Close Menu
Capital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Agencija priznala da se javnim nabavkama bave mešetari

    13. Augusta 2025. — 16:18

    I radnici „Krajinapetrola“ protiv prodaje

    13. Augusta 2025. — 15:06

    Đokić podržao veće račune za struju

    13. Augusta 2025. — 14:54

    Za 15 dana u BiH propala 122 preduzeća (SPISAK)

    13. Augusta 2025. — 14:38
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Buljubašić: Rudnici koji ne proizvode dogovoreno ne mogu očekivati podršku EP BiH

    10. Augusta 2025. — 14:00

    Crna Gora traži investitore za izgradnju solarnih elektrana

    6. Augusta 2025. — 08:17

    OPEC+ povećao kvote za proizvodnju nafte

    4. Augusta 2025. — 12:23

    Mitrofanova: Prestanak kupovine ruskog gasa rizik za ekonomiju Bugarske

    2. Augusta 2025. — 10:00

    Centralna banka BiH članica Alijanse za finansijsku inkluziju

    13. Augusta 2025. — 16:08

    Promet nešto veći od 17.000 KM

    13. Augusta 2025. — 13:52

    Javni sektor Srbije duguje 450 miliona evra

    13. Augusta 2025. — 13:24

    Direktor Cibone postao suvlasnik Sarajevske berze

    13. Augusta 2025. — 09:03

    Promet nešto veći od 17.000 KM

    13. Augusta 2025. — 13:52

    Direktor Cibone postao suvlasnik Sarajevske berze

    13. Augusta 2025. — 09:03

    Ford ulaže pet milijardi dolara i okreće se električnim vozilima

    12. Augusta 2025. — 16:02

    Harvard ulaže 116 miliona dolara u Bitcoin

    12. Augusta 2025. — 12:36

    BiH povećala razmjenu sa skoro svim partnerima

    13. Augusta 2025. — 10:02

    Cijene hrane na najvišem nivou u posljednjih godinu i po

    12. Augusta 2025. — 09:00

    Povučen laserski pokazivač sa oblikom ključa za vozilo

    11. Augusta 2025. — 11:35

    Akcije Kroksa pale za skoro 30 odsto

    10. Augusta 2025. — 09:04

    U Tuzlanskom kantonu samo jedan licencirani turistički vodič

    11. Augusta 2025. — 14:00

    Kriza u ugostiteljstvu Srpske: Mladi masovno odlaze na Jadran

    11. Augusta 2025. — 09:00

    Banjaluku za pola godine posjetilo više od 61.000 turista

    10. Augusta 2025. — 08:07

    Hrvatsku u julu posjetilo 4,6 miliona turista

    9. Augusta 2025. — 11:56

    Za 15 dana u BiH propala 122 preduzeća (SPISAK)

    13. Augusta 2025. — 14:38

    Vanredna revizija u namjenskoj industriji FBiH

    12. Augusta 2025. — 13:59

    Njemačka više trguje sa Srbijom i Hrvatskom nego sa Rusijom

    12. Augusta 2025. — 08:06

    Novi sistem ulaska u EU će stvoriti probleme u međunarodnom transportu

    11. Augusta 2025. — 16:17
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    U Njemačkoj ste bogati ako imate ovu platu

    9. Augusta 2025. — 16:06

    Koliki porez plaćaju naši najuspješniji sportisti

    7. Augusta 2025. — 12:36

    Beč pronašao rješenje za problem sa trotinetima

    6. Augusta 2025. — 16:00

    Norvežani razvili skener koji otkriva “ćelave gume”

    5. Augusta 2025. — 16:16

    Indeks Tokijske berze Nikkei dostigao istorijski maksimum

    13. Augusta 2025. — 15:34

    Gigant star 133 godine pred gašenjem: Grca u dugovima

    13. Augusta 2025. — 12:25

    Musk prijeti tužbom Appleu

    13. Augusta 2025. — 08:02

    Tramp ponovo odgodio uvođenje carina na kinesku robu

    12. Augusta 2025. — 10:45
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Privatnici upravljaju polovinom evropskih aerodroma

Privatnici upravljaju polovinom evropskih aerodroma

Svjetlana ŠurlanSvjetlana Šurlan29. Septembra 2018. — 11:36Nema komentara3 minute čitanja

PODGORICA – Davanje aerodroma na upravljanje ili njihova potpuna privatizacija trend je koji je počeo 80-ih godina prošlog vijeka, ali u naš region je stigao relativno nedavno.

