Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Otkrivamo: IRB uskoro dobija dozvolu za platni promet

    23. Maja 2025. — 15:00

    Novi nikotinski proizvodi u BiH izvan zakona i bez akciza

    23. Maja 2025. — 14:26

    Direktor „Pošta Srpske“ naručio limuzinu od 100.000 KM

    23. Maja 2025. — 11:42

    Nakon intervencije Vlade, OC Jahorina „odblokiran“

    23. Maja 2025. — 10:49
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Iz minusa u biznis sa solarnim elektranama u Bileći

    24. Maja 2025. — 15:15

    Energetsko siromaštvo u BiH: EU ulaže milione, domaći stručnjaci nude rješenja

    22. Maja 2025. — 13:30

    Bajatović: Nastavljamo pregovore sa Rusima o gasnom aranžmanu

    18. Maja 2025. — 13:00

    Otkriveno gasno polje u Crnom moru sa 75 milijardi kubnih metara gasa

    17. Maja 2025. — 16:39

    Banke iz BiH u narednom periodu očekuju rast potražnje za kreditima

    24. Maja 2025. — 13:36

    Promet na berzi 20.512 KM

    23. Maja 2025. — 15:18

    „Aktiva invest“ ide u potpuno preuzimanje „Krajinapetrola“

    22. Maja 2025. — 14:49

    Oštar pad Vol Strita

    22. Maja 2025. — 11:03

    Oštar pad Vol Strita

    22. Maja 2025. — 11:03

    Porast cijena zlata i pšenice na tržištima, nafta Brent 65 dolara

    19. Maja 2025. — 11:34

    Promet na Sarajevskoj berzi 603.553 KM

    15. Maja 2025. — 16:00

    Goldman Sachs prvi smanjio izglede za recesiju u SAD

    13. Maja 2025. — 16:57

    Kvadrat stana na primorju 2.328 evra

    20. Maja 2025. — 15:35

    Trešnje i jagode po rekordnim cijenama

    19. Maja 2025. — 08:00

    U Federaciji BiH će trgovine raditi 16 nedjelja godišnje?

    18. Maja 2025. — 09:56

    Kafa sve skuplja, građani kupuju manja pakovanja

    14. Maja 2025. — 09:50

    Kazne za putnike za otkopčavanje pojasa

    19. Maja 2025. — 15:01

    Raspisan poziv za učešće u postupku dodjele turističkih vaučera

    15. Maja 2025. — 08:47

    Turista i dalje manje nego prije pandemije

    14. Maja 2025. — 13:03

    Hrvatska gubi češke turiste

    13. Maja 2025. — 15:46

    Iz minusa u biznis sa solarnim elektranama u Bileći

    24. Maja 2025. — 15:15

    Energetsko siromaštvo u BiH: EU ulaže milione, domaći stručnjaci nude rješenja

    22. Maja 2025. — 13:30

    Sve češće i u Srpskoj: Jedan robot mijenja 20 radnika

    21. Maja 2025. — 07:35

    Manja vrijednost prodaje, rast otkupa

    20. Maja 2025. — 12:15
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Amerika ukida novčića od jednog penija jer je proizvodnja preskupa

    23. Maja 2025. — 10:46

    Zbog niskog nataliteta tržište proizvoda za djecu u kolapsu

    14. Maja 2025. — 14:00

    Koliko ima i gdje se nalaze kompanije koje vrijede preko milijardu dolara?

    14. Maja 2025. — 08:17

    Kina gradi solarnu elektranu u orbiti

    12. Maja 2025. — 12:05

    Berze potonule zbog Trampovih pretnji

    24. Maja 2025. — 16:49

    Gram zlata mogao bi da vrijedi više od 120 evra

    24. Maja 2025. — 14:22

    Rast plata u evrozoni naglo usporio u prvom kvartalu 2025. godine

    24. Maja 2025. — 09:42

    Hrvati u martu zarađivali manje od prosjeka EU

    22. Maja 2025. — 09:02
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Pravobranilaštvo RS nije dalo saglasnost za autoput Banjaluka – Prijedor

Pravobranilaštvo RS nije dalo saglasnost za autoput Banjaluka – Prijedor

Svjetlana ŠurlanSvjetlana Šurlan1. Oktobra 2018. — 14:034 komentara5 minuta čitanja

BANJALUKA – Vlada Republike Srpske dodijelila je danas koncesiju kineskoj kompaniji „Šandong“ za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, iako nije dobila saglasnost Pravobranilaštva RS za taj projekat.

Kineska Međunarodna kooperacija za ekonomsku i tehnološku saradnju pri Šandong haj-spid grupaciji trebalo bi da gradi pomenuti autoput od 42 kilometra, ukupne vrijednosti 297 miliona evra.

Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Neđo Trninić potpisao je 7. jula u Sofiji sa kineskim partnerima Protokol o okončanju pregovaračkog postupka u vezi izgradnje autoputa Banjaluka – Prijedor.

Dogovoreni koncesioni ugovor trebalo je da dobije saglasnosti Pravobranilaštva i Komisije za koncesije RS, te Vlade RS.

„Pravobranilaštvo do sada nije dalo saglasnost za taj projekat“, rekao je izvor portala CAPITAL u Vladi RS.

U Pravobranilaštvu RS nisu odgovarali na naše pozive, a Trninić je potpisivanje koncesionog ugovora sa Kinezima najavio za srijedu.

I pored toga, Vlada je odlučila da prihvati Ugovor o koncesiji iako za njega još nije pribavila sve potrebne saglasnosti. Izdavanjem Rješenja o dodjeli koncesije i davanjem ovlaštenja ministru saobraćaja da potpiše koncesioni Ugovor, Vlada je prejudicirala kakav će odgovor dobiti iz Pravobranilaštva.

Iz Ministarstva saobraćaja i veza RS su danas na pitanja CAPITAL-a i zvanično potvrdili da Pravobranilaštvo još nije dalo saglasnost.

„Vlada je donijela danas Rješenje kojim ovlašćuje ministra saobraćaja i veza Republike Srpske kao potpisnika predmetnog ugovora, uz prethodno pribavljeno mišljenje Pravobranilaštva RS, koje je u izradi“, rekli su u Ministarstvu i dodali da je Komisija za koncesije dala saglasnost na Ugovor.

Iz Vlade RS je saopšteno da je „Vlada Republike Srpske donijela danas Rješenje o dodjeli koncesije za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor“.

„Privrednom društvu China Shandong International Economic & Technical Cooperation Group Ltd of Shandong Hi-Speed Group Co., Ltd („Šandong“) dodjeljuje se koncesija za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor i daje saglasnost na prijedlog Ugovora o koncesiji za autoput Banja Luka – Prijedor – Novi Grad (prva faza Banja Luka – Prijedor)“, saopšteno je iz Vlade.

Koncesija se dodjeljuje se na period od 33 godine, uključujući i period izgradnje. Koncesionar se obavezuje na uredno plaćanje koncesione naknade, koja se sastoji od jednokratne naknade od 4.466.600 evra i godišnje naknade od pet odsto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesione djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene putarine.

Umjesto garancije Srpska Kinezima plaća naknadu

„Koncesionar, društvo registrovano u Republici Srpskoj i osnovano od strane “Šandonga”, će projektovati, izgraditi, upravljati, održavati i finansirati izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor, te tokom perioda upravljanja i održavanja Republika Srpska će plaćati koncesionaru godišnju naknadu za raspoloživost autoputa“, ističe se u saopštenju i dodaje da je konačni kapitalni trošak po kilometru sedam miliona evra i da se nalazi na donjem pragu srednjeg obima u poređenju sa sličnim projektima u Evropi.

Podsjećamo, ministar Trninić i direktor „Autoputeva RS“ Dušan Topić, na konferenciji za medije, održanoj u julu nakon samita „16 plus jedan“, su rekli da ugovor predviđa garanciju Republike Srpske u smislu broja vozila od kojih će biti naplaćena putarina.

Topić je objasnio da u početku, prvih pet – šest godina, broj vozila neće biti dovoljan da izmiri obaveze prema Kinezima, ali da će kasnije biti više nego dovoljan.

“Tako da u prvih pet – šest godina treba da obezbijedimo servisiranje tih obaveza. Smatramo da to neće biti problem. Riječ je o investiciji 297 miliona evra, čime bi na godišnjem nivou naša obeveza bila da vratimo nešto više od 30 miliona evra, s tim da je pretpostavka da će u početku naplata putarine pokrivati 50 odsto tog iznosa”, napomenuo je tada Topić.

Današnjim saopštenjem iz Vlade ne spominje se garancija za potreban broj vozila, odnosno garancija iznosa koji će biti prikupljen naplatom putarine, već da će „Republika Srpska plaćati koncesionaru godišnju naknadu za raspoloživost autoputa“.

Ranija analiza portala CAPITAL pokazala je da bi građani Republike Srpske mogli ostati bez stotina miliona maraka jer je Vlada RS bez analize o prometu vozila garantovala kineskoj kompaniji da će na autoputu godišnje prikupiti 60 miliona KM putarine, a sve manje od toga biće plaćeno iz Budžeta RS.

Posljednje brojanje vozila na dionici Banjaluka – Prijedor urađeno je 2015. godine i u najboljem slučaju ne može obezbijediti potreban novac za otplatu, a i praksa sa već izgrađenih autoputeva potvrđuje to, objavili smo u tekstu „Bacanje miliona na autoput Banjaluka – Prijedor bez analize o prometu“.

