„Zastavini“ radnici radosni i na poslu
14.10.2012. / 8:50
BEOGRAD, Donedavnu sliku „Zastavinih“ radnika, koji su u socrealističkim mantilima proizvodili automobile, gazeći po podu premazanom mazutom, zamijenili su zaposleni u pamučnim radnim odjelima i jaknama krojenim nalik popularnim „koledžicama“.
Sve u svoje vrijeme, kaže narod, ali ova slika iz nove Fabrike automobila, u kojoj se proizvodi najnoviji „Fijatov“ adut za osvajanje svjetskog tržišta – „500L“ – u velikoj mjeri dočarava brojne (čak i vizuelne) promjene u gradu.
Stara fabrika nije renovirana bar tri i po decenije, a kada se gradila početkom pedesetih godina prošlog vijeka, bila je najmodernija fabrika sa torinskom tehnologijom. I tada je ova šumadijska varoš počela da dobija obrise većeg i modernijeg grada u Srbiji. Istorija se ponavlja, pa je tako i sada primjetan priliv više od milijardu evra iz „Fijata“ i kase države Srbije. Te pare su usmjerene na izgradnju najmodernije fabrike i uređenje gradske infrastrukture.
Odmah nakon potpisivanja strateškog ugovora o saradnji sa Italijanima, u centar Šumadije je doputovalo oko 4.000 Italijana, a zatim i više stotina Poljaka. Živnule su trgovine i ugostiteljski objekti. Stanarine u centru grada su povećane za tri do četiri puta. Ambijent koji više sliči nekoj tek otkrivenoj turističkoj destinaciji. Najviše se komuniciralo gestikulacijom. A onda su restorani, poput „Odiseja“ i hotela „Zelengora“, meni prilagodili azurnoj kuhinji, a osoblju platili tečajeve italijanskog jezika!
– Sada se ta slika mijenja – kaže Đorđe Đorđević, vlasnik restorana „Kastel“. – Italijanski radnici, koji su u gradu duže od pola godine, već razumiju srpski jezik, a oni sa dužim stažom ga čak i govore. Pored toga, sve češće naručuju hranu sa spiska domaće kuhinje. Najviše sa liste, kako kažu, „Balkan grila“, što je naš roštilj. Primjetio sam i da se više niko ne „cima“ kad čuje italijanski i poljski jezik. To je postalo uobičajeno…
Ni društvo plavuša više nije dio uobičajene scenografije koja prati grupu Italijana, a u baštama kafića u centralnoj gradskoj zoni sve je više mladih Kragujevčana, koji odnedavno rade u novoj fabrici.
– Prosječna starost prvih hiljadu radnika, koji nisu ni prekidali radni staž, iznosi negdje oko 35 godina, a u posljednjih nekoliko mjeseci primljeno je više stotina mladih – kaže nam jedan od tek zaposlenih radnika. – Samo iz mog naselja primljeno je nas desetak – od 22 do 27 godina. Družili smo se i prije zaposlenja, ali više po kućama i na klupicama u mini-parkovima. Stigle su i prve plate. Skromne, ali već sada vikendom pijemo piće u kafićima, koji se nalaze u centralnim pješačkim zonama. Čelnici sindikata su nam saopštili da su od poslovodstva dobili čvrsta obećanja da će u kompaniji prosječna plata iznositi 650 evra.
Njegov drug kaže da rade četiri dana nedjeljno, po deset sati i da u toku jedne smjene ovih dana sa trake siđe oko 140 vozila. Dnevno gotovo tri stotine, a do kraja godine bi trebalo da se proizvodi i do – 500. Početničke plate iznose više od 30.000 dinara, a kolege sa nešto dužim stažom zarađuju i do 60.000 dinara. U nekim fabrikama prateće industrije prve plate iznose više od 50.000 dinara.
– Radio sam u nekoliko privatnih firmi, ali sam zbog niskih plata i lošeg odnosa poslodavca morao da ih napustim samo poslije nekoliko mjeseci – kaže on. – Skoro da su me svi osuđivali. Sada sa zadovoljstvom idem na posao. Znam šta mi je obaveza i to sa lakoćom radim. Pored toga, čisto je kao u apoteci i niko nas ne maltretira. Radujemo se kada kažu da smo, recimo, proizveli 140 vozila, a plan je bio 120. Nije nam problem ni da radimo prekovremeno, jer se svaki minut plaća…
Čelnici „Fijata“ su u više navrata saopštili da su zadovoljni zaposlenima. Cijela priča pomalo podsjeća na naše gastarbajtere koji, kada se otisnu u zapadnoevropske zemlje, vrlo brzo postaju izuzetno cijenjeni majstori.
Stižu domaći dijelovi
U Torinsko-srpskoj kompaniji trenutno je angažovano više od 1.700 radnika, a do kraja godine na spisku će se naći oko dvije i po hiljade zaposlenih (ugovorom je predviđeno 2.433). Dijelovi za ugradnju u novi model odnedavno se, u manjim serijama, proizvode i u šest novoizgrađenih fabrika u samom krugu kompanije FAS i u Industrijskoj zoni „Grošnica“. Sve te kompanije su do sada uposlile po oko sto radnika, a najavljuje se da će u tim pogonima posao da nađe bar još toliko nezaposlenih. Trenutno proizvode tek 30 odsto potrebnih dijelova za novi automobil, a ugovorom je predviđeno da se u novi model ugrađuje 80 odsto pozicija proizvedenih u Srbiji. Novosti
Tagovi: 500ldjordje djordjevicfijatradnicitopvazno
Smijenjeni direktor Agencije za osiguranje RS dobio novu fotelju
Kompletan DNS kao i Selak osnovac bivši vozač direktora zatvora je sa privatnim diplomama. Starlete i vozači postaju funkcioneri.
3Pavlović postao jedini vlasnik „Alumine“
Ma ovog akcionara gladni plaća, baš je upoznat sa svim dešavinjima
12Glavni Uberov konkurent traži vozače u BiH
Želim da radim
1Uskoro početak izgradnje moderne poslovne zgrade Naše Banke
Dakle, mr Novak...
1Pavlović postao jedini vlasnik „Alumine“
Akcije Birača vam nisu otete, nego je iz stečajne mase izuzeta ubjedljivo najvrijednija imovina da bi se namirio najveći povjerilac,…
12