Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Vlasti Srpske dobile novog lobističkog predstavnika u SAD

    23. Jula 2025. — 08:33

    Otac IIona Maska stigao u BiH

    23. Jula 2025. — 08:21

    Suvlasniku „Prometeja“ ukinuta zabrana putovanja uz jemstvo od 250.000 KM

    22. Jula 2025. — 15:32

    Gradski inspektori ne vide radnike na „blokiranom“ gradilištu

    22. Jula 2025. — 15:15
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Veliki skok izvoza, ali i uvoza struje u RS

    22. Jula 2025. — 15:02

    Počinje gradnja najveće hidroelektrane na svijetu

    22. Jula 2025. — 14:31

    Stalo iskopavanje crnog zlata u Šamcu

    22. Jula 2025. — 09:26

    Mađarski biznismen se povukao iz projekta SE Trebinje 1 – Posao vrijedan 100 miliona KM preuzela firma bez prihoda i radnika

    18. Jula 2025. — 09:30

    Dijaspora u prvom kvartalu poslala skoro milijardu KM

    23. Jula 2025. — 09:02

    Srpska najviše izvozila u Hrvatsku

    23. Jula 2025. — 08:09

    Klimatske katastrofe stvaraju “novu tržišnu realnost” za osiguravajuće kuće

    20. Jula 2025. — 13:10

    Od jula manje plate u Njemačkoj

    20. Jula 2025. — 11:11

    Srpska najviše izvozila u Hrvatsku

    23. Jula 2025. — 08:09

    Klimatske katastrofe stvaraju “novu tržišnu realnost” za osiguravajuće kuće

    20. Jula 2025. — 13:10

    Promet na berzi veći od 578.000 KM

    14. Jula 2025. — 16:34

    Kreis International postao većinski vlasnik banjalučkog Stočara

    10. Jula 2025. — 13:10

    Odloženo povećanje carina EU za Sjedinjene Američke Države

    14. Jula 2025. — 14:01

    Američke carine na brazilsku robu opet poskupljuju kafu

    14. Jula 2025. — 12:40

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    SAD odrezala Srbiji carine od 35 odsto

    8. Jula 2025. — 09:20

    Inspektori u BiH “češljaju” stanove na dan

    22. Jula 2025. — 10:42

    Na plaži u Crnoj Gori ležaljka 200 evra

    20. Jula 2025. — 14:14

    Aerodrom u Istanbulu ponovo proglašen za najbolji na svijetu

    20. Jula 2025. — 10:06

    U Republici Srpskoj raste broj prijavljenih objekata za izdavanje smještaja

    19. Jula 2025. — 15:17

    Banjalučka pivara apsolutni lider u izvozu piva iz BiH

    23. Jula 2025. — 09:43

    Veliki skok izvoza, ali i uvoza struje u RS

    22. Jula 2025. — 15:02

    Počinje gradnja najveće hidroelektrane na svijetu

    22. Jula 2025. — 14:31

    Imovina propale srbačke firme na dobošu za milion KM

    22. Jula 2025. — 11:28
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kako je BlackRock postao finansijski gigant: Od 69 milijardi do 12,5 triliona dolara

    23. Jula 2025. — 09:41

    Baron Tramp zaradio 40 miliona dolara od kripto poduhvata svog oca

    20. Jula 2025. — 16:24

    Prikupljao novac i za BiH: TikTok propovjednik pronevjerio 500.000 evra donacija

    19. Jula 2025. — 14:15

    Posao budućnosti traži više od diplome: Najtraženije vještine za 2025. godinu

    19. Jula 2025. — 13:13

    Meta, X i Linkedln se žale naplate PDV-a

    22. Jula 2025. — 16:37

    Počinje gradnja najveće hidroelektrane na svijetu

    22. Jula 2025. — 14:31

    Svijet dobio prvu kompaniju vrijednu četiri biliona dolara

    22. Jula 2025. — 13:05

    Ryanair udvostručio profit u prvom kvartalu

    22. Jula 2025. — 12:17
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Studija javnog prevoza u Banjaluci povećava izdvajanja iz gradske kase

Studija javnog prevoza u Banjaluci povećava izdvajanja iz gradske kase

Vesna PopovićVesna Popović13. Februara 2024. — 14:28Nema komentara5 minuta čitanja
FOTO: Capital

BANJALUKA – Grad Banjaluka izradio je Studiju javnog prevoza kojom je predviđen niz mjera koje poskupljuju odvijanje ovog saobraćaja za više od pet miliona KM. Predviđeno je smanjenje cijene karata, uvođenje novih polazaka i linija koje aktuelna administracija planira pokriti milionskim subvencijama, a koje idu u ruke autobuskih prevoznika.

FOTO: Capital

Naime, Grad Banjaluka je uputio u skupštinsku proceduru set odluka koje se odnose na javni prevoz u Banjaluci. U tom setu je Studija javnog prevoza za Banjaluku, koja predlaže rješenje za nagomilane probleme u ovoj oblasti te odluke koje bi trebale u praksi da pokrenu realizaciju preporuka iz Studije.

U fokusu ponovo jeftinije karte

Studija, u koju je CAPITAL imao uvid, predviđa povećanje broja polazaka na trenutnim linijama za minimalno deset odsto, uvođenje dvije nove linije te smanjenje cijene karata, pojedinačne sa 2,3 KM na 1,5 KM i mjesečnih za minimalno 25 odsto.

Takođe, Grad planira nastaviti i da subvencioniše mjesečne karte za određene kategorije stanovništva: penzionera te lica starijih od 65 godina koji nemaju taj status, učenika, studenata, socijalno ugroženih kategorija te ratnih vojnih invalida prve i druge kategorije.

Subvencije Grada će, kao i do sada, ići u ruke prevoznika kako bi nadoknadili razliku u cijeni. Nije jasno o kojem iznosu će se raditi, ali sigurno nije zanemariv.

Osim po tom osnovu, a kako bi prevoznicima kompenzovali planirano smanjenje cijene karata, Grad planira sufinansirati pređene kilometre autobusa koji voze u Banjaluci. Do sada je Grad sufinansirao pređene kilometre samo na pojednim nerentabilnim linijama, ali po svemu sudeći sada tu praksu planiraju uvesti za sve linije.

„Prevoznicima koji sa Gradom Banjaluka imaju zaključene ugovore o prevozu putnika u javnom gradskom i prigradskom prevozu će se od dana zaključivanja ugovora po osnovu umanjenja cijena karata iz budžeta Grada, kao subvencije isplaćivati 0,60 KM po kilometru za ostvareni transportni rad u toku mjeseca“, navedeno je u odluci o subvencijama javnog prevoza u koju je imao uvid CAPITAL.

Time bi prevoznici godišnje samo po ovom osnovu mogli dobiti oko 3,8 miliona KM.

Koliko košta plan?

Za sve te planova Grad Banjaluka je kroz ovogodišnji budžet planirao subvencije u iznosu 5,2 miliona KM. Taj iznos je daleko veći od prošlogodišnjeg s obzirom na ro da je prema zadnjem važećem budžetu iz 2023. godine za subvencije za javni prevoz predviđeno dva miliona KM. Tu sumu je aktuelna administracija pokušala uvećati kroz rebalans za 1,3 miliona KM, ali bez uspjeha.

Međutim, postavlja se pitanje da li će i taj iznos biti dovoljan kada se pogleda koliko koštaju planirane izmjene, pogotovo kada je u pitanju novi red vožnje.

Naime u Studiji je izračunato da ukupni procijenjeni troškovi rada sistema javnog prevoza, sa uračunatim troškovima amortizacije i nultim kilometrima prema sadašnjem redu vožnje za 2023. godinu iznose 20,5 miliona KM.

Precizirano je da bi se troškovi javnog prevoza sa uračunatom inflacijom i razumnim profitom, uvećali i iznosili bi 25,8 miliona bez PDV-a.

S obzirom na to da u Studiji nije precizirano da li je iznos za 2023. godinu sa PDV-om ili ne, to u najboljem slučaju znači da se troškovi funkcionisanja javnog prevoza povećavaju za 5,3 miliona. U najgorem za oko 9,7 miliona KM.

Kako bi se smanjilo izdvajanje uz budžeta grada u Studiji je navedeno da je važno da se poveća broj putnika, te da se gore navedne mjere sprovode upravo sa tim ciljem. Međutim, upitno je da li će nadležni uspjeti u toj namjeri, a u to su skeptični i stručnjaci koji su učestvovali u izradi Studije. Naime, u ovom trenutku učešće javnog prevoza u mobilnosti je oko 10 odsto.

„S obzirom na postojeći obim prevezenih putnika, mišljenje obrađivača studije je da su ciljevi definisani u Planu održive mobilnosti (SUMP), a koji se odnose na učešće javnog prevoza u zadovoljenju potreba mobilnosti, do kraja decenije teško dostižni“, precizirano je u Studiji.

Prema SUMP-u za grad Banjaluku cilj je da učešće javnog prevoza bude od 35 odsto.

Prema podacima iz Studije trenutno u okviru prosječnog dana javni prevoz koristi oko 40.000 putnika na gradskim i oko 11.000 putnika na prigradskim linijama.

Mijić: Mjere pohvalne, ali nerealne

Predsjednik Udruženja poslodavaca saobraćaja i veza RS Dejan Mijić smatra da su planirane mjere pohvalne, ali da su teško provodive u praksi.

„Ideja jeste dobra i građanima bi donijela značajne olakšice i subvencije“, naveo je Mijić.

Dodao je da predložene mjere predstavljaju pohvalan pokušaj da se putnicima pojeftini prevoz i da su izvodljive, ali da će to Grad Banjaluku puno više koštati nego što su sada predvidjeli budžeto.

„Prevoznici tu razliku do ekonomske cijene moraju nekako namiriti i niko ne može dugoročno da radi na svoju štetu. Po mojoj procjeni u kratkom vremenu prevoznicima bi se ukupni troškovi podigli za nekih deset do 15 odsto, a prihodi bi u odnosu na sadašnje pali za 10 do 20 posto. Imajući u vidu zadnji talas poskupljenja i rasta minimalne plate i poreskih i drugih obaveza, mislim da će ovo biti teško izvodivo i da za sada nije realno“, rekao je Mijić.

Kako je CAPITAL u više navrata pisao Grad Banjaluka je u prethodnim godinama izdvojio milione za sufinansiranje održavanje gradskog prevoza, ali bez plana kako da se on učini održivim i ta izdvajanja smanje.

Ta rješenje je trebala da ponudi Studija o javnom prevozu u Banjaluci, na čiju izradu se čekalo nekoliko godina. Prema sadržaju Studije izdvajanja iz budžeta grada, ali i budžetskim planovima za ovu godinu milionska izdvajanja na ime subvencija prevoznicima će se nastaviti.

CAPITAL: V. Popović

 

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
gradski prevoz javni prevoz prigradski prevoz studija javnog prevoza subvencije
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakMoskovska berza obustavila trgovinu bez objašnjenja
Sljedeći članak „Autoprevoz“ pisao Stanivukoviću: Hoćemo svoj dio

Povezani članci

NOVOSTI 04 minute čitanja

Banjalučka pivara apsolutni lider u izvozu piva iz BiH

Uncategorized 01 minuta čitanja

Kako je BlackRock postao finansijski gigant: Od 69 milijardi do 12,5 triliona dolara

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Vlasti Srpske dobile novog lobističkog predstavnika u SAD

23. Jula 2025. — 08:3302 minute čitanja

Ugovor objavljen na registru stranih agenata (FARA)

Otac IIona Maska stigao u BiH

23. Jula 2025. — 08:21

Suvlasniku „Prometeja“ ukinuta zabrana putovanja uz jemstvo od 250.000 KM

22. Jula 2025. — 15:32

Gradski inspektori ne vide radnike na „blokiranom“ gradilištu

22. Jula 2025. — 15:15

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti