Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Kinezi planiraju u Srpskoj graditi vjetroelektranu od 1,5 milijardi KM

    11. Juna 2025. — 15:45

    Besplatan prevoz u Banjaluci koštaće 50 miliona i neće početi danas

    11. Juna 2025. — 15:24

    Srbac zbog spornog tendera ostao bez donacije od 840.000 KM

    11. Juna 2025. — 13:57

    „Aktiva invest“ objavio ponudu za preuzimanje „Krajinapetrola“

    11. Juna 2025. — 12:38
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Kinezi planiraju u Srpskoj graditi vjetroelektranu od 1,5 milijardi KM

    11. Juna 2025. — 15:45

    „Planet Soft“ i „Dwelt“ u trci za izradu softvera ERS

    9. Juna 2025. — 14:18

    Evropa se vraća nuklearnoj energiji

    2. Juna 2025. — 12:12

    Uvoz struje u BiH za godinu dana skočio čak 518,2 odsto

    2. Juna 2025. — 09:09

    „Aktiva invest“ objavio ponudu za preuzimanje „Krajinapetrola“

    11. Juna 2025. — 12:38

    Ko stoji iza velike transakcije akcijama Sarajevo osiguranja

    10. Juna 2025. — 14:30

    Viaduct nema račun, BiH ne zna kome da isplati novac

    9. Juna 2025. — 15:33

    Promet na berzi veći od 70.000 KM

    9. Juna 2025. — 13:50

    „Aktiva invest“ objavio ponudu za preuzimanje „Krajinapetrola“

    11. Juna 2025. — 12:38

    Ko stoji iza velike transakcije akcijama Sarajevo osiguranja

    10. Juna 2025. — 14:30

    „Eastcode“ povećao vlasništvo u „Veleprehrani“  

    30. Maja 2025. — 10:24

    „Atlantik“ novom milionskom emisijom obveznica vraća stari dug

    28. Maja 2025. — 13:26

    Tržište automobila u BiH: Cijene skaču, a vozila nema na stanju

    7. Juna 2025. — 14:02

    Vlada FBiH produžila mjeru ‘zaključavanja’ cijena za 65 proizvoda

    2. Juna 2025. — 16:26

    Još jedan proizvod se povlači iz dm prodavnica

    2. Juna 2025. — 13:44

    Čak 77 odsto Crnogoraca odjeću kupovalo preko interneta

    2. Juna 2025. — 10:17

    Inflacija najveća u restoranima i hotelima

    11. Juna 2025. — 16:16

    Sezonci na primorju mogu zaraditi i do 5.000 evra mjesečno

    11. Juna 2025. — 12:11

    Jamie Oliver otvorio restoran u Porto Montenegru

    11. Juna 2025. — 11:56

    Sve više turista posjećuje BiH

    11. Juna 2025. — 11:42

    Kinezi planiraju u Srpskoj graditi vjetroelektranu od 1,5 milijardi KM

    11. Juna 2025. — 15:45

    Šljiva će biti skuplja nego prošle godine

    11. Juna 2025. — 08:14

    Nedostatak sezonaca gasi povrtarstvo

    10. Juna 2025. — 07:41

    „Planet Soft“ i „Dwelt“ u trci za izradu softvera ERS

    9. Juna 2025. — 14:18
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Hotel na šinama uskoro prolazi kroz Banjaluku

    9. Juna 2025. — 15:00

    Kako je Starbucks osvojio kupce trikom od četiri dolara

    8. Juna 2025. — 14:24

    Ljetovanje iz snova: Sedam noćenja za 100 evra

    7. Juna 2025. — 10:52

    Musk izgubio 34 milijarde dolara u jednom danu

    7. Juna 2025. — 09:02

    Wall Street: S&P 500 i Nasdaq u plusu

    10. Juna 2025. — 09:02

    Proizvođač pelena Pampers otpušta 7.000 ljudi

    6. Juna 2025. — 14:03

    Raspoloženje u njemačkoj stanogradnji poboljšano, ali i dalje na niskom nivou

    6. Juna 2025. — 11:50

    Moguće povećanje minimalne satnice u Njemačkoj sve je bliže

    6. Juna 2025. — 08:14
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kako je rat u Ukrajini poremetio tržište polovnih automobila

Kako je rat u Ukrajini poremetio tržište polovnih automobila

Dejan TovilovićDejan Tovilović14. Aprila 2022. — 13:12Nema komentara4 minute čitanja
FOTO: Car vertical

U proteklih nekoliko godina, tržišta polovnih automobila suočila su se sa problemima otkako je kriza sa poluprovodnicima ugrozila lanac kupovine automobila. Iako su mnogi proizvođači automobila smatrali da su problemi već dostigli vrhunac, činilo se da će 2022. biti godina u kojoj će se isporuke vozila vratiti na nivo prije krize.

FOTO: Car vertical

Međutim, ti planovi su potpuno propali zbog ruske invazije na susjednu Ukrajinu, zbog čega se automobilska industrija suočava sa još većom krizom, koja će se mnogo teže riješiti.

Matas Buzelis, stručnjak za automobilsku industriju i šef komunikacija u kompaniji za obradu podataka o automobilima carVertical, dijeli svoja saznanja o ovoj situaciji.

 Oštećeni lanci snabdevanja

Iako rusko tržište novih automobila nije najveće na svijetu, Buzelis ističe da ono igra značajnu ulogu u lancu snabdjevanja automobilima.

Rusija izvozi dragocene komponente za automobilsku industriju. Njemačka se, na primjer, oslanja na titanijum, gvožđe i paladijum iz Rusije. Pored toga, sa 108 miliona tona rude gvožđa proizvedene u 2021. godini, Rusija je peti najveći proizvođač rude gvožđa na svijetu i snabdjeva evropske proizvođače čelika koji se sada suočavaju sa poskupljenjima i mogućim poteškoćama u nabavci tog metala iz drugih izvora.

