Capital.ba

Maloprodaja u Hrvatskoj prvi put u padu nakon 18 mjeseci

02.10.2022. / 9:00

ZAGREB – U Hrvatskoj je u avgustu potrošnja u maloprodaji oslabila 0,2 odsto na godišnjem nivou, što je njen prvi pad nakon 18 mjeseci rasta, a posljedica je, između ostalog, visoka inflacije.

potrošačka korpa

Foto: Pixabay

Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je izveštaj o prometu u trgovini na malo, a prema kalendarski prilagođenim podacima, potrošnja je u avgustu pala jedan odsto u odnosu na prethodni mjesec, dok je u odnosu na avgust prošle godine oslabila 0,2 odsto, piše SEEbiz.

Potrošnja je na godišnjem nivou neprestano rasla od februara 2021. godine, ali u avgustu je taj pozitivni niz prekinut.

„Okruženje snažnih inflatornih pritisaka, ali i niskog nivoa potrošačkog optimizma doprinijeli su negativnim kretanjima dok je turistička potrošnja u središnjem dijelu turističke sezone zasigurno obuzdala i snažniji pad”, navode analitičari Raiffeisenbank Austria (RBA) u osvrtu na izveštaj DZS-a.

U avgustu je promet od trgovine na malo hranom, pićem i duvanskim proizvodima pao za 0,6 odsto na godišnjem nivou, a promet od trgovine neprehrambenim proizvodima, osim trgovine motornim gorivima i mazivima, za 0,9 procenata, pokazuju podaci DZS-a.

U prvih osam mjeseci ove godine promet od trgovine na malo realno je porastao 2,8 odsto u odnosu na isti period prošle godine.

„Visoke godišnje stope rasta u prošloj godini, odnosno učinak baznog perioda i snažna globalna neizvjesnost uticaće i na kretanja u trgovačkoj djelatnosti. Iako smatramo kako je inflacija dostigla svoj vrhunac, visoke stope inflacije i u mjesecima pred nama djelovaće na obuzdavanje potrošnje i kroz visoku percepciju inflacije koja je pod snažnim uticajem rasta cijena hrane i energije, ali i većine sadržaja potrošačke korpe roba i usluga”, navode analitičari RBA.

S druge strane, i dalje pozitivna kretanja na tržištu rada djelovaće, smatraju, pozitivno na maloprodajna kretanja.

„Tome doprinosi i uspješna turistička sezona kroz rast raspoloživog dohotka domaćinstava, s obzirom na to da se 60 odsto turističkog smještaja u Hrvatskoj odnosi na privatni smještaj”, zaključuje su u analizi RBA Biznis.rs

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!