ENERGETIKArs.com Prvi poslovni portal u Republici Srpskoj - CAPITAL.BA

Jan Willem Smeenk u Banjaluci o “Internet stvarima”

Objavljeno u OSTALO

BANJALUKA, Smeenk je uvjeren da će Internet stvari (Internet of Things, skr. IoT) ljudima olakšati život i učiniti ga bezbjednijim i ugodnijim. Zbog toga je izrazio zadovoljstvo što i u Bosni i Hercegovini postoji veliko interesovanje za IoT.

„Sretan sam što sam ovdje i što prisustvujem rađanju nečeg novog. Ovo se čini kao rođenje Interneta stvari u Bosni i Hercegovini“, kazao je Jan Willem Smeenk, jedan od vodećih IoT eksperata,  suosnivač Booking-a i izvršni direktor kompanije SODAQ, tokom svog boravka u Banjaluci prošle sedmice.

„Internet stvari, odnosi se zapravo na povezivanje svega. Počnete sa nekim uređajem, kojem dodate određene komponente i učinite ga pametnim, a zatim ga povežete sa internetom i sa drugim uređajima. Uzmimo frižider u vašem domu, ako vam ponestane jaja, pametni frižider će poslati poruku supermarketu i naručiti još jaja. Do 2050. godine biće 100 milijardi takvih uređaja u svijetu. Sve oko nas će biti pametno i povezano na internet“, kazao je Jan Willem Smeenk u svom izlaganju, na događaju koji je održan prošle sedmice u Muzeju savremene umjetnosti RS u Banjaluci, u organizaciji kompanije m:tel i ICT Hub-a iz Beograda.

Smeenk je uvjeren da će Internet stvari (Internet of Things, skr. IoT) ljudima olakšati život i učiniti ga bezbjednijim i ugodnijim. Zbog toga je izrazio zadovoljstvo što i u Bosni i Hercegovini postoji veliko interesovanje za IoT.

Kompanija SODAQ, gdje je Smeenk izvršni direktor, bavi se isključivo razvojem IoT rješenja. Njihovi uređaji uglavnom su namijenjeni za praćenje kretanje skupih mašina, ali proizvode i pametne uređaje za domaćinstva. Jedan od njihovih izuma je „naušnica“ za stoku, odnosno komunikacijski uređaj sa gps-om, koji omogućava farmerima da u svakom trenutku  znaju gdje im se nalaze krave. Još jedan primjer koji je Smeenk naveo tokom predavanja je njegov omiljeni proizvod – uređaj za bicikl koji mjeri zagađenost vazduha.

„Ljudi su zabrinuti zbog kvaliteta vazduha, u Japanu nose maske, u Evropi to ne rade, ali su ipak zabrinuti zbog klime i zanima ih ko je zadužen za mjerenja. U Holandiji, Ministarstvo zdravlja prati zagađenost vazduha na oko 200 lokacija, ali neke od tih lokacija su udaljene po 80 km jedna od druge, a kada vozite bicikl sa ovim uređajem, mjerite kvalitet vazduha na svakih 10 sekundi i dobijete mapu zagađenosti vazduha, tako da možete izabrati zdraviju rutu za vožnju, koja je možda 5 minuta duža, ali je manje zagađena.“

Kada su u pitanju pametni gradovi, Smeenk je naveo primjer jednostavnog, a efikasnog rješenja za održavanje čistoće grada – pametne kante za smeće. Obične kante za smeće se prazne jednom sedmično, čak i ako nisu pune, ali ako stavite senzor za nivo popunjenosti, uštedjećete na resursima i biti efikasniji u čišćenju grada, kazao je Smeenk.

Kako je nastao Booking.com

Govoreći o počecima kompanije Booking.com, najvećeg svjetskog servisa za online rezervacije, Smeenk je kazao da je početkom devedesetih radio na instaliranju kompjutera u hotele, kada se upoznao sa internetom i pomislio da je to nešto što će cijeli svijet koristiti, pa i za rezervacije u hotelima.

„Sa grupom kolega sam počeo praviti sistem za rezervacije hotela za ljude koji imaju internet, ali hoteli tada još nisu imali internet, pa smo rezervacije slali faksom hotelima. Nisu nam bila potrebna velika sredstva, sami smo iz svog džepa finansirali izgradnju sistema koji je kasnije organski počeo da raste“, priča Smeenk, napominjući da je to dokaz da finansije nisu uvijek limitirajući faktor za razvoj ideja.

„Često čujete od startup-a ‘imam brilijantnu ideju, idem u banku, oni će uložiti milion evra u moju ideju i napravićemo nešto veliko’, ali to ne ide baš tako, možda ako živite u Silicijskoj dolini ili ste baš ekstremno sretni. U većini slučajeva morate dobro da se oznojite, ali ako imate dobru ideju i vrijedno radite na izgradnji rješenje, bićete uspješni“, rekao je Smeenk pred punom salom većinom mladih ljudih sa ambicijama da razviju vlastite startup-e.

Kada su u pitanju nove tehnologije, potrebno je prije svega izgraditi povjerenje ljudi, kazao je Smeenk, jer je u pitanju novina i ljudi ne shvataju odmah koliko ih je jednostavno koristiti.

„Prvi ljudi koji su rezervisali smještaj preko Bookinga ispočetka su to radili jer je to bilo nešto novo, jer su mogli online da rezervišu hotel. Bilo je privlačno jer je bilo nešto novo. Slično je sa internetom stvari, možete lako privući ljude da sarađuju i to je prednost koju treba iskoristiti ako želite da se bavite ovim poslom“, kazao je Smeenk.

Za “uspjeh preko noći” potrebno je najmanje 8 godina

Svoj udio u Bookingu Smeenk je prodao 2004. godine, 10 godina nakon pokretanja posla. On smatra da je deset godina dobar vremenski okvir za izlazak iz kompanije koju ste osnovali.

„Kada započnete posao sa nekoliko hiljada vlastitog novca i onda vidite kako raste i u jednom trenutku vrijedi više nego što ste mogli sanjati, za mene je to bio pravi trenutak da prodam svoj udio. Zaradio sam dosta novca, djeca su rasla, obišli smo cijeli svijet, uživali smo u vremenu koje smo zajedno provodili i, kad biste me sad pitali da li bih zaradio više novca da sam se još zadržao, ja bih vam rekao da bih u tom slučaju propustio sve te sjajne avanture koje sam doživio sa djecom i suprugom.“ 

Ne možete započeti biznis i prodati ga za godinu-dvije, potrebno strpljenje, kaže Smeenk.

Njemu se u tom periodu ukazala prilika da ide u Tanzaniju kao IT stručnjak, da poveže cijelu zemlju internetom. Dok se kompanija razvijala u Holandiji, one je sa porodicom bio u Africi, gdje su „živjeli svoj san“ i gdje su ostali 12 godina.

Za to vrijeme, u ostatku svijeta, internet se ubrzano razvijao.

„Prvi talas interneta je povezivanje kompjutera na internet, od rođenja interneta 1993. do 2008. godine, kada je počeo drugi talas interneta. Ja lično smatram da ga je započeo Apple proizvodnjom Iphona, nove generacije prenosnih uređaja. Taj drugi talas je bio veći kada su brojke u pitanju. Kada sam se vratio u Holandiju, pomislio sam ‘bio sam u Tanzaniji kada se to desilo, propustio sam drugi talas, ali mora da dolazi i treći talas’. Sjedio sam tako, a oko mene se to upravo dešavalo, Internet stvari se rađao“, priča Smeenk.

Ispočetka se Internet stvari sporo razvijao, ali je pokazivao veliki potencijal, kaže on.

“Prema predviđanjima, do 2050. godine biće 100 milijardi povezanih uređaja, biće 10 puta više uređaja povezanih na internet nego ljudi. To je počelo da se obistinjuje prije par godina, ali predviđanja su pogrešna, broj uređaja će biti daleko veći“, kazao je Smeenk.

Govoreći o razvoju kompanije SODAQ, Smeenk je budućim preduzetnicima dao nekoliko važnih savjeta

Ako ste startup, izbjegavajte banke

„Finansirali smo taj projekat putem crowdfunding platforme Kickstarter. Postavili smo svoju IoT ploču na tu platformu i doživjeli instant uspjeh. Dostigli smo postavljeni cilj, dospjeli smo u novine i počeli prodavati ploče širom svijeta. Postali smo poznat brend za IoT ploče. Kickstarter kampanje su za male startup-e. Ako imate genijalnu ideju, tu možete dobiti podršku zajednice. Ako ste startup, izbjegavajte banke. Radije tražite finansijsku podršku bilo gdje drugo nego u bankama. To je dobar način da prikupite sredstva barem za prvu liniju proizvodnje.“

Morate istražiti problem koji želite da riješite

Ako ste identifikovali problem za koji želite da razvijete IoT rješenje, morate temeljno istražiti problem koji želite da riješite.

“Da li je problem vrijedan rješavanja, postoji li tržište za vaše rješenje. Uložite svoje vrijeme u nešto što ima svijetlu budućnost, inače gubite vrijeme. Uradite domaći, provedite istraživanje, razmotrite poslovne mogućnosti, napravite plan poslovanja i vidite kako će vaša revolucionarna ideja da funkcioniše u stvarnosti i da vam zaradi novac“, savjetuje Smeenk.

Samo krenite, nemojte oklijevati

“Ako imate dobru ideju, počnite je realizovati u rješenje u proizvod, nemojte previše razmišljati. Samo naprijed!”, poručio je  Smeenk.

Odgovarajući na pitanje zašto je Internet stvari tek sada u zamahu, Smeenk je rekao da su IoT riješenja ispočetka bila skupa, te da su ih mogle priuštiti samo velike kompanije poput Coca-Cole.

„Sada je tehnologija dostupna i startup-ima, putem inovacija kao što je Arduino, tako da sada možemo kreirati rješenja po izuzetno povoljnim cijenama.”

Prije pet godina, koncept IoT-ja je bio takav da pametni frižider može sam da naruči jaja iz supermarketa, a danas, uključivanjem finansijskog sektora u IoT, frižider će moći i da plati ta jaja, kazao je Smeenk.

Događaj na kojem je Smeenk održao svoje predavanje dio je m:telovog projekta Playground izazov, koji na jednom mjestu okuplja kreativce, dizajnere, programere it-jevce i ljude iz biznisa, kako bi razmijenili ideje i iskustva iz svijeta startup-a. BUKA

 

Ključne riječi:  , , , ,

Komentari |


Komentari (0)

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

(obavezno)

Pravila komentarisanja

Slobodno komentarišite, kritikujte i izrazite svoje mišljenje,

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

A- A A+