Invazija Rusije imala je uticaj i na automobilsku industriju u Ukrajini. Na primjer, njemački proizvođači automobila kao što su BMW i Folksvagen koriste automobilske kablovske instalacije od jednog velikog ukrajinskog dobavljača.

Pored toga, Ukrajina je treći najveći proizvođač nikla i aluminijuma na svijetu, a to su dva izuzetno dragocjena resursa potrebna za akumulatorske i EV komponente.

Konačno, Ukrajina proizvodi skoro 70% odsto gasa neona na svetu, koji je neophodan za komponente kao što su mikročipovi, za kojima već vlada nestašica.

Teže je nabaviti dobar polovan automobil

Kupovina polovnog vozila već je bila teška i skupa 2021. godine, a kako stvari stoje, biće još teža 2022. godine. Tržište polovnih automobila i dalje raste, ali trgovci polovnim automobilima suočavaju se sa nestašicom vozila.

Jedan od glavnih razloga za trenutnu situaciju je kriza na tržištu novih automobila. Proizvođači počinju da ograničavaju proizvodnju vozila kako bi proizvodnja bila niža, ali stabilnija.

Ta promjena u proizvodnji novih vozila usporava dotok automobila na tržište polovnih automobila. Vlasnici automobila zbog toga odlažu da prodaju svojih vozila ili ih uopšte i ne prodaju.

„Ljudima koji su zainteresovani za kupovinu polovnog automobila sada je dostupna jedna veoma ograničena i skupa ponuda polovnih vozila. Međutim, ograničeno snabdjevanje polovnim automobilima ne znači da kupci treba da se odreknu procedura koje ih štite od prevara. Upravo suprotno – kupci treba da provjere istoriju svakog polovnog vozila, pošto je izbor veoma sužen“, kaže gospodin Buzelis.

Kako objašnjava šef komunikacija kompanije carVertical, trgovci polovnim automobilima sada možda kupuju sve što im se nudi i manje vode računa o stanju automobila.

 Rizik pri kupovini polovnog automobila koji je u lošem stanju sada je možda mnogo veći nego što je bio, recimo, prije godinu ili dvije.

Nepredvidive cijene polovnih automobila

U 2021. godini cijene polovnih automobila već su dostigle najvišu cijenu svih vremena. Iako su se stabilizovale, pa i čak počele da padaju pred kraj godine, ruska invazija na Ukrajinu stvorila je do sada neviđenu situaciju na tržištu polovnih vozila u istočnoj Evropi.

Godinama su kupci polovnih automobila iz Ukrajine hrlili u Poljsku, Litvaniju, Slovačku i Mađarsku. Dok su se noviji automobili više tražili na tržištima tih zemalja, Ukrajinci su kupovali brojne automobile starije od deset godina, posebno one sa dizel motorima, koji manje troše, ali su i ekološki „prljavi“.

Sa druge strane, smanjen protok kupaca promjeniće tržište polovnih vozila u zemljama koje se graniče sa Ukrajinom.

Cijene starijih automobila verovatno će pasti, jer trgovci pokušavaju da ublaže gubitke da bi se prilagodili trenutnoj situaciji.

Uticaj cijena goriva

Cijene goriva premašile su kritični prag od 2 evra po litru u mnogim evropskim zemljama, što je stvorilo interesovanje za promjenu svakodnevnih navika.

„Rast cijena goriva dovešće do toga da neki vozači manje putuju. Ljudi će možda skratiti svoju godišnju kilometražu tako što će koristiti javni prevoz ili druga alternativna prevozna sredstva. Manje kilometara bi značilo i manje nezgoda, što bi dovelo do uštede u troškovima održavanja“, kaže stručnjak iz kompanije carVertical.

Time bi se smanjio broj vozila na putu, mada porast cijena goriva povećava i interesovanje za vozila koja manje troše.

To znači da vozila sa dizel motorima mogu izazvati interesovanje zbog nenadmašno efikasne potrošnje goriva na otvorenom putu.

Međutim, ta tendencija će biti ograničena na zemlje u kojima se ne oporezuju vozila sa većom emisijom CO2.

Povećanje cijena goriva podstaći će ljude da ulažu u polovna električna vozila. Uprkos rastu cijena energenata, ukupan trošak posedovanja električnog automobila ostaje niži, a može se dodatno sniziti ako bi se solarna energija koristila za punjenje.

Procjena je da će se punjenjem solarnom energijom štediti 600–800 evra godišnje.

polovni automobili rat u Ukrajini
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakMask ponudio 41,4 milijarde dolara za Twitter
Sljedeći članak ERS uzela kredit od 30 miliona KM za gradnju HE “Bistrica”

Povezani članci

TRGOVINA 02 minute čitanja

Prodaja Lego kockica porasla za 13 odsto

TRGOVINA 02 minute čitanja

Hrvati očajni zbog cijena hljeba

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Kinezi planiraju u Srpskoj graditi vjetroelektranu od 1,5 milijardi KM

11. Juna 2025. — 15:4512 minute čitanja

Godišnja proizvodnja je procijenjena na 1.270 gigavat časova, što je oko deset odsto ukupne potrošnje struje u Bosni i Hercegovini.

Besplatan prevoz u Banjaluci koštaće 50 miliona i neće početi danas

11. Juna 2025. — 15:24

Srbac zbog spornog tendera ostao bez donacije od 840.000 KM

11. Juna 2025. — 13:57

„Aktiva invest“ objavio ponudu za preuzimanje „Krajinapetrola“

11. Juna 2025. — 12:38

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti