Capital.ba

Vlada odgađa gradnju autoputa Banjaluka – Prijedor

01.02.2019. / 14:38

BANJALUKA – Vlada Republike Srpske odgađa gradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, saopštio je danas premijer RS Radovan Višković. Autoput, za koji je portal CAPITAL u više navrata pisao kako je neisplativ, a za koji su resorno ministarstvo i „Autoputevi RS“ tvrdili suprotno, krijući istovremeno studiju ekonomske opravdanosti. Zbog spornih odredbi za Ugovor o koncesiji sklopljen s Kinezima svoj stav nikada nije dalo Ministarstvo finasija RS, saznaje CAPITAL.

Višković: Prioritet autoput od Doboja prema granici sa Srbijom

Predsjednik Vlade Republike Srpske Radovan Višković rekao je danas u Laktašima da sa kineskim partnerima razgovara da prvi prioritet bude izgradnja autoputa od Doboja prema Bijeljini i granici sa Srbijom, dok bi drugi prioritet bila izgradnja autoputa od Banjaluke prema Prijedoru.

“Gradnju tog puta ćemo odgoditi dok ne izgradimo ovaj do granice prema Srbiji kako bismo na kraju povezali Banjaluku i Beograd”, rekao je Višković novinarima nakon sastanka sa načelnikom opštine Laktaši Rankom Karapetrovićem.

On je u vezi sa putnim povezivanjem Beograda i Banjaluke, preko Bijeljine i Brčkog, podsjetio da će Srbija polovinom godine početi izgradnju autoputa od Kuzmina prema Rači.

“Ponoviću, naš osnovni strateški pravac u izgradnji autoputeva u narednom periodu jeste povezivanje Doboja i Rače, preko Vukosavlja, Brčkog i Bijeljine”, naglasio je Višković i dodao da bi radovi na putu od Doboja trebali početi početkom građevinske sezone i da će most na Savi finansirati Srbija.

On je istakao da Vlada pregovara sa kineskim partnerima i ostalim zainteresovanim stranama da se krene u eksproprijaciju za izgradnju nastavka auto-puta od Doboja prema Brčkom i Bijeljini.

Nepoznate posljedice odgađanja gradnje autoputa Banjaluka – Prijedor

Višković nije pojasnio kakve će po Republiku Srpsku biti posljedice odgađanja gradnje autoputa Banjaluka – Prijedor, s obzirom da je Ugovor o koncesiji s Kinezima potpisan.

Podsjećamo,Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor potpisan je 13. decembra u Banjaluci čime je počeo da teče rok od dvije godine za eksproprijaciju zemljišta, koju je trebala da uradi Republika Srpska, te rok za izradu glavnog projekta, što je obaveza kineskih investitora.

Ugovor o koncesiji potpisali su ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Neđo Trninić i Jang Sju, generalni direktor kompanije „SDHS-CSI BH“, koja je u Banjaluci registrovana kao predstavništvo kineske kompanije “China Shandong Inernational Economic & Technical Cooperation Group”, o čemu je portal CAPITAL pisao u tekstu “Firma sa kapitalom od jedne KM gradiće autoput”.

Autoput Banjaluka – Prijedor trebalo je da grade Kinezi, a Republika Srpska da im u idućih 30 godina plaća godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra.

Taj iznos trebalo je da bude obezbijeđen od naplate putarine na svim autoputevima u RS, a ako to ne bude dovoljno, ostatak je trebalo da bude obezbijeđen iz Budžeta RS, pisali smo u tekstu „Sav novac od putarina u Srpskoj ide Kinezima“.

Kinezi su, s druge strane, trebali da plaćaju godišnju naknadu od pet odsto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesione djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene putarine.

Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje autoputa trebala je da košta Budžet RS oko 21,5 miliona evra.

Planirano je da autoput Banjaluka – Prijedor bude dug 42 kilometra, a za uloženih 297 miliona evra, Kinezima bi na kraju Republika Srpska platila 975 miliona evra.

Sada je sasvim jasno da se u projekat išlo zbog dobijanja naklonosti birača jer je i sam Ugovor o koncesiji parafiran tri dana pred izbore u oktobru, nakon čega je kineska kompanija zakasnila dan sa uplatom jednokratne koncesione naknade od 4,4 miliona evra, da bi zatim bilo utvrđeno da nedostaje oko 40.000 evra, a što se “izgubilo” prilikom konverzije valuta.

Nakon niza peripetija i oko dobijanja saglasnosti nadležnih institucija, koncesioni ugovor za autoput Banjaluka – Prijedor je potpisan.

„Autoputevi Republike Srpske“ i direktor tog preduzeća Dušan Topić od javnosti su međutim krili dokumente o blizu milijardu evra vrijednom ulaganju u autoput Banjaluka – Prijedor.

Ranija analiza portala CAPITAL pokazala je da bi građani Republike Srpske mogli ostati bez stotina miliona maraka jer je Vlada RS bez analize o prometu vozila obećala kineskoj kompaniji da će na autoputevima godišnje prikupiti 32,5 miliona evra putarine, a sve manje od toga biće plaćeno iz Budžeta RS.

Zbog računice koja je pokazala neisplativost autoputa predsjednik kompanije „Boksit“ iz Milića Rajko Dukić najavio je podnošenje krivičnih prijava protiv odgovornih za taj projekat.

CAPITAL: Svjetlana Šurlan

 

 

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Vlada odgađa gradnju autoputa Banjaluka – Prijedor

    1. Mika

      U Katangi ovako ne rade . Baja instrukcije daje mobitelom iz auta .Dovodi sumnjive firme koje nas Vb pljačkaju.Ministri samo klimaju glavom i ugradjuju se.

    2. Simo

      Ja bih rekao da Vlada nikad nije ozbiljno ni planirala autoput prema Prijedoru. Sve ovo se čini kao jedan veoma kvalitetan medijski spin, koji traje već godinama, u kojem se s vremena na vrijeme promijene neke varijable kao što su nazivi kineskih kompanija, dionice, modeli koncesije, i slično. Tu se tobože potpisuju neki (pravno neobavezujući) dokumenti, a spin je ovaj put otišao korak dalje jer je tobože uplaćena i neka koncesiona naknada. Naravno, spin doživljava svoj vrhunac mjesec prije izbora, a poslije izbora ništa više ne važi. Uskoro ćemo vjerovatno da čujemo naziv neke nove (obavezno kineske) kompanije, na nekoj novoj dionici, po nekom novom koncesionom modelu, itd. Bljak!

    3. Mikan

      Kinezima je važno da potroše bezvredne dolare u kupovinu naših budićih eur-a