Capital.ba

Glavni bankarski princip je pohlepa

21.07.2013. / 8:00

mis u hljebuNJUJORK, Od kada je počela svjetska ekonomska kriza, otada se kritički gleda na ulogu banaka. No, bankari svoju djelatnost vide kao vještinu u kojoj moral ne znači ništa. Banke snose dio krivice za pucanje balona na tržištu nekretnina, a njihovi menadžeri su dobijali astronomski visoke bonuse.

Da li ih je to podstaklo da promjene mentalitet? Ni u kom slučaju – odgovor je koji daje jedna studija objavljena u SAD.

Džordanu Tomasu još odzvanja u ušima skandiranje aktivista pokreta “Okupiraj Volstrit”. Sada sjedi na 33. spratu poslovne zgrade u istom tom Volstritu – i pokazuje najnoviju studiju svoje firme Labaton-Suharov. Ona se bavi moralom u američkom bankarskom sektoru. Njeni rezultati su poražavajući:

“Izgleda da situacija mora da postane još gora da bi se nešto promjenilo – ukoliko sada nešto ne učinimo.”

250 brokera, bankara, menadžera hedž-fondova i analitičara je anonimno naručilo ovu analizu. Njena suština glasi: pohlepa živi – moral je za kukavice. Gotovo 40 odsto ispitanih sa manje od deset godina iskustva u poslu navodi:

“Jasno, za deset miliona dolara bi prevarili – i to bi za njih bilo sasvim u redu, ukoliko ne bi bili uhvaćeni. Takav mentalitet je veoma uznemirujuća pojava.” Tomas je ranije radio kao advokat u berzanskom nadzoru. Sada se stara o “zviždačima” u finansijskom sektoru i čudi se tolikoj pohlepi među mladim bankarima.

“Ja sam poput mnogih drugih mislio da upravo mladi još vjeruju u dobro i da žele da budu drukčiji od svojih prethodnika“, kaže Tomas. A ti prethodnici su uništili američku finansijsku industriju 2008. godine. Kako glasi naravoučenije? “Zaboravi na to” – kaže Lin Staut, profesorka privrednog prava na univerzitetu “Kornel”.

Ona dodaje to ima katastrofalne posljedice. Više od polovine ispitanih bankara je ubjeđeno da njihovi konkurenti lažu i varaju. Trećina ispitanih smatra da onaj ko ne vara ni ne može da bude uspešan. A tu su i astronomski bonusi. 28 odsto ispitanih smatra da su upravo bonusi motiv da se vara u poslu.

Za Džordana Tomasa, autora studije, poražavajuće je i to što za mnoge ispitane bankare dobrobit njihovih klijenata nije na prvom mestu. Onaj ko ne zastupa svoje klijente, zastupa još samo sebe samog. Volstrit pet godina poslije finansijske krize: svijet grđi nego ikad. (Deutsche welle)

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!