Capital.ba

Sankcije za loše službenike, građani u fokusu

13.07.2020. / 11:59

BANJALUKA – Vlada RS se obavezivanjem sprovođenja mjera modernizacije javne uprave koje je nedavno prihvatila opredijelila za efikasniju javnu upravu koja će biti podložna kritici javnosti, sankcionisanju službenika koji ne rade dobro svoj posao, racionalnijem korištenju materijalnih resursa kroz nove principe ocjenjivanja i digitalizacije i proaktivnijem odnosu prema medijima.

Sudeći prema ovim mjerama, građani i mediji će moći na efikasniji način tražiti od ombudsmana – za koje je predviđeno nezavisno finansiranje kako bi bili oslobođeni pritiska vlasti – da privole organe da pružaju javne informacije, a predviđeni su i lakši načini traženja informacija putem suda.

“Princip maksimalne transparentnosti podrazumijevaće propisivanje i uvođenje standarda proaktivne transparentnosti koji uključuju katalog informacija koje će institucije objavljivati na svojim internet stranicama i koji će biti propisani zakonodavstvom. Biće osnaženi mehanizmi za obezbjeđivanje zbirnih statističkih podataka o zahtjevima za pristup informacijama od javnog značaja na svakom upravnom nivou. Zakoni će garantovati pravo na žalbu, a biće uspostavljen djelotvoran nadzor nad poštovanjem zakona o pristupu informacijama od javnog značaja, uključujući i sankcije”, istaknuto je u mjerama na koje su se obavezali svi nivoi vlasti.

Podsjećamo, Vlada RS je posljednji organ u BiH koji je prihvatio mjere iz Strategije reforme javne uprave za BiH, na kojoj insistiraju EU, SAD, Velika Britanija, MMF i drugi međunarodni partneri, a čijim sprovođenjem će biti uslovljeni dalji finansijski programi prema BiH.

U dokumentu je navedeno i da EU i drugi donatori nisu zadovoljni načinom na koji službe za odnose s javnošću i druge javne institucije obavještavaju javnost o reformama javne uprave, na koje su se formalno obavezale.

“Analiza medijskih objava o procesu reforme javne uprave ukazala je na nepostojanje harmonizovanog, konzistentnog i kontinuiranog obavještavanja javnosti od svih organa uprave i njihovih predstavnika o određenim temama vezanim za reformu javne uprave te značaju reforme javne uprave u cjelini s principijelno jednakim ključnim porukama”, navedeno je u dokumentu.

Sudeći prema dokumentu, ombudsmani će, osim finansijske nezavisnosti, dobiti i instrumente koji uključuju uvođenje disciplinske odgovornosti u slučaju nepoštovanja preporuka, a građani će po principu “Samo jednom” biti obavezni da samo jednom dostave određeni podatak javnoj upravi.

“Institucije javne uprave bi potom trebalo da budu u stanju interno razmjenjivati te informacije u skladu s principima interoperabilnosti i na temeljima izgrađene infrastrukture s ciljem da teret prikupljanja podataka ne pada na građane i poslovnu zajednicu. Tako bi korisnici usluga, građani i poslovna zajednica bili u centru i usluge bi se kreirale prema njihovim potrebama”, stoji u dokumentu.

Predviđeno je i jačanje mehanizma mjerenja zadovoljstva građana u svim organima javne uprave u koje dolaze radi obavljanja svojih potreba.

“Time će se na objektivan i nepristrasan način utvrditi stav građana i poslovnih subjekata, kao i njihove potrebe, a na osnovu čega će biti preduzete adekvatne materijalne, procesne, tehnološke, tehničke i druge promjene”, naglašeno je.

Što se tiče zapošljavanja u javnoj upravi, predviđena je izmjena načina formiranja komisija za izbor kadrova, jačanje internih revizorskih mehanizama, mijenjanje sistema ocjene efikasnosti javnih službenika, kao i racionalno zapošljavanje kroz izmjenu zakona, promjenu načina u sistematizaciji javnih mjesta i digitalizaciju.

“Iskustva u praksi u ovom segmentu ukazuju na to da je nužno osigurati veću transparentnost rada komisija za zapošljavanje na svim nivoima, a proces provjere znanja unaprijediti fokusom na provjeru kompetencija, čime bi se značajno povećale šanse da odluka o prijemu bude istinski zasnovana na principu meritornosti”, navedeno je u dokumentu.

U priloženom dokumentu koji je potpisao Zlatan Klokić, ministar za evropske integracije i regionalnu saradnju RS, naglašeno je da su ove mjere u skladu s Mišljenjem Evropske komisije, te da se pruža podrška njihovoj realizaciji. Reforma javne uprave će, kako je naglašeno u dokumentu, koštati 51,11 miliona maraka. Nezavisne novine

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Sankcije za loše službenike, građani u fokusu

    1. Direkt

      Sjetili ste se transparentnosti, sada kada ste ostali bez para. Ne treba vam stručnjak, da vam kaže da morate prestati trpati sav novac u jedan džep i da morate upošljavati ljude koji su produktivni, a ne ljude koji su “samo trošak i ništa više”. Osim toga, ovo, za šta ćete vi utrošiti 50 miliona KM i opet nećete ništa suštinski promjeniti, to možete uraditi i besplatno. Samo treba da rasporedite postojeći iznos od 3-4 milijarde KM godišnje na manje od milion ljudi i smanjićete odlazak ljudi koji nemaju nikakva primanja, a takvih je ogroman broj, pošto jedan dobija nekoliko desetina miliona KM, dok na stotine hiljada ljudi u ovoj zemlji ne prima ništa, 0 KM i tako godinama i decenijama, što je raspad sistema u kontinuitetu. Neka pravedna raspodjela mora postojati. Za početak, sve što puno košta, a nema nikakav efekat, da se gasi. Javne nabavke u IT sektoru su najbolji primjer te prakse. Šta to toliko košta, pa da na to idu tolike pare?

      Nenormalno je da jedna firma dobija svake godine nekoliko desetina miliona KM, a da nekoliko desetina miliona KM se izdvaja i za cjelokupnu poljoprivredu! Kada bi pare prestale da idu na Prointer, samo na osnovu toga, budžet za poljoprivredu bi se sa sadašnjih 70 miliona KM, mogao povećati na 100-120 miliona KM! Eto najočiglednijeg primjera katastrofalnog raspolaganja postojećim sredstvima. Nismo mi siromašni, koliko se bacaju pare na prenaduvane javne nabavke! Za nekoliko desetina miliona KM svake godine, čovjek bi očekivao da sve bude digitalizovano,. a zapravo i dalje je pečat, ručni potpis, šalter i papir, kao i prije bilo kakve digitalizacije! Čak je stanje i gore nego prije, s obzirom na sve veću birokratiju, umjesto obrnuto. Život u RS pod ovim režimom, svodi se na filozofiju “zašto jednostavno, kada može komplikovano” i tako sve komplikovanije, do posljednjeg građanina.

      Druga stvar, prenatrpanost javnog sektora. Zbog prenatrpanost kadrova, balon će da pukne i svi će ostati bez posla, tako da jedan dio treba otpustiti i neka rade negdje drugdje, van javnog sektora, dok nije nastala “potpuna katastrofa”, za sve, tako da, bolje je da neko radi u javnom sektoru, neko u privatnom, nego da rade svi u javnom sektoru i svi na kraju propadnu, s tim da propast će doći veoma uskoro, ako se sa dosadašnjom praksom i dalje nastavi, s tim da nije samo dovoljno zaustaviti nova zapošljavanja, već i otpustiti jedan dio dosad zaposlenih i to onih zaposlenih po partijskoj liniji. Privreda treba da bude takva da svi imaju priliku za posao, a ne samo oni u javnom sektoru. Subvencije za zapošljavanje i samozapošljavanje trebaju da budu barem nekoliko puta veće, nego sad tj. ukupan budžet za tu namjenu. Javni i privatni sektor moraju da se izjednače, a ne da javni sektor bude jedini ozbiljni poslodavac.

      Treći stub reforme javnog sektora treba biti reforma sa ciljem smanjenja duga, uvećanja vrijednosti, uvođenje novih usluga, profitabilnost, modernizaciju, marketing i profesionalni menadžment.

      Reforma u tri koraka. Nema tog miliona, koji će nadomjestiti činjenicu da je sadašnji način na koji se vodi javni sektor nakaradan u potpunosti.

      Vrijeme je za reforme i to iz korjena. Ili to ili svi da idemo u Njemačku. Takođe, svako poluriješenje je samo odgoda potpune propasti.

    2. savet

      okacite se o bandere

    3. sve isto mili moji

      jest bas ce biti tako. to ti je i kad odes kod onog ombudsmana za bankarstvo a on uvijek ima isti odgovor pa najbolje da se pokusate dogovoriti sa bankom

      • Perica

        A ukoliko se ne uspijes dogovoriti sa bankom, preporucuje da zastitu svojih prava potrazis na sudu.