ENERGETIKArs.com Prvi poslovni portal u Republici Srpskoj - CAPITAL.BA

Koliko poskupi roba na putu do kupca

Objavljeno u TRGOVINA

BEOGRAD, Da li hrana u Srbiji, koja “pojede” čitava mjesečna primanja brojnih domaćinstava, mora da bude toliko skupa?

Na cijene, nažalost, ne utiču samo opravdani razlozi. Dok dođe do kupca, namirnica promijeni “šest ruku”, a svaka uzima “dio kolača”. A nestabilno ekonomsko tržište, kakvo je u zemlji, ide naruku i špekulantima, koji lako nađu način da zarade. Ceh, kao i uvijek, plaćaju potrošači.
Udarce “oluje” poskupljenja hrane, međutim, ne moraju uvijek da trpi samo kupci. Tako barem pokazuju rezultati istraživanja agencije “ATKerni”, prema kome postoje dva najčešće načina da se reaguje na povećanje cijena robe – ili primiti udarac ili prenijeti dalje povećanja cijena do prodavca i na kraju potrošača.

– Nijedna od ovih opcija ne obećava – kaže Zlatko Bazianec, direktor u ovoj agenciji. – Ukoliko primite udarac, marže padaju, a ako prenesete povećanje na potrošača, pada prodaja. Ovo istraživanje je pokazalo da bi trebalo pronaći direktan izvoz snabdijevanja i jeftinije dobavljače. Kada smo na izvoru robe, manje smo osjetljivi na uticaj velikih trgovaca poljoprivrednih prooizvoda.
Jedan od savjeta proizvođačima je da promjene veličinu paketa, a ne visinu cijene. Tako su u Americi pojedini proizvođači pokušali da zaobiđu poskupljenja, a isti recept koriste i srpski konditori. Čokolade su sa standardnih sto grama “pale” najprije na 90, a ubrzo i na 80 grama. Razlike u pakovanju nije bilo, što su potrošači kasnije kritikovali jer se kupac dovodi u zabludu. Ipak, na rafu se cijena nije mijenjala.
– Proizvođačima bi bilo pametno da preinače ponudu proizvoda, jer oni sa siromašnim asortimanom prvi “padaju” na promjenjivom tržištu – kaže Bazianec. – Treba razdvojiti i smanjiti prateće troškove. Sirovi materijali čine samo dio ukupnog troška, dok transport, konverzija i opšti režijski troškovi čine značajan dio. I fiksne cijene u ugovorima trgovaca sa proizvođačima hrane i pića su kontraproduktivni. Trgovci u maloprodaji će se ponašati više kao restorani, uz stalno mijenjanje visine cijene koje odražavaju promjene u određivanju cijena. Novosti

 

Ključne riječi:  , , , ,

Komentari |


Komentari (0)

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

(obavezno)

Pravila komentarisanja

Slobodno komentarišite, kritikujte i izrazite svoje mišljenje,

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

A- A A+