Capital.ba

Napredak postoji, ali je spor

11.01.2010. / 8:00

EUSARAJEVO, Jedna od brojnih oblasti u kojoj BiH kaska za ostatkom Evrope je i oblast zaštite prava potrošača.  Naime, kako je navedeno u Izvještaju Evropske komisije o napretku BiH u 2009. godini, BiH ima problem u napretku u standardizaciji, akreditaciji proizvoda, nadgledanju tržišta, procjeni tehničke ispravnosti proizvoda za bh. tržište, što su sve oblasti koje su usko vezane za zaštitu potrošača.
Napredak je u 2009. godini BiH postigla u oblasti ombudsmana za prava potrošača, kao i u programu za 2009. godinu Savjeta ministara koji se tiče zaštite potrošača.

 
“Potrebno je uložiti stalne napore da bi ojačali Kancelariju ombudsmana i potrebno je dalje prilagođavanje legislative u oblasti slobodnog kretanja dobara i njena efektivna primjena u praksi”, navedeno je u izvještaju.
Osim donošenja novih zakona i potrebe za pojačanom borbom protiv korupcije, EU od institucija BiH traži da po uzoru na njih preduzme konkretne korake da bolje informišu svoje građane o njihovim pravima kao potrošačima.

 
Gordana Bulić, predsjednik Udruženja za zaštitu potrošača iz Tuzle, kaže da prava potrošača u BiH praktično ni ne postoje.
Kao primjer navodi uvoznike koji uvoze i robu sumnjivog kvaliteta bez straha da će zbog toga trpjeti bilo kakve posljedice. Naime, kako kaže, zbog nepostojanja ovlaštenog instituta u BiH koji bi se bavio provjerom kvaliteta proizvoda, nema ni načina na koji neko može zakonski utvrditi da li je neki proizvod propisan za prodaju ili ne.

 

I Igor Gavran iz Spoljnotrgovinske komore BiH kaže da su podaci Evropske komisije argumentovani.
“Veliki broj proizvoda na našem tržištu ne ispunjava ni mnogo niže standarde od onih EU, što pored rizika za zdravlje i sigurnost naših građana nanosi i veliku ekonomsku štetu domaćim proizvođačima putem nelojalne konkurencije”, navodi on.

 

Gavran ističe da su problemi i u malim i neadekvatnim kontrolama koje ni brojem ni obimom nisu dovoljne. On ističe da BiH ima dobre i kvalitetne inspekcijske organe i institute, ali da ne postoje propisi i nisu dovoljno opremljeni ljudima niti imaju dovoljno sredstava za rad.

 

Zaštita prava potrošača u EU

 

 
U obrazloženju za razloge Evropske komisije zbog kojih je u pitanju zaštite potrošača u EU posvećena velika pažnja navedena su dva ključna razloga. Kao jedan razlog su navedene dalekosežne posljedice koje bi nedostatak zaštite i manjak informisanosti građana EU o proizvodima koje svaki dan kupuju imao po pitanju njihovih osnovnih ljudskih prava. Drugi razlog je potkrijepljen činjenicom što je unutrašnje tržište EU sa 500 miliona građana i unutrašnja ekonomska aktivnost vrijedna desetine hiljada milijardi evra osnovna ekonomska snaga EU. Zaštita potrošača je neraskidivi dio te oblasti.
Kako bi pružila adekvatnu zaštitu svojim građanima, Evropska komisija je objavila 10 jednostavnih pravila s kojima bi svaki građanin trebalo da bude upoznat.

 

Pravilo 1
Kupujte šta god želite gdje god želite

 

 
Pravi sistem EU omogućava građanima da po vlastitoj želji mogu kupovati po zemljama EU bez plaćanja carina i dodatnih stopa poreza na dodatnu vrijednost, što se odnosi ne samo na kupovinu na licu mjesta nego i na kupovinu putem Interneta. Praktično, pravni sistem građanina jedne zemlje EU ne može ni na koji način spriječiti da uveze kupljenu robu u nekoj drugoj zemlji EU.

 
Pravilo 2
Ako je roba neispravna, pošaljite je nazad

 

Ukoliko proizvod koji ste kupili ne funkcioniše na način na koji ste očekivali, imate pravo da ga vratite bez naknade ili da date nalog prodavaču da ga popravi, takođe bez naknade. Takođe, imate pravo tražiti povrat dijela ili cijelog iznosa novca koji ste platili za proizvod, i to u roku od dvije godine nakon kupovine. U prvih šest mjeseci teret dokazivanja je na prodavaču, a ne na kupcu, što znači da je prodavač dužan dokazati da proizvod odgovara kupoprodajnom ugovoru. To pravilo se čak odnosi i na to da imate pravo vratiti i ispravni proizvod ako on nema karakteristike ili mogućnosti koje ste očekivali da ima.

 

 

Pravilo 3
Visoki standardi sigurnosti

 

Svi proizvodi koje vidite u bilo kojem evropskom supermarketu moraju odgovarati najvišim standardima. To vam garantuju pravni propisi EU koji precizno određuju kakav kvalitet proizvod mora imati da bi se našao na prodajnim stalažama.
Primjera radi, kada se radi o prehrambenim proizvodima, EU propisuje stroge standarde od proizvodnje do dolaska do krajnjeg potrošača. Recimo, propisuju se tačno određene hemikalije, koje farbe se mogu koristiti i kakvo pakovanje mora biti. Generalno, kada se utvrdi da je neki proizvod neispravan ili nesiguran, proizvođač je zakonski obavezan da o tome obavijesti nadležnu službu i da organizuje akciju vraćanja prodatih proizvoda.

 

 

Pravilo 4
Imate pravo na potpunu informaciju šta jedete

 

Stroga evropska pravila propisuju da na ambalaži svakog prehrambenog proizvoda mora biti tačno navedeno od čega se proizvod sastoji. Na etiketi moraju jasno biti navedeni ne samo sastav, nego i zaslađivači, konzervansi i ostali dodati materijali. Čak i najmanje količine nekog sastojka, ako se on nalazi u proizvodu, moraju biti navedene.
Takođe, postoje strogi propisi koji proizvodi mogu imati “bio” oznaku, a ako je na ambalaži naveden neki region, kupac mora biti siguran da taj proizvod potiče iz navedenog regiona. Ako je proizvod genetski modifikovan, taj podatak mora takođe biti na etiketi.

 

 
Pravilo 5
Ugovori moraju biti razumljivi

 

Često potpisujemo ugovore u kojima se nalaze klauzule napisane nepreglednim malim slovima, a koje sadrže važne informacije na koje nismo obraćali pažnju. Pravni sistem EU vas štiti od takve nepoštene prakse. EU pravila zabranjuju da se stavke ugovora prave na način da su potrošačima nerazumljive ili nejasne. Bez obzira na to u kojoj EU zemlji ste ugovor potpisali, vaša prava su uvijek ista.

 

 

Pravilo 6
Šta u slučaju da se kupac naknadno predomisli?

 

Ako, primjera radi, kupite proizvod putem Interneta, imate pravo da u roku od sedam radnih dana narudžbu otkažete bez obaveze da za to navodite razloge. U određenim slučajevima taj rok je čak 14 dana.
Osim toga, ako vam trgovački putnik proda robu vredniju od 60 evra, imate pravo da u roku od sedam radnih dana otkažete kupovinu bez navođenja razloga.
Naravno, zaštićeni ste od prevara, izdavanja većeg računa od dogovorene sume i od sličnih nezakonitih radnji.

 

 

 

Pravilo 7
Kako jednostavno uporediti cijene

 

Vrlo čest oblik prevare koje čine prodavači je da stave istu cijenu na dva pakovanja različite težine. Pravila EU propisuju da se na proizvodu navede cijena po kilogramu, odnosno litru, kako biste lakše mogli uporediti cijene.
I ne samo to. EU nalaže i tačno propisan način na koji banka ili druga finansijska institucija mora informisati potrošače o kreditnoj kartici ili drugom finansijskom proizvodu koji prodaju. Banka je obavezna da vam kaže ne samo iznos rate kredita, nego i tačne mjesečne iznose i promjene u ratama.

 

 
Pravilo 8
Zabranjeno dovođenje kupca u zabunu

 

Neistinito reklamiranje proizvoda ili reklamiranje na način da se kupca dovodi u zabunu je, prema propisima EU, zabranjeno.
Zabranjeno je, na primjer, na vratima radnje napisati “popust 90 odsto” ako ta informacija nije u potpunosti tačna.
Takođe, prilikom prodaje proizvoda putem Interneta prodavač mora strogo voditi računa o tome da kupac dobije sve informacije. Prodavač je dužan dati vam informaciju ko je on, čime se bavi, šta prodaje, koliko proizvod košta i koliko iznose poštanski i ostali troškovi koje ćete platiti.

 

 

 

Pravilo 9
Zaštita tokom odmora

 

Zahvaljujući pravnom sistemu EU, ne može vam se desiti da naručite turistički aranžman na osnovu jedne informacije, a budete dovedeni na mjesto ili u hotel koji ne odgovara navedenim kriterijumima. Čak i u slučaju finansijskih problema turističke agencije, prodavač usluge dužan je da vam namiri odštetu. Na odštetu imate pravo u svakom trenutku ako se pokaže da katalog na osnovu kojeg ste naručili putovanje ne odgovara stvarnom stanju. Ako agencija poveća cijenu ili bez vašeg pristanka promijeni destinaciju, imate pravo poništiti ugovor uz punu kompenzaciju. Ako na aerodromu ustanovite da ne možete letjeti jer je vazduhoplovna kompanija ili turistička agencija prebukirala let, imate pravo na punu odštetu.
Evropska unija vas štiti i od nepoštenog iznajmljivanja apartmana. U EU vam je vlasnik ili iznajmljivač dužan pokazati verifikovanu brošuru, i to na vašem maternjem jeziku ili jeziku koji razumijete. “Vrijeme razmišljanja” je 10 dana, u kojem roku imate pravo otkazati ugovor bez potrebe da navodite razloge. Evropsko zakonodavstvo ne štiti samo ljude, već i vaše kućne ljubimce. Pod uslovom da za vašu životinju pribavite specijalnu propusnicu, imate je pravo svuda voditi sa sobom.

 

 
Pravila 10
Reklamacija preko granica

 

Uvođenje evra, jačanje unutrašnjeg tržišta i jedinstena regulativa povećali su prodaju putem Interneta, što je povećalo potrošačima mogućnost izbora boljeg, jeftinijeg i povoljnijeg proizvoda.
Kako bi poboljšala prava potrošača koji kupuju u različitim EU zemljama, EU radi na uvezivanju mreže potrošačkih centrala, koje možete u svakom trenutku posavjetovati u vezi s bilo kojim problemom preko granice. Nezavisne novine

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!