Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Otkrivamo: IRB uskoro dobija dozvolu za platni promet

    23. Maja 2025. — 15:00

    Novi nikotinski proizvodi u BiH izvan zakona i bez akciza

    23. Maja 2025. — 14:26

    Direktor „Pošta Srpske“ naručio limuzinu od 100.000 KM

    23. Maja 2025. — 11:42

    Nakon intervencije Vlade, OC Jahorina „odblokiran“

    23. Maja 2025. — 10:49
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Iz minusa u biznis sa solarnim elektranama u Bileći

    24. Maja 2025. — 15:15

    Energetsko siromaštvo u BiH: EU ulaže milione, domaći stručnjaci nude rješenja

    22. Maja 2025. — 13:30

    Bajatović: Nastavljamo pregovore sa Rusima o gasnom aranžmanu

    18. Maja 2025. — 13:00

    Otkriveno gasno polje u Crnom moru sa 75 milijardi kubnih metara gasa

    17. Maja 2025. — 16:39

    Banke iz BiH u narednom periodu očekuju rast potražnje za kreditima

    24. Maja 2025. — 13:36

    Promet na berzi 20.512 KM

    23. Maja 2025. — 15:18

    „Aktiva invest“ ide u potpuno preuzimanje „Krajinapetrola“

    22. Maja 2025. — 14:49

    Oštar pad Vol Strita

    22. Maja 2025. — 11:03

    Oštar pad Vol Strita

    22. Maja 2025. — 11:03

    Porast cijena zlata i pšenice na tržištima, nafta Brent 65 dolara

    19. Maja 2025. — 11:34

    Promet na Sarajevskoj berzi 603.553 KM

    15. Maja 2025. — 16:00

    Goldman Sachs prvi smanjio izglede za recesiju u SAD

    13. Maja 2025. — 16:57

    Zabrinjavajući podaci o uvozu i izvozu hrane

    25. Maja 2025. — 10:02

    Kvadrat stana na primorju 2.328 evra

    20. Maja 2025. — 15:35

    Trešnje i jagode po rekordnim cijenama

    19. Maja 2025. — 08:00

    U Federaciji BiH će trgovine raditi 16 nedjelja godišnje?

    18. Maja 2025. — 09:56

    Kazne za putnike za otkopčavanje pojasa

    19. Maja 2025. — 15:01

    Raspisan poziv za učešće u postupku dodjele turističkih vaučera

    15. Maja 2025. — 08:47

    Turista i dalje manje nego prije pandemije

    14. Maja 2025. — 13:03

    Hrvatska gubi češke turiste

    13. Maja 2025. — 15:46

    U Njemačkoj lani zatvoreno 200.000 kompanija

    25. Maja 2025. — 12:01

    Berba malina uskoro počinje, rod i cijena još uvijek neizvjesni

    25. Maja 2025. — 07:55

    Iz minusa u biznis sa solarnim elektranama u Bileći

    24. Maja 2025. — 15:15

    Energetsko siromaštvo u BiH: EU ulaže milione, domaći stručnjaci nude rješenja

    22. Maja 2025. — 13:30
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Amerika ukida novčića od jednog penija jer je proizvodnja preskupa

    23. Maja 2025. — 10:46

    Zbog niskog nataliteta tržište proizvoda za djecu u kolapsu

    14. Maja 2025. — 14:00

    Koliko ima i gdje se nalaze kompanije koje vrijede preko milijardu dolara?

    14. Maja 2025. — 08:17

    Kina gradi solarnu elektranu u orbiti

    12. Maja 2025. — 12:05

    Ni dolar, ni evro: Ova valuta postaje sve jača

    25. Maja 2025. — 15:03

    Ovo su najbolje avio-kompanije na svijetu i najbolji lowcosteri

    25. Maja 2025. — 14:02

    Da li nam prijeti nestašica banana?

    25. Maja 2025. — 11:04

    Trampove carine ugrožavaju njemački izvoz

    25. Maja 2025. — 09:01
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Crnogorske pumpadžije protiv novog Zakona o energetici

Crnogorske pumpadžije protiv novog Zakona o energetici

Dejan TovilovićDejan Tovilović3. Marta 2022. — 07:40Nema komentara5 minuta čitanja
nestašica goriva
FOTO: Pixabay

PODGORICA – Udruženje naftnih kompanija Crne Gore (UNKCG) uputilo je dopis Skupštini u kojem upozoravaju na posljedice ukoliko se usvoji predlog izmjena i dopuna Zakona o energetici, koji se odnosi na obavezu markiranja goriva.

naftaši
FOTO: Agencije

Oni navode da će im ove obaveze i dodatni troškovi ugroziti poslovanje, a da istovremeno državni budžet neće imati očekivane prihode, jer se procjene zasnivaju na neutemeljenim analizama.

Iz Ministarstva finansija su ranije saopštili da će državni budžet ove godine imati dodatni prihod od 14 miliona evra, jer će markiranje onemogućiti nelegalni promet naftnih derivata.

U zaključcima sa sastanka radne grupe iz juna prošle godine pominje se i da bi u godini pune primjene taj prihod iznosio 40 miliona evra.

Nije objavljena analiza koja potvrđuje ova očekivanja. Sporno je što se cijeli trošak prebacuje na trgovce.

”Ovakav nacrt zakona je više samovolja takozvanih eksperata i interesnih grupa koji iz ovog planiranog posla markiranja žele profitirati, ne mareći za mišljenje i načelni stav 13 uspješnih kompanija, članica Udruženja, koje upošljavaju danas preko 500 radnika, sa godišnjim prometom od blizu 100.000.000 evra. Pored članica Udruženja i mnoge druge lokalne i međunarodne kompanije dijele naš stav i mišljenje tako da su predmetne brojke umnogome veće, a time i značaj našeg glasa i stava značajniji, bar bi tako trebalo da bude u uređenim državama. Želimo da znate da nametnuto markiranje goriva nije utemeljeno kao praksa ni u jednoj od država EU, i da ovaj nacrt neće donositi benifite državi i građanima Crne Gore, kako se to želi prikazati”, navedeno je u pismu Udruženja upućenog poslanicima.

Oni kažu da ni sada nije moguće prodavati gorivo na benzinskim stanicama ako se prethodno nije platila akciza, carina i PDV.

”Danas je i cjelokupan promet evidentiran u realnom vremenu kroz fiskalizovane QR račune, tako da Uprava prihoda i carina ima preged za svaki litar uvezenog i prodatog goriva. Ovo bi zapravo bila ‘kontrola kontrole’ kroz dodatno markiranje nacionalnim markerom tipa A, što iz navedenog smatramo nepotrebnim. Međutim, na ukazivanja privrednika da markiranje goriva može imati smisla samo ukoliko se primijeni na robu oslobođenu plaćanja akciza nismo naišli na razumijevanje. Zakonodavac ovim nacrtom vješto izbjegava markiranje goriva tipom B, za robu oslobođenu plaćanja akciza i carina (autoput i jahte). Postavlja se onda pitanje, koja je svrha markiranja i zašto se ovo želi sprovesti na ovakav način”, naveli su iz Udruženja.

Oni smatraju da se predlog “radio više u korist firmi koje imaju interes da ga sprovode i onih pojedinaca koji favorizuju ovaj posao jer su u pitanju milionski poslovi”.

”Ovim nacrtom zakona, perfidno i svjesno se želi otežati i blokirati rad kompanija koje svoje poslovanje zbog monopola u skladištenju i nekonkuretnosti Luke Bar, baziraju na uvozu nafte i naftnih derivata iz zemalja EU i okruženja. Ako bi ovakav surogat nacrta dobio zeleno svjetlo skupštinske većine, to bi značilo da bi se veleprodajom u budućnosti bavila najviše firma koja je “igrom slučaja” i dobrim dijelom u državnom vlasništvu, a čija ministarstva pišu ovakve nacrte i izmjena zakona. Sljedeće bi bilo da se ide u pravcu markiranja goriva u akciznim skladištima, koje ima samo Luka Bar itd. Kao privrednici želimo napomenuti poslanike, javnost i donosioce ovakvih zakona da se konkurentnost treba graditi sprovođenjem modernih zakona i da se trebamo ugledati najviše na visoko razvijene zemlje i EU što sada nije slučaj”, naveli su iz Udruženja.

Oni predlažu poslanicima da pitaju autore predloga “zašto žele poremetiti konkurentnost privrednika koji su svoja sredstva, opremu, ljudstvo i decenijsko poslovanje usmjerila na trgovinu drumskim saobraćajem”.

”Ne treba favorizovati monopol Luke Bar i monopolske laboratorije, kao što je to već slučaj u kontroli kvaliteta goriva ili budućeg markiranja, jer nije isto kada se radi jedna analiza kontrole goriva u Luci Bar ili kada se radi analiza ili planirano markiranje goriva na svaku uvezenu cisternu, za svaku pojedinačnu komoru unutar cisterne i sve tako u nedogled”, smatraju u ovom Udruženju.

Oni kažu da su predviđene kaznene mjere, ali ne i procedure rada i samog markiranja, da se ne zna ko će raditi monitoring i evaulaciju, kolika će biti cijena po jednoj analizi, koliko traje sami postupak, koliko će taj neukalkulisani trošak uticati na zagarantovanu minimalnu maržu privrednika i na krajnju cijenu goriva za potrošača.

”Sve to ukazuje da se ovakav zakon sprovodi ishitreno i da ga ne treba usvojiti jer je najblaže rečeno prepisan i serviran za interesene grupe, a ne za dobrobit naše zemlje, privrede ili građanstva”, naveli su iz Udruženja.

Iz Ministarstva kapitalnih investicija nisu mogli saopštiti kada bi markiranje goriva moglo početi, jer je potrebno da Skupština usvoji zakon, pa se tek onda stiču uslovi da se na javnom tenderu izabere onaj koji će raditi ovaj postupak.

”Kada je u pitanju ovaj tender, da bi on bio raspisan, potrebno je prvo usvojiti zakon, koji je prethodno usvojen od strane Vlade. Nakon toga, ulazi u skupštinsku proceduru, prvo na Odbor za ekonomiju, pa na plenum Skupštine. Nakon toga se zaključkom Vlade MKI ovlašćuje da raspiše tender. Kada će sva ova procedura biti ispunjena, u ovom trenutku je teško prognozirati”, naveli su iz MKI.

Udruženje je uz pismo poslanicima poslalo i zaključke sa sastanka iz juna prošle godine na kojem su bili i predstavnici Uprave prihoda i carina, Ministarstva ekonomskog razvoja, Ministarstva finansija i Ministarstva kapitalnih investicija.

”Zabrinjavajuće je i to što većina zaključaka nije inkorporirana u nacrt. Nakon toga je čak i zabranjeno učešće predstavnika UNKCG u radnim grupama uz izgovor da se ‘nismo akademski bavili ovom tematikom i da nemamo dovoljno naučnih radova na ovu temu’, kako su u obrazloženu naveli autori ovog nacrta i nadležnog Ministarstva”, naveli su iz Udruženja.

Zaključci su između ostalog bili da će se prethodno uraditi dodatne analize tržišta naftnih derivata, analiza opravdanosti markiranja gorivom, da se paralelno pripreme podzakonski akti sa preciznim procedurama i cijenama.     Vijesti.me

crna gora markiranje goriva
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakZvornik: Učenicima zagarantovan posao nakon školovanja za kuvara
Sljedeći članak Solarna elektrana ključ opstanka poslovanja uz mogućnost ušteda i dodatne zarade

Povezani članci

NOVOSTI 01 minuta čitanja

Od danas zabranjena upotreba plastičnih kesa, kazna i do 40.000 evra

NOVOSTI 01 minuta čitanja

Naknada za korišćenje plastičnih kesa 0,03 evra po komadu

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Otkrivamo: IRB uskoro dobija dozvolu za platni promet

23. Maja 2025. — 15:0012 minute čitanja

BANJALUKA – Agencija za bankarstvo Republike Srpske usvojila je odluku o izdavanju dozvole Investiciono – razvojnoj banci (IRB) RS za obavljanje platnog prometa i primanje novčanih depozita, saznaje portal CAPITAL.

Novi nikotinski proizvodi u BiH izvan zakona i bez akciza

23. Maja 2025. — 14:26

Direktor „Pošta Srpske“ naručio limuzinu od 100.000 KM

23. Maja 2025. — 11:42

Nakon intervencije Vlade, OC Jahorina „odblokiran“

23. Maja 2025. — 10:49

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Portal Capital je član Journalism Trust Inicijative

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti