Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Državne jasle: Za topli obrok po 300 KM

    9. Augusta 2025. — 13:31

    IRB traži banke koje ne peru novac

    8. Augusta 2025. — 14:47

    Šume u minusu, fotelje u plusu

    8. Augusta 2025. — 14:10
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Buljubašić: Rudnici koji ne proizvode dogovoreno ne mogu očekivati podršku EP BiH

    10. Augusta 2025. — 14:00

    Crna Gora traži investitore za izgradnju solarnih elektrana

    6. Augusta 2025. — 08:17

    OPEC+ povećao kvote za proizvodnju nafte

    4. Augusta 2025. — 12:23

    Mitrofanova: Prestanak kupovine ruskog gasa rizik za ekonomiju Bugarske

    2. Augusta 2025. — 10:00

    U Njemačkoj ste bogati ako imate ovu platu

    9. Augusta 2025. — 16:06

    Mišković prodao firmu u Sarajevu

    9. Augusta 2025. — 15:02

    Kripto kao kolateral za bankovne kredite?

    9. Augusta 2025. — 12:52

    Počinje isplata julske penzije

    8. Augusta 2025. — 09:30

    Mišković prodao firmu u Sarajevu

    9. Augusta 2025. — 15:02

    Berze u crvenom nakon Trampove objave o carinama

    2. Augusta 2025. — 15:59

    FED nije smanjio kamatne stope: Podjele sve očiglednije

    31. Jula 2025. — 12:01

    Pogledajte spisak najvrednijih kompanija na svijetu

    31. Jula 2025. — 11:11

    Akcije Kroksa pale za skoro 30 odsto

    10. Augusta 2025. — 09:04

    Trampove carine od danas u 70 zemalja

    7. Augusta 2025. — 09:39

    Obala Slonovače zbog carina upozorile SAD

    5. Augusta 2025. — 13:22

    Mađarskoj prijeti katastrofa zbog Trumpovih carina

    5. Augusta 2025. — 11:14

    Banjaluku za pola godine posjetilo više od 61.000 turista

    10. Augusta 2025. — 08:07

    Hrvatsku u julu posjetilo 4,6 miliona turista

    9. Augusta 2025. — 11:56

    Japan Erlajns turistima nudi besplatne letove

    4. Augusta 2025. — 08:03

    Nijemci prošle godine putovali više nego prije pandemije

    3. Augusta 2025. — 16:11

    Buljubašić: Rudnici koji ne proizvode dogovoreno ne mogu očekivati podršku EP BiH

    10. Augusta 2025. — 14:00

    Carine SAD ugrožavaju izvoz iz BiH

    8. Augusta 2025. — 10:28

    Skoro dvije milijarde deficita u metalskoj i elektro industriji

    6. Augusta 2025. — 14:35

    Ljeti nedostaje i do 30 odsto radnika u ugostiteljstvu

    6. Augusta 2025. — 10:35
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    U Njemačkoj ste bogati ako imate ovu platu

    9. Augusta 2025. — 16:06

    Koliki porez plaćaju naši najuspješniji sportisti

    7. Augusta 2025. — 12:36

    Beč pronašao rješenje za problem sa trotinetima

    6. Augusta 2025. — 16:00

    Norvežani razvili skener koji otkriva “ćelave gume”

    5. Augusta 2025. — 16:16

    Američke akcije porasle nakon novih Trampovih tarifa

    9. Augusta 2025. — 09:06

    Svjetske cijene hrane na najvišem nivou od 2023. godine

    8. Augusta 2025. — 14:01

    Alarmantno porastao broj stečaja u Njemačkoj

    8. Augusta 2025. — 13:00

    U Alžiru se gradi najveća mljekara na svijetu

    8. Augusta 2025. — 11:21
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Topić: Naplatne kućice na autoputu Banjaluka-Gradiška koštaće više od 3,5 miliona KM

Topić: Naplatne kućice na autoputu Banjaluka-Gradiška koštaće više od 3,5 miliona KM

Zana GaukZana Gauk24. Maja 2018. — 06:001 komentar6 minuta čitanja
– Direktor „Autoputeva RS“ Dušan Topić u intervjuu za CAPITAL otkriva da procijenjena vrijednost tendera za izgradnju naplatnih kućica na autoputu Banjaluka-Gradiška „nije bila najbolja“
– „Zadovoljan sam savjetovanjem ‘Deloitta’. Nismo imali loše ugovore. Istina, nismo imali ni dobre ugovore, ali je bolje bez ugovora nego s lošim ugovorom
– „Kada ne bismo koristili kredite, autoputeve bismo gradili tri do pet puta sporije“

BANJALUKA – Procijenjena vrijednost tendera za izgradnju naplatnih kućica na autoputu Banjaluka-Gradiška od oko 3,5 miliona KM nije bila najbolja. Vrijednosti svih šest pristiglih ponuda bile su daleko iznad ovog iznosa. Na sljedećem tenderu povećaćemo iznos koji smo spremni da izdvojimo. Autoput Banjaluka-Prnjavor biće otvoren do kraja ljeta, ali još nismo formirali cijene putarine, kazao je u intervjuu za CAPITAL direktor „Autoputeva Republike Srpske“ Dušan Topić.

