Capital.ba

Svi gledaju kamatu i ratu, a kad dođu na šalter…

15.11.2016. / 8:30

BEOGRAD, Kada se građani odluče da podignu kredit najviše pažnje obraćaju na visinu rate i kamatu, a svi drugi troškovi uglavnom su im u drugom planu. dinari

Ovu nesmotrenost banke često koriste, naplaćuju razne provizije, nakade za potvrde i druge troškove.

Nerijetko banke kredit dat pod povoljnim uslovima uslovljavaju premještanjem plate u neku od njihovih poslovnih jednica, a troškovi paketa računa, koji idu uz taj kredit, prilični su i idu od 150 do čak 400 dinara, jer su u pomenutim paketima i razne kartice i troškovi za njihovo održavanje.

Potvrda o visini duga, koju građani uzimaju kada žele da kredit refinansiraju i premjeste ga u drugu banku, a gdje su, po njihovom sudu uslovi povoljniji, takođe, košta. Tačnije, tada se naplaćuje iznos od 50 pa do 1.000 dinara i na ovaj način banke kažnjavaju klijente koji ih napuštaju.

Ovakav profil troškova Zakon o zaštiti korisnika finansjiskih usluga dozvoljava. U organizaciji potrošača ”Efektiva” kažu da bi taj zakon trebalo inovirati, kako bi se obezbjedilo da klijenti bankama ne bi trebalo da plaćaju ništa, sem kamate, kada se zadužuju.

Kako da prođem što jeftinije, pita se dužnik – bilo da refinansira kredit ili se zadužuje, a za to je potrebno da se prilikom podizanja kredita klijenti dobro informišu koji troškovi im predstoje.

Naravno, svaka banka uslove kreditiranja naznači u ugovoru, pa ga prije potpisivanja treba dobro proučiti. Ukoliko, zbog raskida ugovora i selidbi kredita ili prevremenog vraćanja, banka klijentu pokušava da naplati bilo koju naknadu ili trošak, koji nije predviđen ugovorom, klijent na to treba da skrene pažnju.

Ako bankar ne odustane, klijent treba da uputi prigovor nadležnima u banci, a ukoliko banka ne odgovori u roku od 30 dana ili se u tom periodu ne nađe odgovarajuće rješenje, slijedi druga instanca. Klijent treba da o nesporazumu obavijesti Narodnu banku Srbije, koja bi trebalo da pomogne da se nađe rješenje.

Jedan od boljih trenutaka za klijenta je trenutak kada se kredit vrati. Nakon otplate posljednje rate klijent odlazi u banku da provjeri da li je izmirio sve obaveze, što je i razborito da se ne bi računala kamata na troškove koji su eventualno preostali. Mnogi od njih tada traže i potvrdu o tome da su ispunili sve obaveze.

Ove potvrde banke obično ne naplaćuju ako to ugovorom nije predviđeno, a isto važi i za potvrde o likvidaciji kreditnih kartica. Banke klijentima obično potvrdu odmah izdaju, mada se u pojedinim bankama na to čeka nekoliko dana.

Jedan od dodatnih troškova kod kredita je i provizija za obradu. Na domaćem tržištu vlada oštra konkurencija, pa banke imaju akcije, baš kao i hipermarketi. U pojedinim periodima nude se krediti bez dodatnih troškova obrade.

To može često da uštedi procenat-dva od ukupne sume koja se daje klijentu. Oni koji podižu kredit mogu da iskorite ovakvu priliku, međutim, treba da obrate pažnju na druge uslove i naknade jer je moguće da one premašuju proviziju. Dnevnik

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!