Uz sve dileme u javnosti, istraživalno je kakva je situacija na globalnom i evropskom tržištu i zašto je ovaj trend sve prisutniji.

Na globalnom nivou danas oko 14 odsto aerodroma ima privatne kompanije u vlasničkoj ili upravljačkoj strukturi, dok je u Evropi taj broj znatno veći i iznosi oko 50 odsto, pokazuje izvještaj organizacije Airport Council International (ACI), jedine profesionalne organizacije koja okuplja operatore aerodroma na svjetskom nivou. Tri od četiri putnika u Evropi putuje preko nekog od aerodroma koji imaju privatnika u upravljačkoj strukturi.

Iako je davanje aerodroma na upravljanje ili njihova potpuna privatizacija trend koji je počeo 80-ih godina prošlog vijeka, u naš region je stigao relativno nedavno. Uz sve dileme u javnosti, istraživali smo kakva je situacija na globalnom i evropskom tržištu i zašto je ovaj trend sve prisutniji.

Ovakav trend primarno je obuhvatio velike vazdušne luke, preko kojih se odvija oko 40 odsto globalnog avio-saobraćaja. Dva su razloga zašto postaje sve prisutniji. S jedne strane, vlade i aerodromi koriste novac privatnog sektora da bi razvili svoje potencijale. S druge strane, privatne kompanije interes nalaze u rastućem trendu broja prevezenih putnika, što donosi i posljedično veće prihode.

Procjena relevantnih institucija iz avio-industrije je da će broj putnika koji koriste ovaj vid prevoza iz godine u godinu rasti. Zbog toga su aerodromi pod snažnim pritiskom da prošire kapacitete, gradnjom infrastrukture i razvojem novih usluga. Kao odgovor na ove potrebe, sve češće se javljaju koncesije, kroz koje aerodromi dobijaju kapital, razvijaju se i vraćaju državi na upravljanje po isteku koncesionog perioda. Država pritom ne mora da izdvaja novac iz kapitalnog budžeta u ovu svrhu, već može da ga usmjeri u druge potrebne oblasti.

ACI procjenjuje da su u posljednjih pet godina privatizovani aerodromi imali 14 odsto više kapitalnih ulaganja u poređenju sa aerodromima kojima upravlja država. Dodatno, finansijski pokazatelji evropskih aerodroma, kojih je oko polovina u formi javno-privatnog partnerstva, poboljšani su od 2011. godine.

Zanimljiv je i izvještaj Reason Foundation, američke think-tank organizacije, u kojem su uporedili najveće aerodrome na svijetu sa istraživanjem Skytrax’s konsultantske kompanije iz 2017. godine o najboljim aerodromima po mišljenju putnika. Izvještaj je pokazao da je 40 aerodroma koji imaju najveći prihod po putniku u potpunosti ili djelimično dato na upravljanje privatnom sektoru, dok su putnici takvih 25 aerodroma proglasili za najbolje svjetske aerodrome.

Sve ovo pokazuje duboku transformaciju kroz koju prolazi aerodromska industrija. Ovo pitanje svakako izaziva veliku debatu. Protivnici koncesija upozoravaju da vlade moraju da zauzmu oprezan pristup, kako bi koncesije dale puni rezultat. cdm.me

aerodromi vlasnistvo
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakOtvoren novi pogon “PMP Jelšingrad-fabrika mašina”
Sljedeći članak Građani Srbije preko interneta pazarili čak 3,5 milona puta

Povezani članci

Capital teme 12 minute čitanja

Agencija priznala da se javnim nabavkama bave mešetari

FINANSIJE 02 minute čitanja

Centralna banka BiH članica Alijanse za finansijsku inkluziju

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Agencija priznala da se javnim nabavkama bave mešetari

13. Augusta 2025. — 16:1812 minute čitanja

Agencija daje punu podršku izmjenama zakona

I radnici „Krajinapetrola“ protiv prodaje

13. Augusta 2025. — 15:06

Đokić podržao veće račune za struju

13. Augusta 2025. — 14:54

Za 15 dana u BiH propala 122 preduzeća (SPISAK)

13. Augusta 2025. — 14:38

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti