Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Sutra isplata penzija u Srpskoj

    8. Oktobra 2025. — 15:43

    „Elektroprivreda RS“ duguje milijardu i 300 miliona KM

    8. Oktobra 2025. — 14:54

    Kinezi kupuju zemlju u Ugljeviku za tri evra po kvadratu

    8. Oktobra 2025. — 12:17

    Minić: Novac za kupovinu “Comsara” nakon pravne analize

    8. Oktobra 2025. — 11:43
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    „Elektroprivreda RS“ duguje milijardu i 300 miliona KM

    8. Oktobra 2025. — 14:54

    JANAF dobio produženje licence za transport nafte NIS-u do 15. oktobra

    8. Oktobra 2025. — 13:46

    Cijene nafte porasle

    7. Oktobra 2025. — 08:01

    NIS-u iz Amerike stigla potvrda o produžetku licence do 8. oktobra

    2. Oktobra 2025. — 08:59

    Krenule prve SEPA transakcije u Crnoj Gori

    8. Oktobra 2025. — 11:00

    Berza: Promet nepunih 74.000 KM

    7. Oktobra 2025. — 15:16

    Koliko su zadužene zemlje Evropske unije u 2025. godini

    6. Oktobra 2025. — 13:21

    Rast akcija na svjetskim tržištima: Investitori se nadaju smanjenju kamata

    5. Oktobra 2025. — 15:28

    Rast akcija na svjetskim tržištima: Investitori se nadaju smanjenju kamata

    5. Oktobra 2025. — 15:28

    Promet na Sarajevskoj berzi u septembru veći od dva miliona KM

    4. Oktobra 2025. — 13:13

    Promet na Banjalučkoj berzi 94.000 KM

    26. Septembra 2025. — 15:22

    Vlada će dati OC “Jahorina” 174 miliona KM

    17. Septembra 2025. — 14:39

    Minić najavio formiranje nacionalne potrošačke korpe

    8. Oktobra 2025. — 12:30

    Veća potražnja za peletom, cijene porasle

    7. Oktobra 2025. — 09:43

    Zlato sve bliže granici od 4.000 dolara

    6. Oktobra 2025. — 11:38

    Koliko je BiH izvozila robe ove godine

    6. Oktobra 2025. — 09:21

    Šulić: Jahorina otvara 800 novih radnih mjesta

    7. Oktobra 2025. — 14:25

    O’Liri tvrdi: Wizz Air će propasti

    6. Oktobra 2025. — 10:58

    Lufthansa najavila ukidanje 4.000 radnih mjesta do 2030.

    30. Septembra 2025. — 16:48

    Wizz Air sprema veliko širenje na tržištima bivše Jugoslavije

    30. Septembra 2025. — 14:10

    Centralna banka BiH: Inflacija u ovoj godini 3,5 odsto

    8. Oktobra 2025. — 15:09

    „Elektroprivreda RS“ duguje milijardu i 300 miliona KM

    8. Oktobra 2025. — 14:54

    JANAF dobio produženje licence za transport nafte NIS-u do 15. oktobra

    8. Oktobra 2025. — 13:46

    Povratak inostranih kupaca spasava proizvodnju

    8. Oktobra 2025. — 07:41
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Prada preuzima Versace za 1,25 milijardi eura

    1. Oktobra 2025. — 10:50

    Apple, Google i Meta na sudu zbog promovisanja ilegalnog kockanja

    1. Oktobra 2025. — 10:11

    Toyota bilježi rast prodaje u cijelom svijetu, osim u – Japanu

    29. Septembra 2025. — 09:31

    Četiri gigantske kompanije koje su počele od nule i stigle do vrha

    29. Septembra 2025. — 08:00

    Cijene zlata dostigle nivo od 4.000 dolara po unci

    8. Oktobra 2025. — 09:04

    Koliko su zadužene zemlje Evropske unije u 2025. godini

    6. Oktobra 2025. — 13:21

    Zlato sve bliže granici od 4.000 dolara

    6. Oktobra 2025. — 11:38

    O’Liri tvrdi: Wizz Air će propasti

    6. Oktobra 2025. — 10:58
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Koliko će štrajk mašinovođa koštati Njemačku

