Capital.ba

Kina se turskom prugom spaja sa EU

26.04.2012. / 8:25

ISTANBUL, Zvaničnici u Ankari i Pekingu razmatraju ideju o izgradnji brze željeznice između najzapadnije i najistočnije pokrajine Turske, Jedrene i Kars.

Vrijednost tog projekta se procjenjuje na oko 35 milijardi dolara.

Uz planirano povezivanje željezničkog projekta Marmaraj ispod Bosfora sa prugom Jedrene-Kars, bilo bi kompletirano povezivanje željezničke pruga od najistočnijeg kineskog grada Lianjunganga pa sve do Španije i Velike Britanije.
Jedrene-Kars, najveći projekat u istoriji turske željeznice, započet je 2010, i ukoliko bude završen nadmašiće čak i čuvenu liniju Berlin-Bagdad prije Prvog svjetskog rata. Predviđeno je da ova linija prolazi kroz 29 pokrajina i smanjujući trajanje putovanja sa sadašnjih 36 na 12 časova.
Sa okončanjem izgradnje linije Jedrene-Kars, očekuje se da će do 2023. ukupna dužina brzih pruga unutar Turske dostići 10.000 kilometara.

Prema sporazumu između vlasti Kine i Turske, potpisanom u oktobru 2010, zvanični Peking se složio da pruži zajmove od 30 milijardi dolara za izgradnju željezničke mreže u zemlji koja povezuje kontinente Evropu i Aziju.

Glavni razlog iza interesovanja Kine za projekat Jedrene-Kars, jeste, u stvari, da se preko željezničke pruge učvrsti na tržištu evropskih zemalja. Direktna željeznička usluga je brža i jeftinija nego putovanje brodovima ili kamionima, i daleko jeftinija od aviona.

Za kineske ili proizvode iz drugih zemalja evroazijskog područja mreže željezničkih kopnenih mostova otvaraju mogućnost za uspostavljanje nove i velike ekonomsko-trgovinske aktivnosti duž čitave željezničke linije.

U pitanju je tzv. Treći evroazijski kontinentalni kopneni most koji bi povezao jug Kine preko Turske sa Roterdamom u Holandiji.

Kina je do 2011. završila Drugi evroazijski kopneni most, koji ide od kineske luke Lianjungang na Žutom moru kroz kazahstanski grad Družba, zatim preko Centralne Azije, Zapadne Azije i Evrope do nekoliko destinacija na tom kontinentu i na kraju do Roterdama na obali Atlantika. Prvi evroazijski kopneni most prolazi kroz Rusiju duž transibirske željeznice, koja je završena 1916. u cilju ujedinjenja ruskog carstva.

Projekat Trećeg evroazijskog kontinentalnog kopnenog mosta počinje od primorskih luka u Gvangdongu, pri čemu će luka Šenžen biti najvažnija. Ova trasa će smanjiti za oko 6.000 kilometara pomorsko putovanje između delte Biserne rijeke i Roterdama i omogućiće da proizvodi iz prerađivačkih centara na istoku Kine dođu do Azije, Afrike i Evrope. Treći evroazijski kopneni most će prolaziti kroz 20 zemalja u Aziji i Evropi i imaće ukupnu dužinu od oko 15.000 kilometara.
Upućeni iznose da tursko-kineski razgovori o željeznici predstavljaju samo dio velike strategije Pekinga, čiji je krajni cilj da stvori novi i najveći svjetski ekonomski prostor i da ga pretvori u ogromno novo tržište ne samo za Kinu, već takođe i za sve evroazijske zemlje, Bliski istok i Zapadnu Evropu. Tanjug

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!