Capital.ba

Domaće bliže srcu

17.10.2010. / 8:40

BEOGRAD, Posljednja ispitivanja pokazuju da većina građana Srbije, čak 92 odsto njih, smatra da je važno kupovati domaće proizvode. Isti procenat anketiranih bi podržao akcije koje promovišu kupovinu naših proizvoda.
Poslovni portal „eKapija“, u saradnji sa Klubom privrednih novinara, sproveo je anketu s namjerom da sazna u kojoj mjeri naši potrošači vode računa o kupovini domaćih proizvoda.
– Interesantan je podatak da je svaki drugi ispitanik spreman da plati nešto višu cijenu za isti kvalitet proizvoda ukoliko je on napravljen u Srbiji, dok je manji procenat (40 odsto) onih koji bi pristali na niži kvalitet i istu cijenu domaćeg proizvoda u odnosu na strani – pokazuje istraživanje.
Čak 69 odsto učesnika u istraživanju odgovorilo je da vodi računa o tome da li je roba koju kupuju proizvedena u Srbiji, a 67 odsto njih se trudi da među domaćom ponudom pronađe alternativu omiljenom stranom proizvodu.
Svega 19 odsto anketiranih smatra da su domaći proizvodi vidno obilježeni, a 72 odsto učesnika u anketi kaže da bi naši proizvodi trebalo da budu posebno istaknuti u trgovačkim centrima.
Na pitanje „da li vam je blizak termin ekonomski patriotizam“, 63 odsto ispitanika odgovorilo je pozitivno, a procenat onih kojima je ovaj pojam stran je 20 odsto, dok je njih 17 odsto kazalo „možda“.
Sa akcijom „Kupujmo domaće“ startovalo se 2004. godine, ali se potom stalo. Udruženje „Moja Srbija“ najavilo je krajem 2009. karavan „Birajmo domaće“ u 30 gradova Srbije. Osnovni cilj je podizanje svijesti građana o važnosti kupovine domaćih proizvoda za opstanak i razvoj proizvodnih pogona u zemlji, za očuvanje radnih mjesta i ukupan razvoj srpske privrede.
– Želimo da ukažemo da su domaći proizvodi istog ili boljeg kvaliteta od stranih i da ne bojkotujemo druge nego podržavamo naše – istakao je Milan Ristić, predsjednik ovog udruženja. – To bi trebalo da doprinese očuvanju radnih mjesta i sprječavanju pada životnog standarda.
U Ministarstvu trgovine i usluga kažu da u potpunosti podržavaju projekat „Birajmo domaće“, jer se zalažu za isti cilj.
– Želimo da se potrošači racionalno opredjeljuju za srpski proizvod, koji je kvalitetan i konkurentan na domaćem i stranom tržištu – naglašavaju u resornom ministarstvu. – Tim prije što su od 2000. godine domaći proizvođači počeli da mjenjaju svoju strategiju u proizvodnji, jer je konkurencija postajala veća.

Navike se mjenjaju
Besparica mjenja strukturu potrošnje, pa se mnogi okreću jeftinijim artiklima. U uslovima smanjene kupovne moći, štedi se na svemu, pa i na hrani. U posljednja tri mjeseca svaki drugi građanin Srbije posegao je za nekim od jeftinijih prehrambenih artikala. Riječ je o takozvanim privatnim trgovačkim markama, gdje se po znatno povoljnijim cijenama, nižim u prosjeku za trećinu, nudi ulje, šećer, brašno, ali i jogurt, tunjevina, kafa…

Kvalitetni sokovi
Predrasuda je da su strani proizvodi kvalitetniji od domaćih, pogotovo u prehrambenom sektoru. Jedini nedostatak domaćih je što nisu dovoljno marketinški obrađeni. U industriji voćnih sokova više od 95 odsto potrošnje čine proizvodi koji se proizvode u Srbiji. To je rezultat visoke konkurentnosti ove grane i ulaganja, pa su sokovi iz Srbije daleko kvalitetniji nego, recimo, u većini evropskih zemalja. Novosti

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!