Koliko će štrajk mašinovođa koštati Njemačku

Darko MomićDarko Momić24. Januara 2024. — 11:51Nema komentara5 minuta čitanja

BERLIN – Njemačke mašinovođe od jutros ponovo ne rade i ovo će biti najduži štrajk njemačkih željezničara u istoriji.

njemačka
FOTO: Agencije

Nakon što su početkom januara obustavili rad na tri dana i time u velikoj mjeri prekinuli željeznički saobraćaj u zemlji, njemačke mašinovođe će ovoga puta na poziv GDL da štrajkuju šest dana.

Štrajk, koji je počeo jutros u dva sata i trebalo bi da traje do ponedjeljka naveče, predstavlja četvrtu rundu industrijske akcije u sporu sindikata mašinovođa GDL sa operaterom, kompanijom “Njemačka željeznica” (Deutsche Bahn).

Štrajk je uslijedio samo dvije sedmice nakon prethodnog prekida rada, koji je skoro potpuno paralisao nacionalni željeznički saobraćaj u periodu od tri dana.

“Smatramo da morate da dođete za sto, morate da nađete kompromise. To je jedini način”, rekao je portparol “Njemačke željeznice” novinarima, ukazujući na “masivan uticaj na ekonomiju” šestodnevnog štrajka.

Istovremeno, u štrajku su mašinovođe teretnih vozova.

Lider GDL-a Klaus Veselski rekao je za ARD da je spreman na kompromis u sporu oko plata i radnog vremena, ali je rekao da ponude “Njemačkoj željeznici” nisu dovoljne.

“Moramo da štrajkujemo duže i jače jer je uprava željeznice otporna na savjete”, rekao je on.

Štrajk neće pogoditi samo njemačku željeznicu. Kolaps saobraćaja na njemačkim prugama osjetiće i brojna preduzeća, ona koja željeznicom transportuju robu ili potrebne sirovine.

Osim toga, posljedice će osjetiti i susjedne zemlje, s obzirom na to da čak 60 odsto ukupnog teretnog saobraćaja njemačke željeznice otpada na transport širom Evrope.

Kroz Njemačku prolazi šest od ukupno 11 evropskih željezničkih koridora za transport robe, navodi Ministarstvo saobraćaja.

“Njemačka je logističko srce Evrope”, ukazuje Tomas Puls iz Instituta njemačke privrede (IW).

Teško je procijeniti koliko “košta” jedan ovakav štrajk. Ako ne bude prekida proizvodnje zbog logističkih problema s dostavom robe ili sirovina, troškovi se neće nigdje evidentirati u nekoj statistici, napominje Puls.

Ali, ako se proizvodni kapaciteti budu redukovali ili ako bude potrebno kompletno obustavljanje proizvodnog procesa, šteta bi mogla da iznosi i do 100 miliona evra, i to dnevno, kaže Mihael Gremling, šef Odeljenja za analizu konjunkturnog razvoja u IW, prenosi Deutsche Welle.

U slučaju najavljenog šestodnevnog štrajka, troškovi ne bi rasli linearno, već bi se djelimično i multiplicirali.

“Tu smo veoma brzo kod štete koja iznosi milijardu evra”, smatra Gremling.

Nakon svakog štrajka, pa i ako se radi samo o jednodnevnom, treba da prođe i po nekoliko dana kako bi se uklonila logistička uska grla, odnosno kako bi saobraćaj funkcionisao uobičajenim ritmom.

Uprava “Njemačke željeznice” objavila je da samo ta kompanija kalkuliše sa oko 25 miliona evra gubitaka za svaki pojedinačni dan štrajka.

Osim toga, kako upozorava glavni ekonomista Komervbanke Jerg Kremer, “štrajk je veliko opterećenje za živce građane, a predstavlja i opterećenje za ionako narušeni imidž Njemačke u poslovnom svijetu.”

Puls kaže da je transport robe vozovima važan iako se drumskim saobraćajem prevozi dvije trećine, a udio željezničkog je jedna petina.

“Iako procenat u ukupnom saobraćaju to ne pokazuje jasno, mnogi transporti šinama ne mogu ili veoma teško mogu da se odvijaju na neki drugi način”, kaže Puls.

Velike industrijske grane, kao što su metalska ili hemijska, upućene su upravo na taj vid prevoza. Bez uglja koji stiže teretnim vozovima nemoguće je funkcionisanje visokih peći ili termoelektrana.

Za određeni opasan teret iz hemijske industrije željeznički transport je čak obavezan, zbog smanjenog rizika od nesreća. Dijelovi za automobilsku industriju kao i novi automobili transportuju se takođe na taj način.

Puls napominje da se gotovi automobili namijenjeni izvozu željeznicom prevoze do luke Bremerhafen, gdje se pretovaruju na brodove. A ako vozovi stanu? Puls naglašava da jednostavno ne postoji toliko kamiona koji bi automobile transportovali do luke.

Analitičar IW-a kaže da je u vrijeme lošije ekonomske situacije lakše ublažiti posljedice štrajka ako se termini proizvodnje pomjere, ako neophodne sirovine ili roba ne stignu na vrijeme. Dodaje da će nastati troškovi zbog vanrednog planiranja proizvodnje i logističkih lanaca.

Puls smatra da bi teže posljedice za proizvodnju nastupile tek sa još dužim štrajkom.

Posljedice štrajka biće ublažene i time što su brojna preduzeća već pripremila rezervni plan isporuke. Frank Huster, direktor Saveznog udruženja špeditera i logistike, smatra da su tokom pandemije transportni lanci postali otporniji na vanredne situacije.

Dodaje da i bez štrajka ponekad teretni voz dođe dan kasnije. Industrija ima izvjesne zalihe i stvorila je skladišta za vanredne situacije.

Iz istih razloga i u lukama neće tako brzo doći do kritične situacije.

“Kada su ekonomske okolnosti bolje, granica izdržljivosti dostignuta je pet dana poslije obustave željezničkog saobraćaja”, kaže Puls.

Huster pak dodaje da i gubitak povjerenja logističara u željeznički saobraćaj ima svoju težinu.

Taj transport ionako nije na najboljem glasu zbog tehničkih problema, krajnje zapuštene željezničke mreže i stalnih slabosti infrastrukture u Njemačkoj. To nije dobra startna pozicija za ostvarenje političkog cilja – preusmjeravanja što veće količine robe na pruge.

Dogovor vladajuće njemačke koalicije iz 2021, koji su potpisale vladajuće stranke, socijaldemokrate (SPD), zeleni i liberali (FDP), predviđa povećanje procenta željezničkog saobraćaja na 25 odsto do 2030. godine. Trenutno udio iznosi samo 19 odsto.

njemacka zeljeznice
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakAustralija ukinula “zlatne vize” za bogate investitore
Sljedeći članak Vlasnik „Boske“ kupio firmu od „Siriusa“

Povezani članci

NOVOSTI 82 minute čitanja

Njemačka treba godišnje 288.000 stranih radnika

NOVOSTI 01 minuta čitanja

Njemačka vlada objavila rat radu na crno

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Sutra isplata penzija u Srpskoj

8. Oktobra 2025. — 15:4301 minuta čitanja

U Republici Srpskoj sutra će biti isplaćene septembarske penzije u ukupnom iznosu 167.000.000 KM

„Elektroprivreda RS“ duguje milijardu i 300 miliona KM

8. Oktobra 2025. — 14:54

Kinezi kupuju zemlju u Ugljeviku za tri evra po kvadratu

8. Oktobra 2025. — 12:17

Minić: Novac za kupovinu “Comsara” nakon pravne analize

8. Oktobra 2025. — 11:43

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti