Capital.ba

Internet bankarstvo koristi 21,9 odsto populacije u BiH

20.02.2021. / 12:45

SARAJEVO – U BiH je 72,8 odsto domaćinstava prošle godine imalo pristup internetu, što je više za 0,8 odsto u odnosu na prethodnu godinu, 92,9 odsto koristi mobilne telefone, dok 97 odsto ima TV aparat, pokazuje istraživanje koje je sprovela Agencija za statistiku BiH.

Foto: Pixabay

Rezultati istraživanja pokazali su da 91,4 odsto domaćinstava koja imaju djecu ispod 16 godina imaju pristup internetu, te da 65,5 odsto onih koja nemaju djecu ispod 16 godina, takođe imaju pristup internetu.

Internet priključak u domaćinstvima varira zavisno o tipu naselja – u gradskim sredinama 75,4 odsto domaćinstava ga ima, a u ostalim sredinama 70,7 odsto.

Iz Agencije navode da je jaz u pristupu domaćinstava internetu vidljiv u strukturi domaćinstava po mjesečnom dohotku, tako da pristup internetu većinom imaju domaćinstva sa mjesečnim primanjima većim od 1.000 KM (93,8 odsto), 1.500 KM (95,3 odsto), odnosno prihodima većim od 2.500 KM (97,6 odsto), dok udio domaćinstava sa primanjima do 500 KM iznosi svega 42,2 odsto.

Rezultati su pokazali da je 65,7 odsto pojedinaca koristilo računar (personalni računar, tablet, laptop i ostale prenosne uređaje, osim pametnog telefona) u posljednja tri mjeseca, 23,8 odsto pojedinaca nikada nije koristilo računar, 7,6 odsto pojedinaca računar nije koristilo više od godinu dana, a 2,9 odsto računar nije koristilo više od tri mjeseca, a manje od godinu dana.

Iz Agencije navode da je 73,2 odsto pojedinaca u posljednja tri mjeseca zadnji put koristilo internet, 23,1 odsto nikada nije koristilo internet, 2,5 odsto pojedinaca koristilo je internet prije više od godinu dana, a 1,1 odsto koristilo je internet prije više od tri mjeseca, a manje od godinu dana.

Prema istraživanju, oko 77,8 odsto muškaraca koristi internet, te 69,3 odsto žena.

Prema radnom statusu 91,3 odsto zaposlenih lica koja su učestvovala u istraživanju koristilo je internet u zadnja tri mjeseca, 77,7 odsto nezaposlenih osoba, svi studenti (100 odsto), te 48,8 odsto ostalih (penzioneri, neaktivne osobe).

Kada je riječ o razlozima korištenja interneta u BiH u privatne svrhe ove godine, 90,6 odsto je navelo da je to zbog telefoniranja i video-poziva, 78 odsto zbog slanja onlajn poruka preko “Skajpa”, “Vajbera”, “Vocapa”, “Mesindžera” i drugih aplikacija, 68,3 odsto zbog učešća na društvenim mrežama, 67,2 odsto zbog traženja informacija o robama i uslugama, a 65,6 odsto zbog čitanja internet portala, časopisa i onlajn novina.

Populacija od 65 do 74 godine starosti najčešće je koristila internet za telefoniranje preko interneta i za video-pozive, i to 97,1 odsto, u populaciji od 16 do 24 godine njih 87 odsto najčešće je koristilo internet za učešće na društvenim mrežama, slanje poruka preko “Skajpa” i ostalih navedenih aplikacija najviše je koristila internet populacija od 65 do 74 godine (85,7 odsto).

U BiH usluge internet bankarstva najviše koristi populacija od 35 do 44 godine i taj procenat iznosi 21,9 odsto.

Istraživanje je vršeno na uzorku od 6.457 domaćinstava, a podaci su prikupljeni putem telefonskog anketiranja.

Za ova istraživanja su uključena samo ona domaćinstva koja imaju bar jednog člana koji ima između 16 i 74 godine. Srna

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Internet bankarstvo koristi 21,9 odsto populacije u BiH

    1. Direkt

      U jednoj banci mobilno bankarstvo košta 2 KM mjesečno (ne računajući račun i karticu, što se dodatno mjesečno tarifira), dok u jednoj drugoj je 10 KM mjesečno (takozvani paket usluga računa), dok jedna treća banka je još bolja, ona naplaćuje paket usluga računa čak 16.90 KM mjesečno, tako da, nije ni čudo, zašto mali broj građanstva kod nas, koristi mobilno bankarstvo, uprkos sveprisutnoj rasprostranjenosti digitalnih tehnologija, u mnogim domaćinstvima, tako da, kada bi banke prestale mjesečno da tarifiraju mobilno bankarstvo, zajedno sa prestankom mjesečnog tarifiranja računa i kartice, broj korisnika mobilnog bankarstva, (odgovorno tvrdim) bi se povećao na čak između 90 i 100 odsto, što je više i od stope broja domaćinstava, koje imaju internet priključak (jer oni koji nemaju internet priključak, ne znači da nemaju i internet, s obzirom da živimo u doba Wi-Fi interneta). Ukratko, što je besplatno i Bogu je drago. U Njemačkoj, korisnici usluga N26 banke su, što bi se reklo i stare i mlade generacije, tako da, kad su osnovne bankarske usluge besplatne i oni koji su stariji se snađu, jer, na kraju krajeva, ako može na klik (tj. na tap), umjesto čekanja u redu, onda bolje je na klik, još ako nema prepreka (ako je besplatno), onda svima paše. Kao kod Skype-a. Krajnje je vrijeme da se i banke kod nas, prilagode najnovijem modernom dobu i prestanu da naplaćuju osnovne usluge, kako bi narod što više prihvatio moderne tehnologije, a banke koristile besplatno bankarstvo, da se bolje još bolje povežu sa klijentima.

      • napor

        kako ti se da pisati

        • Direkt

          Piši i ti. Ko ti brani? :)))

          • DIrekt odgovor

            @Direkt, Banke nude manju proviziju ako se računi plaćaju elektronskim servisima, tako da nije cijena usluge jedini problem. Trajni nalog je uglavnom besplatan pa se opet jako malo koristi.
            Recimo, MUP i Grad Banja Luka ne priznaju potvrdu o izvršenom plaćanju ako nije papirni “peti primjerak”. Mada i oni kroz elektronske kanale u realnom vremenu mogu provjeriti da li je uplata izvršena i to im je sigurnije od “petog primjerka”.
            Kako da ljudi koriste elektronske servise kada platu dobijaju “na ruke” u kešu, kada nisu prijavljeni.
            Prebaciti sav problem na tarife banaka je smiješno.

            • Direkt

              Ovu situaciju bi elektronski potpis “ispeglao”, jer bi tada administracija, priznavala elektronsku uplatu, što bi dovelo do toga da mobilno bankarstvo, zaživi još više, dok sniženje naknada bi podstaklo ljude, da koriste mobilno bankarstvo još ćešće, tako da bi banke na veću količinu posla, mogle uprihodovati istu ili veću količinu novca. Od elektronskog potpisa i njegove primjene, zavisi dalji razvoj bankarstva u BiH, kao i od sniženja naknada i ukidanja nekih (poput naknade za održavanje računa, mobilnog bankarstva i kartice).