano restrukturiranje preduzeća, ali u jednoj varijanti je navedeno i donošenje posebnog zakona o restrukturiranju ŽRS.

Problem bi mogla da predstavljaju potraživanja radnika, zbog čega se u informaciji istče da ona moraju biti isplaćena prije pokretanja postupka restrukturiranja.

„Cilj isplate dugovanja prema radnicima jeste poštovanje njihovih prava, te izbjegavanje da se oni pojave kao povjerioci u Skupštini povjerilaca, jer ŽRS ne bi mogle računati na podršku radnika za usvajanje Plana restrukturiranja. Zbog toga je neophodna isplata dugovanja prema zaposlenima prije formalnog otpočinjanja procesa restrukturiranja“,  ističe se u informaciji.

Kao jedna od mogućnosti spomenuta je i izrada zakona o restrukturiranju „Željeznica“ koji bi bio lex specialis za restrukturiranje ovog preduzeća.

Ovaj zakon bi, između ostalog, trebalo da omogući Vladi da izbjegne obavezu objavljivanja ponude za preuzimanje ŽRS u slučaju restrukturiranja.

„Zakonom o preuzimanju akcionarskih društava navedeni su svi slučajevi u kojima ne postoji obaveza objavljivanja ponude za preuzimanje akcionarskih društava uključujući i stečaj. S obzirom na to da proces restrukturiranja nije eksplicitno naveden u okviru ovih izuzetaka, lex specialis o restrukturiranju „Željeznica“ bi to trebao predvidjeti. Na ovaj način bi se izbjegla obaveza objave preuzimanja akcija manjinskih akcionara po višim vrijednostima, za što bi trebalo oko 30 miliona KM“, ističe se u informaciji.

Naglašeno je i da je uprava preduzeća zajedno sa Ministarstvom saobraćaja i veza održala niz sastanaka sa Svjetskom bankom s ciljem dobijanja kredita od oko 50 miliona dolara.

U informaciji se naglašava i da za postizanje finansijske održivosti ŽRS, nije dovoljno samo uspješno izvršiti projekat restrukturiranja, već je u idućih 10 do 15 godina neophodno obezbijediti 800 miliona KM za investicije. Od tog bi 600 miliona KM išlo u infrastrukturu i 200 miliona KM u operacije.

CAPITAL: M. Čigoja

Ključne riječi:  , , , , , , , ,

Komentari |


Komentari (1)

  • fff

    sledeci je RTEU, RITE, RNAF, RFUM jer nema buducnosti za te firme. Na kraju ce propasti i drzava.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

(obavezno)

Pravila komentarisanja

Slobodno komentarišite, kritikujte i izrazite svoje mišljenje, ali sve u granicma pristojnosti, svi bezobrazni i uvredljivi komentari se brišu. Molim da ne dodajete svoje web stranice u sam komentar. Koristite svoje lično ime ili inicijale kako bismo vas bolje upoznali. Vaš prvi komentar biće ručno odobren kako bi spriječili spam, a nakon toga slobodno možete učestvovati. Hvala vam na komentarisanju!

A- A A+