Slikovni rezultat za dušan topić

Tvrdi da je Zakon o akcizama BiH usporio mnoge poslove, a svemu tome „sudi“ nepostojanje dogovora na nivou BiH.

„U početku će autoput Banjaluka-Prnjavor biti otvoren dok ne izgradimo naplatne kućice s kojima kasnimo jer smo čekali novac od akciza. Dugo smo čekali Zakon o akcizama, četiri mjeseca ne možemo da povlačimo ta sredstva jer nema dogovora na nivou BiH. Još nemamo formirane cijene putarine. Prije dva dana je bila sjednica Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje BiH, ali nije bilo dogovora. To je nekorektno od Federacije BiH koja pokušava da ucijeni kako bi promijenila koeficijent. Pitanje je koliko će sve trajati. Blokirali su raspodjelu sredstava“, navodi Topić.

CAPITAL: Da se vratimo na tender za izgradnju naplatnih kućica. Poništen je jer su vrijednosti pristiglih ponuda bile previsoke. Kada će ponovo biti raspisan?

TOPIĆ: Vrlo brzo. Malo smo modifikovali neke elemente.

CAPITAL: Modifikovali ste cijenu? 

TOPIĆ: Tender je pokazao da procijenjena vrijednost nije bila najbolja. Svih šest ponuda premašilo je vrijednost tendera. Ne znam koliko će sada biti povećana vrijednost. Sve što je u vezi sa procijenjenom vrijednošću morali smo modifikovati.

CAPITAL: Znači, spremni ste da date više od 3,5 miliona KM za izgradnju naplatnih kućica? 

TOPIĆ: Procijenjena vrijednost tendera za izgradnju naplatnih kućica na autoputu Banjaluka-Gradiška od oko 3,5 miliona KM nije bila najbolja. Vrijednosti svih šest pristiglih ponuda bile su daleko iznad ovog iznosa. Moramo sada da podignemo iznos kako bi tender uspio. Ne znam tačno za koliko, ali moramo ići na višu cijenu.

CAPITAL: Kada će biti otvoren autoput Banjaluka -Prnjavor?

TOPIĆ: Do kraja ljeta, ali još nismo formirali cijene.

CAPITAL: U „Autoputevima RS“ sve je u znaku tendera. „Deloitte“ ponovo savjetuje preduzeće za 9,4 miliona KM. Koje su to konkretno usluge?

TOPIĆ: Specifične konsultantske usluge smo dogovorili kada smo i sa EBRD-om dogovorili da se raspiše javni poziv za javno-privatno partnerstvo za Koridor „Vc“. Tada je baš Evropska banka za obnovu i razvoj rekla da su konsultanti uslov. Čak nam je i tadašnjem ugovoru za izgradnju Mahovljanske petlje, a poslije i izgradnju autoputa  Banjaluka – Doboj, kao jedan od pratećih uslova za kreditni sporazum bio i taj da se angažuju konsultanti. Ako ne EBRD, onda bi neka komercijalna banka koja bi eventualno podržala projekat tražila da imamo međunarodno priznate konsultante koji garantuju ozbiljnost čitavog posla. Počeli smo sprovoditi javno-privatno partnerstvo za Koridor „Vc“, nismo imali rezultat tih pregovora jer je bila mala konkurencija. A, bila je mala zbog državnih rizika u BiH. U međuvremenu, otvorili smo priču o svim ostalim dionicama mreže Koridora i ušli u pregovore sa četiri-pet kineskih kompanija prvenstveno da razgovaramo o modelu koncesije. Konsultanti su bili obavezni i sa jedne i sa druge strane. Čak je i sada jedna kineska kompanija, kada smo govorili o autoputu Banjaluka-Prijedor, angažovala evropske konsultante. Ugovori će uskoro biti potpisani. To je normalna stvar.

Slikovni rezultat za autoput rsCAPITAL: EBRD je rekao da morate imati konsultante, ali nije propisao cijenu savjetovanja. Da li su uloženi milioni i opravdani?

TOPIĆ:  Naravno da smatram da je ova cifra velika. Ali, teško je naći konsultante.

CAPITAL: Na tenderu je bila samo jedna, „Deloittova“ ponuda.

