Capital.ba

Manja proizvodnja vozila pogađa i bh. auto-industriju

07.05.2022. / 15:48

BANJALUKA, SARAJEVO – Zbog problema u isporuci dijelova njemački proizvođači automobila će tokom ove godine proizvesti mnogo manje vozila nego što su planirali, što će osjetiti i domaći proizvođači u auto-industriji, koji već imaju manje posla i manji broj narudžbi od strane njemačkih kompanija.

autoindustrija

Foto: Pixabay

Naime, stručni magazin “Automobilvohe”, pozivajući se na podatke kompanije “IHS Markit”, ističe da će njemački proizvođači proizvesti oko 700.000 automobila manje nego što su planirali početkom godine.

Posebno je pogođen VW, koji će ove godine proizvesti pola miliona manje vozila, dok će BMW proizvesti 100.000 manje automobila, a “Mercedes” oko 80.000.

Kako se navodi u ovom magazinu, usljed manje proizvodnje, smanjeni su i popusti na nova vozila. Prodavci kupcima daju minimalne popuste, koliko nisu davali u posljednjih deset godina, dok uz to kupac mora često neuobičajeno dugo da čeka na svoje vozilo.

Predsjednik Udruženja metalne i elektro industrije pri Privrednoj komori Federacije Bosne i Hercegovine Kasim Kotorić istakao da je već došlo do pada i smanjenja narudžbi.

“Mnoge kompanije već osjete smanjen broj narudžbi. Kako veliki proizvođači smanjuju broj proizvoda, tako i njihovi kooperanti smanjuju broj isporuka. Niko se još ne izjašnjava o nekim procentima koliki je pad, ali to je negdje oko 10 odsto. Ne možemo još procijeniti kako će se to dalje kretati”, naglasio je Kotorić.

Prema njegovim riječima, svi koji rade za auto-industriju u BiH osjetili su ovaj pad.

“Još nisu ekstremni padovi, ali već polako dolazi do smanjenja narudžbi”, naveo je Kotorić.

Portparol Privredne komore Republike Srpske Vladimir Blagojević rekao je da desetak firmi u Republici Srpskoj radi u auto-industriji.

“Ove firme zbog krize ne rade punim kapacitetom za auto-industriju, već jednim dijelom, te im nije u potpunosti ugrožena proizvodnja zbog problema koje ima svjetska auto-industrija”, kazao je Blagojević.

Dodao je da su prognoze različite koliko će ova situacija da traje i, ako se obistine neke najave da će svjetska auto-industrija doživjeti oporavak tek 2024. godine, može dugoročno da stvori problem domaćim privrednicima.

Ekonomski analitičar Igor Gavran naglasio je da je ovo jedan od naših najvažnijih sektora, u kojem radi veliki broj ljudi te se ostvaruje veliki izvoz.

“Praktično je sigurno da će smanjenje proizvodnje automobila u Njemačkoj uticati na smanjenje narudžbi, a vjerovatno slična situacija nije samo u Njemačkoj, jer su lanci snabdijevanja poremećeni. Tu su problemi s napuštanjem ruskog tržišta, problemi u Kini sa zatvaranjima i obustavama proizvodnje, te će to svakako uticati na ovo smanjenje”, objasnio je Gavran.

Istakao je da se postavlja pitanje da li bi bh. proizvođači dijelova u auto-industriji mogli svoje proizvode plasirati na rusko tržište, jer su Rusiji uvedene sankcije od strane mnogih država, te su raskinuti brojni ugovori s dobavljačima.

“To je više moja nada kako bi se očuvala proizovdnja, ali vidjećemo. Znamo i to da su i cijene kako novih, tako i polovnih automobila porasle, te da se više čeka na isporuku”, zaključio je Gavran. Nezavisne novine

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!