Capital.ba

Gorivo iz Rafinerije u Brodu – kvalitetno

23.06.2010. / 12:38

SARAJEVO, Ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH  Mladen Zirojević izjavio je  da se najnovijim prijedlogom Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o kvalitetu tečnih naftnih goriva predlaže pooštravanje parametara kvaliteta naftnih goriva koja se mogu prometovati na tržištu u BiH i utvrđuje prelazni period za jedinog domaćeg proizvođača naftnih goriva –  Rafineriju nafte Brod.

“Ministarstvo je provelu potrebnu proceduru te je Savjetu ministara uputilo prijedlog Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o kvalitetu tečnih naftnih goriva. Nadam se da će zbog hitnosti prijedlog biti predmet razmatranja Savjeta ministara u narednih nekoliko dana” – najavio je Zirojević.

On je objasnio da   dizel gorivo, ulje za loženje i bezolovni benzin koji se trenutno proizvodi u Rafineriji nafte Brod po jednom, odnosno tri parametra odstupa od najoštrijih zahtjeva evropskih standarda. Savjetu ministara je predloženo da utvrdi prelazni period u maksimalnom trajanju od tri godine u kojem se gorivo proizvedeno u BiH može prometovati na domaćem tržištu, a da se pri to ni na koji način ne ograničava promet kvalitetnih derivata iz uvoza.

Zirojević je naglasio da ovaj ustupak domaćem proizvođaču naftnih goriva nije nikakav presedan od uobičajne prakse u zemljama regiona. Naime, u zemljama u regionu više od deset godina postoje mehanizmi zaštite domaćih proizvođača naftnih goriva. Ova praksa je rezultat činjenice da rafinerijski kapaciteti u zemljama regiona ne proizvode naftna goriva koja zadovoljavaju najoštrije evropske standarde kvaliteta, zbog čega im se na različite načine omogućava plasman takvog goriva na domaće tržište.

On je negirao tvrdnje da je za  potrošače  gorivo iz Rafinerije nafte Brod štetno i  naveo da se takve informacije  ovih dana smišljeno plasiraju u medijima. “Želim jasno istaći da su ovakve tvrdnje apsolutna neistina i nemaju uporište u realnim pokazateljima. Dizel gorivo koje se proizvodi u Rafineriji nafte Brod je EURO 4 i EURO 5 kvaliteta, sa sadržajem sumpora manjim od 50 mg/kg. EURO 5 kvlaitet  je na snazi u zemljama EU od početka 2009. godine” – pojasnio je ministar.

Zirojević je istakao da se do prije godinu dana ovakvo dizel gorivo prometovalo na tržištu koje je generator najoštrijih zahtjeva za kvalitetom.

“Oni koji se protive donošenju izmjena i dopuna Odluke o kvalitetu tečnih naftnih goriva zaboravljaju da napomenu činjenicu da je u zemljama regiona dozvoljeno ili je povremeno dozvoljeno na tržište plasirati dizel gorivo kvaliteta D2, a to je gorivo sa sadržajem sumpora oko 5000 mg/kg, što je 100 puta više u odnosu na gorivo koje se proizvodi u BiH” – objasnio je on.

Prema njegovim riječima, bezolovni benzin koji se proizvodi u BiH ima povećan sadržaj tri parametra benzen, sumpor i aromati u odnosu na najoštriji evropski standard. Savjetu ministara BiH je predloženo da se prelazni period produži za maksimalno tri godine. Ovaj period je neophodan za realizaciju kapitalnih investicija u rafinerijske kapacitete čija se vrijednost procjenjuje na preko 500 miliona evra.

Nakon isteka prelaznog perioda, Rafinerija nafte Brod  proizvodiće  naftna goriva koja su u potpunosti usklađena sa najmodernijim i najoštrijim evropskim standardima. Ova činjenica kao i višak kapaciteta u Rafineriji nafte Brod su stvarni razlog zbog kojega se želi spriješiti ili otežati pozicija domaćeg proizvođača naftnih goriva – pojasnio je Zirojević.

On je upozorio da bi se, ukoliko Savjet ministara ne usvoji prijedlog Odluke, naftno tržište u BiH  vrlo lako moglo podijeliti, čime bi bio napravljen ogroman korak unazad, a  svi napori i dostugnuća u proteklih deset  godina bili bi poništeni.

S druge strane, ovakav scenario pogoduje jedino dobavljačima koji uvoze naftno gorivo u BiH, jer se manipulacijama Odlukom o kvalitetu tečnih naftnih goriva postavlja klasična administrativna barijera za jedinog domaćeg proizvođača – navodi Zirojević.

Komentarišući mogućnost da negativna klima koje se stvorila oko statusa Rafinerije nafte Brod utiče  na potencijalne investitore, Zirojević je rekao da je “revitalizacija i modernizacija postrojenja u Rafineriji veoma značajna strana investicija  i generator razvoja”.

“Slijedeći primjere susjednih zemalja, organi vlasti i kreatori poslovnog okruženja moraju imati u vidu ne samo održavanje investicija u zemlji već i njihovo dalje privlačenje. Ne treba napominjati da nivo stranih investicija u BiH nije na zavidnom nivou kako zbog imidža BiH tako i zbog globalnih ekonomskih prilika. Bojim se da ovakvi primjeri dodatno urušavaju i destimulišu dalja ulaganja što nam nikako ne i de u prilog” – poručio je u intervjuu SRNI Mladen Zirojević,  ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH.

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Gorivo iz Rafinerije u Brodu – kvalitetno

    1. manag

      ma kakva federacija. sitno je to tržište. što ne izvoze? mogu čitavu Srbiju pokriti kvalitetnim gorivom. A i Hrvatska je preko puta.

    2. Mark

      Ipak se radi o dosta novca i Dodik neće moći namaći tolike pare . Poenta je u tome da ovi iz Federacije na svaki način žele da napakoste RS , ali ovaj put čini mi se da nam prave uslugu , jer će Rusi ipak morati da odriješe kesu ako misle da šire tržište .

    3. bosman

      Ma Dodik i ekipa su već spremili kreditna sredtva za ovo malo poboljšanje ka EURO 5, stim da će hipoteka biti rafinerija a penale će plaćati Optima. Sjajno i brzo do kvaliteta.

    4. Mark

      Negdje sam pročitao da ovi iz Federacije ne žele da kupuju goriva iz brodske rafinerije , navodno ne zadovoljava njihove ‘visoke ekološke standarde’ . Da bi se postigao kvalitet benzina EURO 5 i time proširilo potencijalno tržište potrebo je uložiti 500 miliona eura u modernizaciju Rafinerije . Nazdravlje !