Capital.ba

Nakon strahovitog pada, turistički sektor u BiH se blago oporavlja

07.09.2021. / 12:08

SARAJEVO, BANJALUKA – Turizam u Bosni i Hercegovini doživio je strahovit pad uslijed pandemije korona virusa. Pad prometa u prošloj godini bio je oko 79 odsto, izgubljena su brojna radna mjesta, a mnogi objekti za smještaj ni do danas nisu u funkciji, navode u  Udruženju turističkih agencija u BiH.

turizam bih

Jahorina (Foto: OC Jahorina)

U Udruženju kažu da je ova godina nešto uspješnija od prošle što se tiče turističkog sektora.

„Sa ublažavanjem zdravstvenih restrikcija u putovanju posjete su povećane i očekujemo da će objektivni turistički promet u ovoj godini biti, uopšteno gledajući, u rasponu od 40 do 60 odsto od uobičajenog. Naša ocjena trenutnog stanja i posjeta turista BiH je u okvirima očekivanog ishoda“,  pojasnio je Zoran Bibanović, predsjednik UTA.

Pojava pandemije Covida-19 dramatično je usporila rast svjetskog turizma, a urušila i slabi turistički sektor u BiH.

„BiH, osim Neuma, nema resursnu osnovu za razvoj turizma, odnosno sunce, more i plažu koji privlače oko 32 odsto ukupnog turističkog prometa. Slaba nam je ponuda u ruralnom turizmu (7%) i posebnim individualnim putovanjima (5%) koji privlače ogroman broj ljudi. Turizam u BiH će se oporaviti onda kad se našim sektorom privrede počne neko sistemski baviti  i kada se shvati njegov ukupni društveni  i politički značaj, a ne samo privredni“, smatra Bibanović.

Rast posjeta u 2021. godini

Prema podacima Agencije za statistiku BiH možemo vidjeti da je u ovoj godini povećan broj turista koji su posjetili BiH.

U periodu januar-juni 2021. turisti su ostvarili 328.624 posjete, što je više za 54,4 odsto i 757.839 noćenja, što je više za 49,5 odsto u odnosu na isti period  prošle godine, naveli su za portal CAPITAL u Agenciji za statistiku BiH.

Dodali su da su najviše noćenja ostvarili turisti iz Srbije (27.8%), Ujedinjenih Arapskih Emirata (13,8%), Hrvatske (13,4%), Crne Gore (4,8%), Saudijske Arabije (4,2%), Slovenije (3,6%), Turske (3,3%) i Njemačke (3,2%), što je ukupno 74,1 odsto. Turisti iz ostalih zemalja ostvarili su 25,9 odsto noćenja.

Broj noćenja domaćih turista viši je za 106,7 odsto, dok je broj noćenja stranih turista viši za 8,5 odsto u odnosu na isti period prošle godine, zvanični su podaci Agencije.

Jahorina ostvarila rekordnu sezonu

Iz Privredne komore RS navode kako su zadovoljni trenutnom turističkom sezonom, a neki gradovi su zabilježili brojniju posjećenost u odnosu na druge.

Ukoliko posmatramo cijelu 2021. godinu moramo svakako navesti olimpijsku planinu Jahorinu koja je imala rekordnu sezonu sa više od 120 dana snijega i preko 250.000 skijaša. U ljetnoj sezoni se izdvajaju Trebinje i Višegrad, ali svakako treba spomenuti i destinacije u kojima se nalaze rafting centri, odnosno Foča i Banjaluka. Banjaluka je takođe imala dobru posjećenost zbog dobre festivalske ponude“,  kazala je Dragana Šabot, sekretarka Udruženja trgovine, turizma i ugostiteljstva pri Privrednoj komori RS.

Trebinje je zabilježilo izuzetnu posjećenost i smještajni kapaciteti su u par navrata bili popunjeni do posljednjeg mjesta.

Ukoliko posmatramo druge destinacije, banjske centre, može se zaključiti da je popunjenost daleko bolja u odnosu na 2020. godinu, ali još uvijek nije dostignut nivo iz 2019. godine, rekla je Šabot.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku Republike Srpske u julu 2021. godine dolazak turista veći je za 4,7 odsto u odnosu na juli 2020. godine.

Trebinje

Trebinje (FOTO: Capital)

Turistička organizacija RS zadovoljna ovogodišnjom posjetom turista

Iz Turističke organizacije RS (TORS) su naveli kako su zadovoljni trenutnim stanjem, ali i mjesecima koji su iza njih.

„Destinacije kojima je fokus na ljetnoj ponudi, poput Foče, Višegrada i Trebinja su imali značajne posjete tokom ljeta i smještajni kapaciteti su u par navrata bili popunjeni do posljednjeg mjesta. Takođe, dobru sezonu iza sebe imaju i mikrolokacije poput Etno sela Stanišić, Termi Ozren, banjskih centara u Republici Srpskoj“, kažu u Turističkoj organizaciji.

Nadaju se kako će i mjesec septembar biti ispunjen turistima i kako sezona još uvijek nije završila.

„S obzirom na to da polako ulazimo u smiraj ljetne sezone i da kreće period godine kada i školska godina počinje, jasno je da će destinacije trebati osmisliti načine za privlačenje turista i u ovom periodu, kako bi zadržali interesovanje do jeseni. Ovaj period je posebno popularan i kao vrijeme za održavanja seminara, konferencija, edukacija“, naveli su.

Dodaju da je u zavisnosti od raspoloživosti smještajnih kapaciteta u datom momentu, moguće bukirati smještaj.

„Imajući u vidu da je septembar mjesec u pogledu vremenskih prilika poslednjih godina bio jedan od najljepših mjeseci u godini, ako nas i ove godine dočekaju prijatne temeprature, očekivana je maksimalna popunjenost smještajnih kapaciteta na pojedinim destinacijama, posebno u dane vikenda“, ističu u TORS-u.

Da li je vlast učinila dovoljno za oporavak turizma?

Na pitanje da li je vlast mogla nešto više učiniti za oporavak turizma Zoran Bibanović, predsjednik Udruženja turističkih agencija u BiH kaže da niko od 14 nadležnih nivoa vlasti za razvoj turizma u BiH  nije pokazao nikakav interes za pomoć poslovnim udruženjima.

„U najvećim liberalnim privredama svijeta nezamislivo je poslovanje mimo članstva i standarda poslovnih udruženja“, navodi on.

S druge strane Privredna komora RS navodi da je bila u potpunosti posvećena rješavanju problema privrednika od samog početka pandemije, te da su predstavnici Komore bili i aktivni članovi radnih tijela na nivou Republike, a sve u cilju kanalisanja zahtjeva privrednika  i traženja najboljih mogućih rješenja.

U direktnom kontaktu sa privrednicima kreirali smo niz mjera za prevazilaženje problema nastalih zbog širenja virusa korona i dostavljali ih Vladi Republike Srpske, koja je među prvima reagovala sa konkretnim mjerama pomoći privredi, a najveći dio tih mjera bio je upravo prijedlog Komore, jer je najdirektnije oslikavao potrebe privrednika. Kao veoma značajnu mjeru ističemo uvođenje turističkih vaučera zа subvеnciоnisаnо kоrišćеnjе uslugе smјеštаја u ugоstitеlјskim оbјеktimа nа tеritоriјi Rеpublikе Srpskе u cilјu pоdsticаnjа rаzvоја dоmаćеg turizmа“, ističu za CAPITAL iz Provredne komore.

Vaučere smatraju pravim potezom u ključnom momentu jer je prethodna godina, a i ova pokazala da je veliki broj domaćih turista obilazio domaće destinacije upravo uz vaučere, koje ocjenjuju „višestruko korisnim“.

CAPITAL: Erna Salkić

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!