Capital.ba

Poslovni savjeti za firme u krizi izazvanoj virusom korona

18.03.2020. / 12:19

BANJALUKA – Privredni subjekti treba detaljno da prate stanje na tržištu, održavaju redovan kontakt s dobavljačima i kupcima, pravilno upravljaju potraživanjima i obavezama te sprovedu druge mjere kako bi što bezbolnije podnijeli krizu izazvanu pojavom virusa korona.

savjeti virus korona

Portal CAPITAL u saradnji sa advokatskom firmom „Sajić“ preporučuje neke od prvih mjera i koraka koje privredni subjekti mogu da preduzmu kako bi se u što većoj mjeri zaštitili od novonastale krize zbog Covid-19 virusa i preduprijedili sve potencijalne posljedice koje vanredna situacija može da izazove poslovanju. 

Kada su u pitanju komercijalni ugovori, u vezi sa trgovinom robom i uslugama, u kojima se privrednici javljaju kao kupac ili prodavac prvenstveno je potrebno:

  • Planirati i preduzeti mjere u slučaju otkazivanja naružbi privrednom subjektu od strane kupaca 
  • Poštovati prava privrednog subjekta da kao kupac otkaže svoje narudžbe
  • Održavati redovan kontakt sa dobavljačima i obezbijediti zamjenske dobavljače po potrebi
  • Održavati redovan kontakt sa kupcima
  • Istražiti kretanje na tržištu (minimalne količine, ograničene cijene, održavanje ponude i potražnje)
  • Preduzeti mjere pravilnog upravljanja potraživanjima i obavezama
  • Ispitati moguću štetu i odštetne zahtjeve iz polisa osiguranja
  • Pregledati sve druge ugovore koji mogu uticati na poslovanje društva u ovoj situaciji
  • Dokumentovati sve preduzete mjere

Što se tiče mjera koje se tiču pravilnog upravljanja potraživanjima i likvidnošću privrednog subjekta potrebno je blagovremeno praćenje zahtjeva za finansiranjem odnosno planiranje likvidnosti, kao i kontinuirano ažuriranje kratkoročne prognoze likvidnosti privrednog subjekta.

Neophodno je i praćenje mogućnosti realizovanja kredita privrednog subjekta u skladu sa dogovorenim uslovima i praćenje kreditne sposobnosti svih dužnika privrednog subjekta.

Pored navedenog, treba pratiti mogućnosti naplativosti obezbjeđenja i kolaterala i održavati proaktivnu komunikaciju sa svim povjeriocima.

„Privredni subjekt mora da ispita postojanje potrebe za reorganizacijom poslovanja, bilo da se ta reorganizacija odnosi na proces rada, interne procedure subjekta, procedure plaćanja ili bilo koje druge promjene koje su potrebne radi prilogađavanja tržišnim uslovima i umanjenju svih posljedica i rizika kojem društvo može da bude izloženo“, poruka je iz advokatske kancelarije „Sajić“. 

Privredni subjekti moraju da vode računa o zaposlenim i uspostavi organizaciju rada koja neće ugrožavati ni poslovanje ni zdravlje zaposlenih. U tom pravcu, potrebno je planirati i preduzimati mjere koje se odnose na:

  • Bezbjednosti i zdravlje zaposlenih na radnom mjestu (dezinfekcija radnih prostorija, zabrana prisustvovanju okupljanjjima sa većim brojem ljudi, poslovna putovanja)
  • Planiranje i preduzimanje mjera za skraćivanje radnog vremena privrednog subjekta uz pribavljanje svih potrebnih odobrenja i saglasnosti od nadležnih organa
  • Privremeno odsustvo sa posla zaposlenih za koje postoji sumnja da su zaraženi
  • Privremeno zatvaranje prostorija privrednog subjekta uz omogućavanje rada od kuće ukoliko je to moguće s obzirom na djelatnost privrednog subjekta
  • Planiranje i preduzimanje mjera isplaćivanja plata za radnike uz praćenje odluka nadležnih organa
  • Planiranje i preduzimanje mjera u slučaju potrebe za prekovremeni rad nakon prestanka vanrednih mjera u cilju optimalizacije poslovanja društva i saniranja potencijalne štete tokom ovog perioda

Takođe, savjetuje se da se preduzmu sve mjere kako bi se odložile obaveze društva koje isto u ovom trenutku nije u mogućnosti da ispuni uz praćenje odluka i uputstava nadležnih organa, a koje prvenstveno odnose na:

  • Potpuno ili djelimično odlaganje plaćanja poreskih obaveza
  • Planiranje plaćanja poreza u anuitetima
  • Smanjenje akontacije poreza

„Ukoliko privredni subjekt blagovremeno izvrši sve navedene mjere i provjere kako bi u što većoj mjeri umanjio posljedice krize, biće mu olakšano planiranje oporavka društva, uspostavljanje redovnog procesa rada i otklanjanje posljedica nastalih za društvo“, istakli su u advokatskoj kancelariji „Sajić“.

CAPITAL: S. Šurlan

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!