TOPIĆ: Da, samo jedna ponuda iako smo imali otvoreni javni poziv. Zašto se drugi nisu javili, drugo je pitanje. Da je cijena realna vidi se i iz činjenice da nije bilo nižih ponuda. Neophodne su nam njihove usluge. Mi smo mogli da radimo sa domaćim stručnjacima i samim tim bi cijena bila mnogo niža. Međutim, domaći stručnjaci još nemaju dovoljno iskustva u ovoj vrsti projekata i nisu prepoznati i prihvaćeni od strane velikih banaka. U projektno zadatku traži se iskustvo u projektima do te i te vrijednosti…

CAPITAL: Jeste li vi, kao direktor, zadovoljni uslugama savjetovanja?

TOPIĆ: Pa jesam. Nemojte me pitati kroz cijenu, ona je takva kakva jeste. S druge strane „Deloitte“ je ugovor dobio kao nosilac konzorcijuma, dakle, nije sam u ovom poslu. Zadovoljan sam iz dva razloga. Prvo, mi zajedno s njima imamo sigurnost u pregovorima sa međunarodnim kompanijama i pravnim timovima. To je ravnopravan odnos. Kada bismo išli samo sa našim pravnicima, to ne bi bio ranopravan odnos. Drugo, nekoliko godina pregovaramo i nismo imali nijedan kiks. Nismo imali loše ugovore. Istina, nismo imali ni dobre ugovore, ali je bolje bez ugovora nego s lošim ugovorom. Imali smo dovoljnu zaštitu da ne uđemo u loše poslove koji mogu izazvati dugoročne probleme. Opipljiv rezultat kada je u pitanju novac je i slučaj mariborske kompanije „CPM“ koja je otišla u stečaj, a nije ispunila svoje ugovorne obaveze. Sud u Sloveniji je prihvati naše potraživanje u iznosu od 7,2 miliona evra. Po tom osnovu smo mi u dva navrata naplatili po pola miliona evra. Ovo je zasluga „Deloitta“ i njegovih advokata. Nadamo se da će u skorije vrijeme biti bar jedan dobar potpisan ugovor pa da kažemo da smo u potpunosti zadovoljni.

CAPITAL: Naplaćuje se, ali se i zadužuje. Posljednje zaduženje koje se tiče „Autoputeva RS“ teško je 47 miliona evra, na sve uvedene akcize, naplate putarina, poreze… Zašto?

TOPIĆ: Akcize koristimo kao podlogu za kreditno zaduženje i, nakon tri ili pet godina grejs perioda, uplaćujemo iz tih akciza. Druga bi opcija bila da se ne zadužujemo, nego da iz akciza gradimo. Ne bi bilo kamate. Ali, tada bismo tri do pet puta sporije gradili autoputeve. Kada uzmemo kredit, dobijemo novac i dionicu završimo za tri godine. Autoput, kada se izgradi, kroz svoju upotrebu amortizuje vrijednost kamata. Na kraju, nismo mi izmislili model zaduživanja. To rade svi – i Srbija i Hrvatska i sve zemlje u tranziciji. Slovenija je možda najmanje išla u zaduživanje, ali tamošnja privreda je drugačija. To je tranzitna zemlja. Rumunija i Bugarska na isti ovaj naš način grade mrežu autoputeva. Krediti od Evropske investicione banke su najpovoljniji. Kamatne stope su od 0,5 do jedan odsto.

CAPITAL: Žana Gauk

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
autoput banjaluka gradiska autoputevi rs deloitte dusan topic izdvajamo savjetovanje vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakU prošloj godini u institucijama BiH 415 manje zaposlenih nego 2016. godine
Sljedeći članak “Fabrika u Srbiji centralna za bivšu SFRJ”

Povezani članci

Capital teme 12 minute čitanja

„Autoputevi RS“ troše milion KM na promociju izgrađenih dionica

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. Darko K. 24. Maja 2018. 15:26

    A da li on pokupova sve akcije fondova na blberzi, i akcije Elktroprivrede Elektrokrajine, elektrobijeljine, Rite Gacke, Rite Ugljevik. Sve pokupova , čovek je težak stotine hiljada KM. Dobro zaradjuje. Ja moram ici u Njemacku, nemoš ovde živit.

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
ANALIZE

Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

10. Augusta 2025. — 15:0003 minute čitanja

Kina drži dominantnu poziciju i u fazi prethodne obrade i u fazi rafiniranja reciklaže baterija.

Državne jasle: Za topli obrok po 300 KM

9. Augusta 2025. — 13:31

IRB traži banke koje ne peru novac

8. Augusta 2025. — 14:47

Šume u minusu, fotelje u plusu

8. Augusta 2025. — 14:10

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti