Capital.ba

Privreda pretrpjela štetu od 500 miliona KM

12.06.2020. / 11:43

BANJALUKA  – Skoro polovina privrednika u lokalnim zajednicama u Republici Srpskoj imala je ograničen rad u proteklom periodu zbog epidemije virusa korona, a, prema prvim procjenama, domaća privreda pretrpjela je štetu od 500 miliona KM, rekao je predsjednik Saveza opština i gradova Srpske Ljubiša Ćosić.

“Najveće posljedice epidemije trpe mikro, mala i srednja preduzeća. Međutim, problemi nisu zaobišli ni velike privredne subjekte koji posluju sa inostranstvom i kojima je bio onemogućen izvoz proizvoda”, rekao je Ćosić.

On je istakao da je prema analizama Saveza, prvi kvartal ove godine u svim opštinama i gradovima bio bolji sa aspekta prikupljanja prihoda od poreza u odnosu na isti lanjski period.

“Međutim, najveći gubitak u dijelu poreskih, ali i neporeskih prihoda zabilježen je u aprilu. Konkretno, izvršenje poreskih prihoda je na nivou od 65 odsto u odnosu na plan i očekujemo da će i maj biti na nivou do 75 odsto. Ono što nas ohrabruje je činjenica da je Vlada Srpske pripremila paket od oko 30 miliona KM za pomoć lokalnim zajednicama. Vjerujem da će ta sredstva biti operativna veoma brzo. Kada je riječ o neporeskim prihodima, oni će sigurno biti u padu i uvjeren sam da će sve lokalne zajednice morati raditi rebalans nadole”, rekao je Ćosić za “Glas Srpske”.

On je naveo da su infrastrukturni projekti u lokalnim zajedicama nastavljeni, da je to veoma dobro, te dodao da sve opštine i gradovi planiraju dio novca za te namjene, a dobar dio njih se finansira i uz podršku Vlade Srpske.

Ćosić naglašava da je sigurno da će se lokalne zajednice opredjeljivati ili za restrukturisanje postojećih kredita, koje podrazumijeva niže kamatne stope i duže rokove otplate ili nova zaduženja.

“Na sjednici Predsjedništva Saveza opština i gradova, koju planiramo polovinom juna u Gradišci, imaćemo inicijativu ka Vladi Srpske da donese odluku da stepen zaduženosti lokalnih zajednica pomjeri sa dosadašnjih 18 na 25 odsto. Jeste nepopularno, ali je nemoguće bez toga prevazići sve poteškoće. Imamo lokalne zajednice koje su se već primakle tom procentu, dok ima i onih koje uredno vraćaju svoje kredite i smanjuju stepen zaduženosti u odnosu na godišnji budžet”, rekao je on.

Ćosić je ocijenio odličnom saradnju Saveza opština i gradova sa Vladom Srpske u proteklom periodu, te izrazio nadu da će u toku ove godine uspjeti doći do rješenja da za nerazvijene i izrazito nerazvijene opštine bude obezbijeđeno malo više novca, jer nekoliko njih ne može da funkcioniše na postojećem nivou poreskih prihoda.

Na pitanje dokle je stigla inicijativa da bude zabranjen rad nedjeljom u prodavnicama, Ćosić je rekao da su pojedine manje lokalne zajednice, poput Višegrada, donijele takvu odluku, koja se ne odonsi jedino na dragstore.

“Veći broj lokalnih zajednica počeo je da ograničava radno vrijeme nedjeljom, na primjer Istočno Novo Sarajevo je ograničilo rad do 18.00, a potom je smjena skraćena do 14.00 časova. Uglavnom se čeka na gradove koji još nisu utvrdili model da bi poštovali prava radnika, ali i omogućili snabdijevanje potrošača nedjeljom. Virus je sve to poremetio i pitanje je kako će dalje biti realizovana ta inicijativa, jer slijedi bitka za opstanak privrednih subjekata na tržištu”, rekao je Ćosić. Srna

Share Tweet Preporuči

Tagovi:

Povezane vijesti

Komentari

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!