Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    ERS za kredit od 18 miliona plaća 7,5 miliona KM kamate

    14. Jula 2025. — 14:43

    Žuta traka oko banjalučkog tužilaštva

    14. Jula 2025. — 13:53

    „Šume Srpske“ za održavanje SAP-a godišnje daju tri miliona KM

    14. Jula 2025. — 12:12

    IRB mijenja uslove za stambene kredite  

    14. Jula 2025. — 11:30
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    EU više novca potrošila na kupovinu ruskog gasa, nego na pomoć Ukrajini

    14. Jula 2025. — 09:00

    “Elektroprivreda BiH” mora da kupi 400.000 tona uglja

    8. Jula 2025. — 10:43

    Cijena sirove nafte oko 67 dolara po barelu nakon odluke OPEK-a

    8. Jula 2025. — 08:59

    Potrošnja i proizvodnja uglja u Evropskoj uniji na istorijskom minimumu

    4. Jula 2025. — 13:22

    Velike razlike u visini penzija u Srpskoj i FBiH

    15. Jula 2025. — 09:37

    Promet na berzi veći od 578.000 KM

    14. Jula 2025. — 16:34

    ERS za kredit od 18 miliona plaća 7,5 miliona KM kamate

    14. Jula 2025. — 14:43

    ECB i Fed oprezni oko daljeg snižavanja kamatnih stopa

    14. Jula 2025. — 13:19

    Promet na berzi veći od 578.000 KM

    14. Jula 2025. — 16:34

    Kreis International postao većinski vlasnik banjalučkog Stočara

    10. Jula 2025. — 13:10

    Ko su najveći telekomunikacioni igrači na Balkanu

    4. Jula 2025. — 08:16

    Banjalučka firma isplaćuje dividendu akcionarima

    3. Jula 2025. — 08:16

    Odloženo povećanje carina EU za Sjedinjene Američke Države

    14. Jula 2025. — 14:01

    Američke carine na brazilsku robu opet poskupljuju kafu

    14. Jula 2025. — 12:40

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    SAD odrezala Srbiji carine od 35 odsto

    8. Jula 2025. — 09:20

    Tokom juna u Srpskoj izdato oko 2.500 turističkih vaučera

    15. Jula 2025. — 10:38

    Više od četvrtine stanovnika EU ne može na odmor

    14. Jula 2025. — 15:46

    Građani Srpske iskoristili 2.500 turističkih vaučera

    13. Jula 2025. — 12:00

    Sve više radnika iz BiH odlazi na sezonski rad u Hrvatsku

    5. Jula 2025. — 14:31

    Domaće brašno osvaja inostrana tržišta

    15. Jula 2025. — 07:37

    IT kompanije razmatraju povlačenje iz Srbije zbog ukidanja podsticaja

    14. Jula 2025. — 14:45

    „Šume Srpske“ za održavanje SAP-a godišnje daju tri miliona KM

    14. Jula 2025. — 12:12

    EU više novca potrošila na kupovinu ruskog gasa, nego na pomoć Ukrajini

    14. Jula 2025. — 09:00
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Federer više novca zaradio investiranjem, nego osvajanjem 20 grend slemova

    14. Jula 2025. — 10:46

    Ovo voće košta 160 dolara po komadu

    6. Jula 2025. — 16:18

    Jednostavnim trikom možete značajno uštediti gorivo

    6. Jula 2025. — 09:03

    Direktoru agencije “Apriori” prva nagrada fotografskog takmičenja

    4. Jula 2025. — 14:07

    Više od četvrtine stanovnika EU ne može na odmor

    14. Jula 2025. — 15:46

    Odloženo povećanje carina EU za Sjedinjene Američke Države

    14. Jula 2025. — 14:01

    ECB i Fed oprezni oko daljeg snižavanja kamatnih stopa

    14. Jula 2025. — 13:19

    Američke carine na brazilsku robu opet poskupljuju kafu

    14. Jula 2025. — 12:40
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Osamdeset godina Folksvagena

Osamdeset godina Folksvagena

Dragana EremijaDragana Eremija26. Maja 2018. — 12:00Nema komentara5 minuta čitanja

BERLIN, Prije tačno osamdeset godina, 26. maja 1938, održana je ogromna svečanost na jednoj livadi duboko u provinciji Donje Saksonije: “Firer” je lično položio kamen-temeljac za novu fabriku “Folksvagena” – “narodnog vozila”, piše “Dojče vele”.

Pominjući Adolfa Hitlera i Ferdinanda Poršea, konstruktora prvog “folksvagena – narodnog vozila”, istoričar Volfram Pita, profesor moderne istorije na univerzitetu Štutgart, kaže da su se “na tom projektu pronašla dva čoveka koja su odgovarala jedan drugom”.

Genijalni inženjer Porše bio je poznat po jednoj svojoj mani: nikada nije bio u potpunosti zadovoljan svojim izumom. Tako su i u “Dajmleru” gde je radio pre toga, prvo bili srećni zbog toga što on radi za njih, ali su bili još srećniji kad su ga se rešili, mada uz bogatu otpremninu.

Izgledalo je kao da nema tog novca koji Porše ne može da potroši za razvoj i kreiranje novih projekata koji, iako se danas misli drugačije, nisu baš uvek funkcionisali.

Zaljubljenik u automobile – iako nikada nije imao vozačku dozvolu, Adolf Hitler je imao drugi problem: “Hitleru je bio potreban kreativac kako bi konstruisao malo vozilo koje će moći da se proizvodi u ogromnim serijama”, rekao je istoričar Pita za “Dojče vele”.

U svojim megalomanskim idejama, “firer” nije želeo da se zamara “banalnim” problemima kao što je novac. I tu se onda pojavio taj inženjer: “Poršeu je pak bio potreban politički nalogodavac koji bi mu omogućio da konstruiše bez obzira na moguće troškove”, rekao je profesor.

Za naciste je “narodno vozilo” bilo više od pukog automobila: zbog autoputeva koji su se gradili kroz Njemačku automobil je bio potreban i običnim građanima. Tu “motorizaciju naroda” Hitler je najavio samo par nedjelja nakon preuzimanja vlasti 1933, a već sledeće godine Poršeu je dodeljen zadatak da konstruiše takav automobil.

Organizator je bila nacistička organizacija za snadbjevanje radnika “Snaga kroz radost” (Kraft durć Freude) koja se o građanima brinula i ideološki, ali i za njihov odmor, tako što je organizovala letovanja, gradila radnička odmarališta, a radila je i na razvoju putničkog automobila za verne podanike “Rajha”.

Sa uplatama za kupovinu automobila počelo se gotovo odmah nakon što je Porše 1935. Hitleru predstavio prototip “folksvagena”, za koji je bilo potrebno sagraditi fabriku i tako je prije 80 godina za nju položen kamen-temeljac.

Mesto za podizanje fabrike je u geografskom centru tadašnjeg “Rajha”, tu je i železnička pruga koja Berlin povezuje s Rurskom oblašću i tamošnjim čeličanama, tuda vodi i autoput od Berlina ka Hanoveru.

Hitleru je, naravno, dok je 1938. polagao kamen-temeljac, prije svega bio na pameti rat i nema sumnje, piše “Dojče vele”, da je i Ferdinand Porše znao za te planove: u jednom njegovom ekspozeu o budućem vozilu iz 1934. on nacistima najavljuje da “narodni automobil neće biti podesan samo kao privatno putničko vozilo, već bi to trebalo da bude i transportno vozilo za određene vojne svrhe”.

To je bila sudbina i fabrike u Volfsburgu tokom rata: proizvodila je vojna, terenska vozila.

Poslije rata Volfsburg se našao u britanskoj okupacionoj zoni, te su privredni izaslanici Londona kojima je kao ratna reparacija ponuđena nedovršena i dobrim dijelom uništena fabrika fabrika “Folksvagen” rekli: “Ne, hvala!”.

“Folksvagen” je tako ponovo krenuo svojim, nemačkim putem, i ubrzo postao sinonim za “privredno čudo” Zapadne Nemačke.

I dok se Velika Britanija nećkala oko fabrike, Francuska je razmišljala da uzme nešto još vrijednije: samog Ferdinanda Poršea. Već u oktobru 1945. francusko Ministarstvo industrije stupilo je u kontakt stim inženjerom i počelo da pregovara o projektu “francuskog Folksvagena”. To pokazuje, smatra istoričar Pita, koliko je Porše brzo uspio da se odmakne od svoje nacističke prošlosti – iako ga je ona kasnije sustigla upravo u Francuskoj.

Profesor istorije Pita govori i o “zaveri” francuskih proizvođača automobila “Reno” i “Pežo” koja je dovela do optužbe Poršea i njegovog zeta, Antona Pieha zbog učestvovanja u ratnim zločinima.

Francuska je u to vrijeme imala izuzetne konstruktore automobila – Lefevr je za “Sitroen” još 1930-ih godina konstruisao takođe legendarni “2CV” – “Spaček”, 1955. je predstavljen prvi “DS” – “žaba” ili “ajkula” koja bi pre mogla da se uporedi sa svemirskim brodom nego s “Folksvagenovom” “Bubom”. Uspešne modele imali su tada i drugi francuski proizvođači.

Uz to, nedovršena fabrika “Folksvagena” u Volfsburgu je bila i mesto užasa i patnji, navodi “Doče vele”: u njoj je bilo i prisilno angažovanih radnika, od kojih su mnogi tu tokom rata izgubili život.

Povrh toga, za vreme rata su delovi fabrike “Pežo” iz Francuske prebačeni u Volfsburg.

Nemoguće je povjerovati da Ferdinand Porše sve to nije znao. On i njegov zet su zato ostali u zarobljeništvu francuske vojne uprave sve do avgusta 1947. godine, kada su ipak pušteni uz kauciju. Zahvaljujući izjavama svjedoka, francuski sud je kasnije ipak odbacio optužbe protv njih.

Bez obzira na to što nikada nije bio proglašen krivim za zločine i iako je Porše primao i najviša nacistička odličja, ostaje pitanje o moralnosti njegove veze s Hitlerom i nacistima.

“Porše nije bio jedini koji se u svom beskonačnom oportunizmu i bez ikakvog razmišljanja, bacio u zagrljaj autoritativnim vlastodršcima”, kaže profesor Pita.

“Privrednici ili inženjeri koje jedino interesuje uspeh njihove fabrike ili ostvarivanje njihovih tehničkih projekata, ponekad nemaju nikakvih problema da sklapaju paktove s moćnicima”, zaključuje “Dojče vele” rečima nemačkog profesora.

 

80 godina automobili volkswagen
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakPokušaj nelegalne privatizacije velikana: Royal upravlja Bosnom, a Royalom Harun i Aida Mahmutović!
Sljedeći članak Sigurniji otkup i brže plaćanje spasavaju agrar

Povezani članci

NOVOSTI 02 minute čitanja

Tokom juna u Srpskoj izdato oko 2.500 turističkih vaučera

NOVOSTI 02 minute čitanja

Njemačkoj prijeti manjak od 768.000 radnika

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

ERS za kredit od 18 miliona plaća 7,5 miliona KM kamate

14. Jula 2025. — 14:4331 minuta čitanja

Odluka o izboru najboljeg ponuđača donesena je posljednjeg radnog dana prošle sedmice.

Žuta traka oko banjalučkog tužilaštva

14. Jula 2025. — 13:53

„Šume Srpske“ za održavanje SAP-a godišnje daju tri miliona KM

14. Jula 2025. — 12:12

IRB mijenja uslove za stambene kredite  

14. Jula 2025. — 11:30

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti