Capital.ba

BiH nakon 15 godina ukida čašćavanje stranih autoprevoznika

07.10.2021. / 13:15

BANJALUKA – Bosna i Hercegovina je stanim prevoznicima putnika uštedjela na milione maraka jer im nije obračunavala i naplaćivala porez na dodatnu vrijednost (PDV), koji, s druge strane, prevoznici iz BiH uredno plaćaju u zemljama Evrope.

prevoz

FOTO: Pixabay

Takvu praksu koja je postojala od 2006. godine, odnosno od uvođenja PDV sistema, nakon brojnih apela i inicijativa Uprava za indirektno oporezivanje BiH tek sada mijenja, nakon 15 godina.

Naime, u Upravi su spremili novi Pravilnik o primjeni zakona o PDV-u, kojim će strani prevoznici konačno biti u obavezi plaćanja poreza.

To će imati dvostruki pozitivan efekat jer će dugogodišnja nepravda prema domaćim prevoznicima biti otklonjena, dok će sa druge strane doći do značajnih priliva u državni budžet.

Plan je da se poreska osnovica utvrdi kroz vrijednost naplaćene karte, srazmjerno broju kilometara koje vozilo prelazi preko teritorije BiH, s tim da ona ne može biti niža od 10 feninga po prijeđenom kilometru za svakog putnika.

Primjera radi, stranom prevozniku koji je u BIH dovezao 50 putnika i iste vozio još 100 kilometara, poreska osnovica će biti 500 maraka, što znači kako će po osnovu te vožnje morati da plati 85 maraka PDV-a.

Za obračun i plaćanje prevoza prevoznik će morati imati punomoćnika, odnosno knjigovođu koji će mu obavljati taj posao. U sklučaju da ga nema, to će raditi UIO.

U svakom slučaju, prevoznik neće moći da napusti BiH bez plaćenog poreza jer će dokaz o uplati morati da predoči cariniku. Iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH su obrazlažući prijedlog pravilnika naveli kako je njegov cilj da se izvrši decidno propisivanje obaveze i načina obračuna, kao i plaćanja PDV stranim prevoznicima za usluge prevoza putnika preko teritorije BiH.

Strani prevoznici nisu obračunavali i plaćali PDV po ovom osnovu, čime domaći prevoznici nemaju jednak poreski tretman u odnosu na strane prevoznike, kao i činjenicu da domaći prevoznici plaćaju PDV za usluge prevoza putnika izvršene u drugim državama”, stoji u njihovom obrazloženju.

U Udruženju saobraćaja i veza pri Privrednoj komori Republike Srpske pozdravljaju ovu odluku.

Kako kažu godinama su tražili da se uslovi za strane prevoznike budu isti kao i da one iz BiH koji voze po stranim zemljama.

Predsjenik skupštine Udruženja Dejan Mijić kaže kako su zbog sveka karte domaćih prevoznika bile skuplje od stranih, jer su njihovi troškovi bili manji.

Mi smo tražili da se primjeni reciprocitet. Ako mi u nekoj zemlji plaćamo taj porez, smatramo da strani prevoznik iz te zemlje isto tako treba da plati porez u BiH. Ako su prevoznici iz BiH u nekoj zemlji oslobođeni plaćanja, onda ni BiH ne treba da naplaćuje PDV za privrednike iz te zemlje“, kaže Mijić.

On smatra kako će UIO morati da dobro organizuje kontrole, zbog eventualnih zloupotreba sa kilometražom i izlascima putnika, a koja će biti osnov za obračun poreza.

Gdje god mi vozimo, kontrolni organi znaju koliko vozimo ljudi i gdje. Tako će i ovdje biti potrebno iskontrolisati strance kako ne bi prijavili da su im svi putnici izašli odmah nakon prelaska granice u Gradišci, a u stvari otputovali do Mostara“, zaključio je Mijić.

CAPITAL: D. Tovilović

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: BiH nakon 15 godina ukida čašćavanje stranih autoprevoznika

    1. NIKO

      Osnovao Lav novu firmu i zaposlio magarce da rade. I u prvo vreme sve je išlo odlično.
      Lav je rukovodio, magarci radili, a firma se razvijala.
      Posle nekog vremena Lav je uvideo da ima mnogo novca, ali da nema slobodnog vremena pa je odlučio zaposliti menadžera. I zaposli Lav Medveda kao menadžera da rukovodi firmom.
      Kao profesionalni menadžer Medved je tražio razne izveštaje da bi mogao što bolje upravljati firmom, ali i da izveštava Lava.
      I tako je Lav uživao, Medved rukovodio, a magarci radili i još pride pisali izveštaje za Medveda.
      Posle nekog vremena Medved zaključi da suviše vremena provodi analizirajući te izveštaje pa zaposli tri Vuka kao voditelje poslovanja čiji će posao biti da od svih tih izveštaja prave jedan sažeti izveštaj Medvedu.
      Da bi pokazali Medvedu koliko su oni stručni i vredni, Vukovi su magarcima uveli još novih izveštaja.
      Sada su magarci pored redovnog posla i starih izveštaja dobili pisanje i novih brojnih izveštaja.
      To ih naravno nije činilo sretnima pa su počeli gunđati jer su morali ostajati duže na poslu da bi završili sve te izveštaje za Vukove.
      Medved je uočio da moral u firmi opada te je zaposlio Lisicu da ga podigne.
      Lisica je provodila ankete, organizirala razne kurseve, događaje i skupove u svrhu podizanja morala u firmi, ali sve to izvan radnog vremena i vikendom.
      Magarci su sada već otvoreno pokazivali nezadovoljstvo jer su imali sve više i više posla i sve manje i manje slobodnog vremena.
      U isto vreme Lav je primetio da profit firme drastično opada te je pozvao Medveda, Vukove i Lisicu na sastanak da odluče šta i kako dalje.
      Na sastanku je odlučeno:
      – Otpustiti pola magaraca da bi se smanjili troškovi poslovanja, a preostalim magarcima umanjiti platu za 20%.
      *Svaka sličnost s aktuelnim događanjima u zemlji je sasvim slučajna i zato se ova basna unapred odriče bilo kakve odgovornosti!
      Pretpostavljam da je ovo bio najjednostavniji način da se taj pdv naplati?

      • hans kristijan andersen

        kad smo vec krenuli sa basnama:
        otisle divlje zivotinje na rekreaciju.
        i zavrsio se mali fudbal, pa poslije otisli na pivo.
        i tako sjede, popili jednu pivu, narucili drugu, pricaji ko je koga dobio vise puta, koliko je ko golova zabio, kako onaj/ovaj ne zna igrati, itd…
        kad ono, zazvoni lavu telefon… javi se on i : da, da, da, dobro…. brzo cu… dobro, kupicu usput, itd…. cao, cao, eto me….
        spusti lav slusalicu, zovne konobara, naruci i plati jos jednu rundu pica kolegama zivotnjama i kaze: momci, moram krenuti, nesto je bitno, itd… vidimo se iduci put, itd….
        kad ce na to bik: odmah letis, mene da je zena nazvala ja bih je zabio u …, ostao ovdje sa zivotinjskom rajom piti pivu, itd… a ti… itd…
        a na to ce lav: da. vidis, moja je zena lavica, a tvoja je krava.

        ubrzo je dosla i komunalna inspekcija. oni ne kontrolisu pdv, samo radno vrijeme.