Capital.ba

Koga štiti Ombudsmen za bankarstvo RS – banke ili klijente?

17.05.2013. / 12:54

bankeBANJALUKA, Od početka godine na adresu Ombudsmena za bankarstvo RS stiglo je 69 prigovora klijenata i žiranata na postupanje banaka i mikrokreditnih organizacija, potvrdio je za CAPITAL Ombudsmen za bankarski sistem RS Vladimir Rudić. 

Najčešći predmeti prigovora: napravilno ugovarene klauzule o promjenljivosti kamatne stope, postupanje banaka pri obračunu promjenljivih kamatnih stopa, te neosnovana naknadna potraživanja banaka i mikrokreditnih organizacija prema klijentima i nakon otplate glavnog duga.

Institut Ombudsmena za bankarstvo, koja je uspostavljen 2011. godine i dalje trpi ozbiljne kritike na svoj rad, posebno od Udruženja žiratana koji smatraju da je Ombudsmen u službi bankarskog lobija.

Predstavnici Udruženja žiranata kažu za CAPITAL, da je sadašnja zakonska obaveza Ombudsmena da mirno rješava sporove u najmanju ruku besmislena, jer umjesto da ispita da li je neka banka prekršila zakon i propise, Ombudsmen miri dvije sukobljene strane.

Ombudsmen je prikriveni igrač bankarskog lobija i nije od nikakve koristi građanima. Taj institut još nikome nije pomogao. Njegovo zakonsko ovlašćenje da razmatra prigovore korisnika, daje odgovore, preporuke i mišljenja, ne daje nikakve rezultate. On bi trebao da da provjeri koje su banke kršile Zakon o bankama, odakle su proistekle određene prevare, a ne da miri. Nekoliko puta smo se sastajali sa njim i direktoricom Agnecije za bankarstvo RS Slavicom Injac, iznosili im primjere lančanih prevara sa nazivima banaka koje su odobravale kredite kreditno nesposobnim dužnicima, a oni su se na to sve oglušivali. Zato postavljam logično pitanje, šta je njihov posao, i za koji posao primaju platu. Mislim da je ombudsman i uveden samo kako bi još dodatno zamaglio situaciju kada je riječ o postavljanju odgovornosti”, kaže za CAPITAL član upravnog odbora Udrženja žiranata Mika Nikić.

Prema podacima ovog Udruženja, u Republici Srpskoj ima na destine hiljada građana koji na ime neutemeljenih garancija za bankarske kredite danas otplaćuju tuđe dugove. Riječ je u velikom broju kredita, čija se vrijednost procjenjuje na oko  milijardu maraka. Mnogi jemci koji danas otplaćuju tuđe dugove pristali su na status žiranta bez osnovnih znanja o finansijskim i pravnim posljedicama tog statusa.

Zato ne treba mnogo da čudi zbog čega su velike nade žiranti polagali u osnivanje instituta bankarskog ombudsmana. Međutim, kada smo pred njega iznijeli ove probleme, reagovao je kao da su nesrećni ljudi sami krivi za to što su nasamareni perfidnim podvalama bankarskih uposlenika”, dodaje Nikić.

 

Ombudsmen izbjegava odgovore

vladimir rudicU toku prošle godine na adresu Ombudsmena za bankarski sistem RS stiglo je 139 prigovora i obavještenja građana povodom nastalih sporova između korisnika i davalaca finansijskih usluga, kao i 338 različitih molbi i zahtjeva.

Na pitanje CAPITAL-a da li je institut Ombudsmena ustanovio da li je u Republici Srpskoj bilo primjera kršenja zakona od strane banaka, što potvrđuju mnogobrojni sudski sporovi koje su pokrenuli klijenti, konkretan odgovor nismo dobili.

Ombudsmen za bankarski sistem Vladimir Rudić samo nam je dostavio uopšten pisani odgovor da u “određenom broju slučajeva gdje postoji protivpravnost postupaka pojedinačnih lica kod finansijskih organizacija, odgovornost i mogu samo da utvrde pravosudne institucije”.

Rudić je izbjegao da odgovori i da li i na koji načinAgencija i Ombudsmen sarađuju sa Udruženjem žiranata koji imaju najviše primjedbi na njegov rad.

Iz ovog instituta poručuju kako se najveći broj prigovora žiranata odnosio na nepravilnosti sprovođenja procedura prilikom odobravanja kredita i utvrđivanje odgovornosti za eventualne propuste, postojanje uslova za odobravanje kredita s obzirom na kreditni status korisnika kredita i žiranta za ispunjenje obaveze i u tom smislu moguća prekoračenja ovlašćenja.

Zaštita pravnih interesa ipak mora imati svoje optimalne granice, a nadležni organi za rješavanje sporova u gotovo svakom društvu su sudovi koji donose odluke koje obavezuju učesnike postupka. Posredovanje je alternativni, vansudski način rješavanja spornih odnosa između korisnika i davalaca finansijskih usluga, upravo sa prvenstvenim ciljem izbjegavanja samog sudskog postupka čije vođenje je skuplje i za stranke i za društvo u cjelini, s tim što su mogući različiti modaliteti širih ili užih ovlašćenja tijela koja sprovode zaštitu korisnika”, zaključuje Rudić.

Vladimira Rudića za ombudsmana za bankarski sistem Republike Srpske imenovao je Upravni odbor Agencije za bankarstvo RS čiji je jedan od članova njegova rođena sestra Snježana Rudić inače pomoćnik ministra finansija RS, objavio je CAPITAL 15. jula 2011. godine.

 

                                                                             Jelena Despotović

 

 

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Koga štiti Ombudsmen za bankarstvo RS – banke ili klijente?

    1. R

      Zanimljivo

    2. Maja

      Vladimir Rudic je veoma blizak sa svojom radnicom, tako se prica po gradu.

    3. .

      Skup losih osoba.

    4. Razocarana klijentica

      Ombudsman Rudic je kao lutka u izlogu, samo sluzi da popuni mjesto a ne radi nista korisno, samo uzima platu sa grbace naroda. Ali nece ni to moci vjecno, nece uvijek njegova seka biti u vlasti.

    5. Kafka

      Da li možda neko zna razlog zbog koga je na aerodromu u Beču uhapšen ombudsman ABRS Vladimir Rudić i zašto ABRS šuti o tome? Rastoka opet nije kriv i ništa ne zna o tome?

    6. PRIVATNA FIRMA!

      Odavno je poznato da ABRS se ne miješa u svoj posao, a ovaj Obdusman još više, jer i nema neka zakonska ovlaštenja, samo neka je više na jaslama države. A, što se tiče odgovornosti, pa bolje je se ne miješati u svoj posao i biti miran, jer im niko ne traži odgovornost. Kada bih radili svoj posao, odmah bi ih moćnici skinuli.
      A, ovo je jedna u nizu familijarnih i porodičnih nepotizmičkih zapošljavanja, tata, mama, seka, bato, tako i ovde da li je baš po Zakonu vjerovatnoće moguće, da baš on bude izabran. Po Zakonu vjerovatnoće mnoge stvari imaju više šansi da vas pogodi grom nego da se ostvari, ali ovdje to nema veze sa Zakonom vjrovatnoće.
      Samo se pitam dokle će narod ovo sve trpiti.