Capital.ba

Katarska ulaganja od 200 mld dolara u infrastrukturu kasne

27.06.2015. / 14:05

dolariDOHA, Katar je planirao da uloži 200 milijardi dolara u infrastrukturu do 2030, u okviru razvojnog plana koji je privukao inostrane investitore koji se nadali velikom profitu, ali su odlaganje projekata, problemi sa ugovorima i birokratija doveli brojne izvođače radova u probleme, a njihovu zaradu učinil neizvjesnom, piše Rojters.

Izgradnja projekta Šark krosing vrijednog 12 milijardi dolara, koji uključuje most i podvodni tunel u zalivu u Dohi, trebalo je da počne ove godine i da se završi do 2022. kada se u Kataru održava Svjetsko prvenstvo u fudbalu, ali će taj rok biti probijen jer katarska vlada mijenja prioritete.

Još neki od projekata su pauzirani kao što je više milijardi dolara vrijedno hemijsko postrojenje sjeverno od Dohe i Doha grand park, po uzoru na njujorški Central park.

Korupcionaški skandal u Međunarodnoj fudbalskoj federaciji (FIFA) stavio je u fokus Katar i organizaciju Svjetskog prvenstva u fudbalu 2022, na koju će otići od 10 od 200 milijardi dolara iz razvojnog programa.

Iako ogromno bogatstvo od proizvodnje prirodnog gasa omogućava Kataru da ulaže u infrastrukturu, on to čini uz stoge propise.

“Katar se plaši da će ga međunarodni konsultanti orobiti, da je ovo neka vrsta zlatne groznice i da će kompanije pokupiti sav novac kojeg budu mogle da se dokopaju“, navodi izvor iz katarskog građevinskog sektora.

“Građevinske kompanije i konsultanti finansiraju projekte za svoje klijente, ponekad se radi i o desetinama miliona dolara, što je neodrživo. Na kraju dobijete svoj novac, ali to ponekad traje godinama, a želite da budete isplaćeni na vrijeme. Oni (Katar) pokušavaju da vam smanje zaradu u raznim fazama projekta“, dodao je izvor.

Kompanije sa Bliskog istoka i lokalni zajednički poduhvati bolje prolaze u Kataru, jer se smatraju dugoročnim investitorima.

“Prednost dajemo onima koji dođu da rade sa nama, ne samo za jedan projekat nakon kojeg će otići”, navodi direktor katarske Agencije za javne radove, zadužene za Šark krosing i druge projekte, Džalal Sali, i dodaje da međunarodne građevinske firme mogu da konkurišu samo za projekte vrijedne iznad 200 miliona rijala (54,93 miliona dolara).

Mnoge kompanije se odlučuju za zajedničke poduhvate da bi ublažile udar na finansije, pri čemu lokalni partner zapošljava oko 90 odsto radne snage i dobija oko 60 odsto zarade, a međunarodna firma obezbjeđuje skuplje i stručnije kadrove za više pozicije.

Nema mnogo tržišta u svijetu koja mogu da se mjere sa tempom rasta većim od šest odsto godišnje kakav bilježi katarska privreda, ali razočaranje kada se uvjere da brz rast ne znači i brz profit podstiče neke od inostranih kompanija da odustanu od Katara, navodi Rojters. Tanjug

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!