Capital.ba

Nekada tekstilni gigant – danas moderno preduzeće

01.01.2020. / 13:51

KOSTAJNICA – Preduzeće “Sana Linea” iz Kostajnice zapošljava 150 radnika koji proizvode modnu kolekciju za mladu i poslovnu ženu. 

Direktor preduzeća Marijana Bučevac rekla je Srni da je ovo preduzeće bilo i ostalo prepoznatljivo po proizvodnji ženskih bluza, a danas je kolekcija proširena modnim komadima kao što su sakoi, pantalone, suknje, haljine i kaputi.

“Od drugih nas izdvajaju kvalitetni prirodni materijali koje koristimo – poput svile, pamuka i viskoze, kao i kvalitet izrade samih proizvoda. `Sana linea` je specifična na tržištu i po konfekcijskim veličinama od broja 38 do 52”, kaže Bučevac.

Bučevac dodaje da “Sana” ima dugu tradiciju u tekstilnoj industriji, kao i da je od osnivanja 1947. godine do danas prošla kroz nekoliko razvojnih faza.

Prema njenim riječima, intenzivniji razvojni put počinje 1958. godine, kada je sagrađena nova proizvodna hala, remontiran mašinski park i otvoreno osam sopstvenih prodavnica.

Potpunu transformaciju, kako je navela, preduzeće započinje 1970. godine integracijom u tadašnji SOSUR “Sana” Novi Grad i u tom periodu dolazi do značajnih organizacionih i tehnoloških promjena.

“Glavna karakteristika tog perioda je investiranje u modernizaciju i specijalizaciju proizvodnih kapaciteta, a nabavkom modernih mašina i opreme prešlo se na novi proizvodni program ženskih bluza. Vlastitim investicijama izgrađena je nova i adaptirana stara proizvodna hala, čime su stvoreni uslovi za povećanje broja zaposlenih. Usvajanjem novih tehnologija stvoreni su uslovi za proizvodnju modne odjeće, a naročito ženskih bluza, po čemu je ovo preduzeće postalo poznato na inostranom tržištu, a posebno “emačke”, pojasnila je Bučevac.

Ona je naglasila da, uprkos poteškoćama, ratnom periodu i ekonomskoj krizi, preduzeće nikad nije prestajalo sa radom i nikad nije poslovalo sa gubitkom.

Zadržan je predratni nivo proizvodnje, unaprijeđen tehnološki proces i nastavljena izvozna orijentacija, koja nije prekidana.

U poslijeratnom periodu preduzeće se okrenulo vlastitoj kolekciji, razvoju sopstvenog brenda i otvaranju svojih prodavnica, učestvovalo je na tenderima i počelo obavljati lon poslove za njemačko tržište na koje, obavljajući uslužno šivenje, izvozi i sada.

U periodu privatizacije, preduzeće je uspješno završilo vlasničku transformaciju i danas posluje kao akcionarsko društvo pod nazivom “Sana linea” a.d, čiji je većinski vlasnik Bosiljka Dejanović. I nakon ovog procesa preduzeće je zadržalo slogan koji je prepoznatljiv jer traje decenijama: `Sve rijeke teku od izvora ka ušću, samo Sana teče prema Vama`”, kaže Bučevac.

PREDUZEĆE OPSTALO ZAHVALJUJUĆI ČVRSTOJ STRATEGIJI

Ona je dodala da je težak period ekonomske krize, koja je posebno pogodila tekstilnu industriju, preduzeće preživjelo zahvaljujući čvrstoj strategiji koja je, prije svega, podrazumijevala ekonomsko raspolaganje resursima i optimizaciju troškova.

Bučevac je istakla veliku razliku u poslovanju nekad i sad, koja se najviše ogleda u stručnosti radne snage.

“Dok su prije postojale tekstilne škole i praksa, danas su u tekstilu zaposleni radnici svih vrsta obrazovanja, a najmanje oni koji su se školovali za tekstilnu industriju jer je sve manje tekstilnih škola i zainteresovanih za ovaj posao. Problem je i trend odlaska radne snage koji će svakako uticati i na nas, a naročito za nekih pet do 10 godina, imajući u vidu odlazak mlađe populacije”, rekla je ona.

Prema njenim riječima, u Sani je nekada bilo zaposleno 350 radnika i radilo se u dvije smjene, a sada je zaposleno 150 radnika i radi se u jednoj smjeni.

Razliku čine i nove tehnologije koje su dostupnije više nego ikad, kao i sama svijest o njihovim primjenama u poslovanju.

DANAS JE TEŽE ZBOG JEFTINE ROBE IZ KINE I TURSKE

“Danas nam tehnologija omogućava brzu komunikaciju sa krajnjim kupcima i dobavljačima, te brzu distribuciju do krajnjih korisnika. Ipak, teže je poslovati nego prije jer je dostupna jeftina roba iz Kine i Turske koja bez kontrole ulazi na naše tržište. Mi smo domaća firma koja je svoj brend zasnovala na kvalitetu materijala i izrade – pokušavamo da vratimo svijest da je domaće najbolje”, naglašava Bučevac.

Svoju modnu kolekciju “Sana” plasira na tržišta BiH, Srbije, Slovenije, Hrvatske i Crne Gore i trenutno ima 12 prodavnica u BiH – dvije u Sarajevu i po jednu u Mostaru, Trebinju, Bijeljini, Doboju, Brčkom, Modriči, Prijedoru, Banjaluci, Kostajnici i na Palama.

“Naši planovi za budućnost obuhvataju intenzivniji razvoj vlastite kolekcije i jačanje brenda, kako kroz marketinške aktivnosti, tako i kupovinom novih softerskih rješenja za rad na kolekcijama”, napominje Bučevac.

PREDUZEĆE POTPUNO VODE ŽENE

U “Sani linei” sa ponosom ističu da preduzeće u potpunosti vode žene, od vlasnika, preko direktora i šefa proizvodnje, do posljednjeg zaposlenog.

“Baviti se preduzetništvom kod nas prilično je veliki izazov, a još je veći ukoliko ste žena. Međutim, žene su spremne na izazove i ovaj ženski menadžment kroz godine poslovanja pokazao se više nego uspješan, spreman da se prilagodi svim promjenama. Možda je upravo ta crta ženstvenosti, koja krasi `Sanu lineu`, faktor uspjeha koji joj ne dopušta da posustane”, istakla je ova mlada direktorka. Srna

Share Tweet Preporuči

Tagovi:

Povezane vijesti

Komentari

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!