Kinezi će na kraju za uloženih oko 300 miliona evra, autoput naplatiti oko 900 miliona evra.

Predviđa li koncesija obavezu države?

Ekonomista Zoran Pavlović tvrdi da princip koncesije ne podrazumijeva obavezu države da namiruje nedostajuće prihode koncesionara.

„Ako se radi o takvom obliku ugovora, onda se može govoriti samo o javno – privatnom partnerstvu. Ne može se govoriti o koncesiji koja ima obavezu Budžeta RS da namiri nedostajuća sredstva. Koncesija je pravo korištenja javnog dobra, ali to pravo ne podrazumijeva obavezu davaoca koncesije da participira u izmirenju ulaganja koncesionara“, istakao je Pavlović.

S druge strane predsjednik Komisije za koncesije RS Radenko Đurica rekao je da je sve po zakonu.

„Sve što podrazumijeva razvoj i prosperitet Republike, Komisija podržava. Sve je u skladu sa Zakonom o koncesijama i studijama koje su nam dostavili“, rekao je Đurica.

Na pitanje da li Zakon o koncesijama dopušta da se stvori obaveza RS da nedostajuća sredstva isplaćuje iz Budžeta, Đurica je rekao: „To je jedna od solucija koje Vlada može donijeti, prema Zakonu o koncesijama je takođe moguće, ali to Vlada na osnovu procjene budžeta može donijeti“.

CAPITAL: Svjetlana Šurlan

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
autoput banjaluka prijedor izbor izdvajamo koncesija pravobranilastvo rs vazno vlada rs
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakU Federaciji BiH u avgustu više od 146 hiljada turista
Sljedeći članak Dačić na otvaranju dijela auto-puta “9. januar”

Povezani članci

Capital teme 02 minute čitanja

Vlada po treći put najavljuje početak gradnje autoputa Banjaluka – Prijedor

4 komentara

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. Chilibarda 1. Oktobra 2018. 17:10

    Znaju da gube izbore pa im se žuri.
    Davali su oni koncesije i u puno kriminalnijim postupcima od ovog.
    Kaldera, Comsar, Stanari, …
    Polako….blii se kraj kriminalu i bezakonju….
    Zaigrala mečka i pred njihovom kućom.

    Odgovori
  2. dado 1. Oktobra 2018. 17:39

    Ekonomista Zoran Pavlović – ovaj zapadni placenik jos malo pa ce komentarisati i odlazak na mars jer covjek sve zna naravno dok se dolarima posipa

    Odgovori
  3. Mile Milic 1. Oktobra 2018. 23:37

    Vrlo je opasno davati garanciju broja vozila jer ima slučajeva da onda novi vlasnik podigne cene putarine otera vozila sa autoputa od ovih koji tu moraju proci uzme lepe pare ,ostatak mu dotira drzava a put se ne haba jer je saobracaj mali pa nema troskove.

    Odgovori
  4. Kibitzer 2. Oktobra 2018. 07:51

    Ko danas od rezimlija i zasta zarezuje pravobranilastvo. Oni rade prema zakonitostima novca i brze zarade. Uzmi sve i uzmi odmah. Sutra i tako neces biti na vlast. A onda padas u zaborav, bilo da ostanes na slobodi ili zaglavis u zatvoru. Svi ti funkcioneri koliko do juce bili su obicne fukare. Pas nije imao za sta da ih uhvati. Kad su se dokopali budzetsle dzabane postadose preko noci elita. Kupljene diplome, svalerke, jahte, skupa auta, djeca u Becu i Londonu, kokain, … A narod je jaka kobila. Prvo te bira za vrecu mekinja, a onda ti puni dzepove budzetskim parama…izmisljaju autoputeve tamo gdje nisu rentabilni ni brze ceste. Da bi koncesionari, odnosno politicari koji dodjeljuju koncesije, uzeli provizije na dodjeli koncesija, a jedini gradtelj puteva (Kapo di tuti Kapi) zgrnuo ogromnu zaradu na izgradnji puteva za jednokratnu upotrebu.

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Otkrivamo: IRB uskoro dobija dozvolu za platni promet

23. Maja 2025. — 15:0012 minute čitanja

BANJALUKA – Agencija za bankarstvo Republike Srpske usvojila je odluku o izdavanju dozvole Investiciono – razvojnoj banci (IRB) RS za obavljanje platnog prometa i primanje novčanih depozita, saznaje portal CAPITAL.

Novi nikotinski proizvodi u BiH izvan zakona i bez akciza

23. Maja 2025. — 14:26

Direktor „Pošta Srpske“ naručio limuzinu od 100.000 KM

23. Maja 2025. — 11:42

Nakon intervencije Vlade, OC Jahorina „odblokiran“

23. Maja 2025. — 10:49

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Portal Capital je član Journalism Trust Inicijative

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti