Capital.ba

Popijeno 15 odsto manje vode iz uvoza, porastao izvoz

06.06.2016. / 15:08

vodaBANJALUKA, Proizvođači prirodne i mineralne vode iz BiH izvezli su u prvom kvartalu 11,47 odsto više proizvoda u odnosu na isti period lani, dok je istovremeno uvoz smanjen za 15,24 odsto, čime je prekinut višegodišnji negativan trend u ovoj privrednoj grani.

Podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH pokazuju da je BiH u prva tri mjeseca uvezla 45,53 miliona litara prirodnih i vještačkih gaziranih mineralnih voda sa ili bez dodatog šećera, ukupne vrijednosti 38,99 miliona KM, dok je u istom periodu lani uvezeno 46 miliona litara ovih proizvoda vrijednih 38,21 milion KM.

Iako je izvoz vode još višestruko manji od uvoza, ohrabruje podatak da je u prvom kvartalu zabilježen njegov rast.

-BiH je u prvom tromjesečju izvezla 21,74 miliona litara svih vrsta prirodnih i gaziranih voda vrijednih 9,68 miliona KM, dok su u istom periodu lani na strana tržišta plasirana 22,26 miliona litara vode ukupne vrijednosti 8,57 miliona KM – kažu u UIO BiH i dodaju da je najviše vode uvezeno iz zemalja okruženja, odnosno iz Srbije, Hrvatske i Slovenije, u koje ujedno odlazi i najveća količina naše vode.

Predsjednik Grupacije proizvođača bezalkoholnih pića pri Spoljnotrgovinskoj komori BiH Haris Muslić kaže da su naši proizvođači konačno iskoristili ovaj prirodni resurs da se pozicioniraju na domaćem tržištu.

– Naši proizvođači su cjenovno konkurentniji u odnosu na uvoznike, što su prepoznali i domaći, ali i inostrani potrošači, koji sve više piju “sarajevski kiseljak”, “vitinku”, “olimpiju” ili “vodu kruna” – kaže Muslić i dodaje da su potrošači domaćim najviše zamijenili hrvatski brend vode “jana”, koja je imala veliko učešće u ukupnoj potrošnji vode na našem tržištu.

Zagrebačka agencija “Valikon” nedavno je sprovela istraživanje o popularnosti brendova široke potrošnje u regionu, a rezultati su pokazali da sve zemlje, osim BiH, među deset najjačih proizvoda imaju lokalni brend mineralne vode. “Radenska” se dobro kotira u Sloveniji, “jamnica” i “jana” u Hrvatskoj, “knjaz Miloš” u Srbiji, “pelisterka” u Makedoniji dok brendovi iz BiH jednostavno ne uspijevaju postići veliku snagu zbog izražene fragmentiranosti tržišta.

Muslić kaže da BiH ima dobre i jake proizvođače gaziranih i negaziranih voda i smatra da najveći potencijal za brendiranje na domaćem tržištu ima “sarajevski kiseljak”.

– Da bi proizvod postao brend, osim kvaliteta, je potrebna samo jaka marketinška kampanja, koja bi promovisala zdrav način života – kaže Muslić.

Dodatni problem za domaće proizvođače voda i ostalih negaziranih pića je i najavljeno uvođenje dodatne akcize od 0,15 KM po litru proizvoda, jer bi u tom slučaju svi njihovi napori za pozicioniranje na tržištu pali u vodu.

– Proizvođači bi u tom slučaju doživjeli sudbinu pivara čije su tržište preplavili jeftiniji uvozni proizvodi koji sada imaju dominantan položaj na našem tržištu – zaključuje Muslić.

Uvoz vode u prvom kvartalu (milioni KM)
2016. – 38,99
2015. – 46
– 15,24%

Izvoz vode u prvom kvartalu (milioni KM)
2016. – 9,68
2015. – 8,57
+11,47%
Glas Srpske

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!