Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Kilometar autoputa u RS košta od osam do 35 miliona KM

    9. Maja 2025. — 14:11

    Pugerov sin mora platiti 8.625 KM zbog krađe struje

    9. Maja 2025. — 13:44

    Prijedorčani ponovo na ulicima zbog rudnika na Bukovoj Kosi

    9. Maja 2025. — 12:52

    „Aktiva Invest“ povećao udio u „Krajinapetrolu“

    9. Maja 2025. — 10:28
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Komisija: Preispitati sve ugovore o izgradnji malih hidroelektrana

    6. Maja 2025. — 14:11

    Barel pojeftinio za više od dolara

    6. Maja 2025. — 08:58

    Cijene crnog zlata nastavljaju da tonu

    5. Maja 2025. — 12:03

    EU uvodi potpunu zabranu uvoza ruskog gasa

    5. Maja 2025. — 11:24

    Saudi Aramko bilježi pad profita

    11. Maja 2025. — 15:30

    U Crnoj Gori za hranu u prosjeku 30 odsto plate, u sloveniji 18,8, a u Srbiji 40 posto

    11. Maja 2025. — 09:50

    Bugarska uskoro referendumom odlučuje o uvođenju eura

    11. Maja 2025. — 09:00

    Prihodi od poreza će rasti i u narednim godinama

    10. Maja 2025. — 09:50

    Promet na Sarajevskoj berzi preko pola miliona KM

    9. Maja 2025. — 16:00

    Stranci sve više kupuju nekretnine u Crnoj Gori

    6. Maja 2025. — 13:12

    Najava pregovora SAD-a i Kine o carinama oporavila berze

    4. Maja 2025. — 14:43

    Najveći svjetski penzioni fond ostao bez 40 milijardi dolara

    28. Aprila 2025. — 09:02

    Jagode sve skuplje

    8. Maja 2025. — 12:42

    Hugo Bos ostvario bolje rezultate od očekivanih

    6. Maja 2025. — 16:49

    Poznati proizvođač patika na prodaju za 9,42 milijardi dolara

    6. Maja 2025. — 15:36

    Pri kraju dogovor o slobodnoj trgovini između Rusije i UAE

    1. Maja 2025. — 09:01

    U Tivtu devet odsto više turista

    11. Maja 2025. — 08:03

    U prva tri mjeseca povećan broj turista

    2. Maja 2025. — 13:40

    Turska od početka godine od turizma imala prihod od 9,5 milijardi dolara

    1. Maja 2025. — 14:36

    Crikvenička rivijera – mjesto gdje se more, zdravlje i tradicija susreću

    30. Aprila 2025. — 13:46

    Njemački izvoz porastao na najvišu vrijednost za posljednjih 11 mjeseci

    10. Maja 2025. — 16:00

    Počeli pregovori SAD i Kine u Ženevi

    10. Maja 2025. — 13:40

    Da li je rješenje da se u BiH uvede kraća radna sedmica?

    10. Maja 2025. — 12:50

    Zanati i dalje karta za odlazak radnika iz BiH u Sloveniju i Njemačku

    9. Maja 2025. — 10:12
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Srbija: Struja u domaćinstvima pola minuta nakon ispada na mreži

    11. Maja 2025. — 14:00

    Legendarni Yugo se vraća

    7. Maja 2025. — 15:08

    Hugo Bos ostvario bolje rezultate od očekivanih

    6. Maja 2025. — 16:49

    Kina i Rusija pokreću projekat koji bi mogao promijeniti odnos snaga u svemiru

    27. Aprila 2025. — 16:35

    U najavi velika reforma imigracionog sistema

    11. Maja 2025. — 13:10

    Studentska soba u ovoj zemlji košta 1.000 evra mjesečno

    10. Maja 2025. — 15:20

    Nisan odustao od izgradnje fabrike baterija

    10. Maja 2025. — 14:30

    Panasonic otpušta 10.000 radnika

    10. Maja 2025. — 11:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » BiH izmislila milionski biznis sa obilježavanjem goriva

BiH izmislila milionski biznis sa obilježavanjem goriva

Dejan TovilovićDejan Tovilović13. Maja 2024. — 12:545 komentara4 minute čitanja
gorivo
FOTO: Pixabay

SARAJEVO – Ministarstvo spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH na čelu sa ministrom Stašom Košarcem ponovo je u proceduru uputilo Pravilnik o obaveznom markiranju goriva kojim se uvodi veća kontrola u ovu oblast, ali i obezbjeđuju milioni firmama koje će se baviti ovim poslom zbog čega će gorivo na kraju vjerovatno biti skuplje.

gorivo
FOTO: Pixabay

Ovaj dokument pojavljuje se opet, godinu dana nakon što prvobitno nije usvojen u Savjetu ministara BiH zbog nekoliko spornih odredbi, među kojima je i ona koja daje prevelika ovlaštenja ministru.

Po pravilniku koji je u fazi konsultacija svi uvoznici su u obavezi da prilikom uvoza u zemlju obilježe gorivo markerom, odnosno nevidljivom tečnošću koja se nakon dodavanja u gorivo vidi samo preko posebnih uređaja.

Cijene će propisivati firma koja bude vršila markiranje

Uslugu markiranja vršiće organizacija izabrana na javnom pozivu. Ona će proizvoditi i skladištiti markere, označavati gorivo, obezbijediti uređaje za kontrolu te uspostaviti automatizovani informacioni sistem za upravljanje.

Sa njima će biti potpisan desetogodišnji ugovor uz mogućnost produženja na još pet godina. Cijene će propisivati sami, s tim da saglasnost na cjenovnik mora dati resorno ministarstvo.

Iako cijene nisu poznate, jasno je da se radi o milionskom poslu. Primjera radi, u Srbiji, gdje ovaj sistem funkcioniše već deset godina, od uvoznika se za 1.000 litara goriva naplaćuje 280 dinara ili oko 4,5 KM. Oni to dalje fakturišu vozačima.

Zvanični podaci pokazuju da je u Bosnu i Hercegovinu od januara do marta ove godine uvezeno 231.592 tone goriva, dovoljno da se nasluti obim ovog novouspostavljenog biznisa.

Inače, plan je da se markiranje uvezenog goriva izvodi na carinskim i graničnim prelazima, prije podnošenja dokumenata za puštanje goriva u promet.

Postupak se pokreće na zahtjev uvoznika, gdje organizacija ima rok od 24 sata da markira gorivo i da za tu uslugu izda potvrdu koja se dalje prilaže uz carinsku deklaraciju. Tom prilikom se vrši i kontrola markiranja od strane inspekcijskog tijela koje će biti formirano u sklopu organizacije.

Sa druge strane, nadležne entitetske inspekcije po službenoj dužnosti uvijek mogu kontrolisati gorivo i koncentraciju markera. Takođe, kontrolisaće i organizaciju.

Gorivo koje ne ispunjava propise može biti trajno oduzeto i uništeno, ili se njegova prodaja može privremeno zabraniti.

Kazne za one koji ne budu poštovali pravila su poprilično velike. Tako uvozniku koji propusti da markira gorivo prijeti kazna od 30.000 maraka, a za ponovljeni prekršaj i do 50.000 KM.

“Svrha donošenja pravilnika je spriječiti stavljanje nekvalitetnih goriva na tržište. Kroz precizno praćenje i označavanje goriva, želi se osigurati da samo kvalitetna goriva budu dostupna potrošačima”, kažu u ministarstvu obrazlažući ovu odluku.

Tvrde da sistem markiranja goriva osigurava da svi subjekti na tržištu goriva posluju pod istim pravilima, čime se postiže fer konkurencija.

“Kvalitetno gorivo smanjuje emisije štetnih tvari, što je važno za zaštitu okoline i zdravlja ljudi. Povećanje povjerenja potrošača u kvalitet goriva će se obezbjeditii kroz transparentno označavanje goriva i omogućavanje potrošačima da budu sigurni u kvalitet proizvoda koji kupuju”, zaključuju oni.

Savić: Kazne nesrazmjerne

Distributeri nafte za sada na cijelu priču gledaju sa rezervom. Ne sumnjaju da će doći do pozitivnih efekata na tržištu, ali imaju brojne nedoumice.

“Na primjer, propisano je da se gorivo markira na granicama, a otvaranje cisterni je zabranjeno zbog bezbjednosti. Ono bi se moralo markirati u rafinerijskim uslovima”, smatra Đorđe Savić, predsjedavajući Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima Privredne komore Republike Srpske.

Takođe, smatra da kazne nisu srazmjerne.

“Distrubuteru je predviđena kazna od 30.000 maraka, a onog koji markira 20.000 KM iako on koristi nanotehnologiju u koju mi nemamo uvid. Smatramo da je naša sudbina u njihovim rukama i da bi kazne za njih trebale biti i do pet puta veće”, kazao je Savić.

Zbog svega, on predlaže da se u cijeli projekat ide testno, godinu do dvije kako bi se utvrdilo može li on dati efekte ili ne.

Inače, markiranje goriva kao vid kontrole se ne sprovodi u Evropskoj uniji.

Međutim, kako je pisao portal detektor.ba  to je uslov koji postavlja Rusija kako bi BiH bila primljena u Svjetsku trgovinsku organizaciju.

CAPITAL: D. Tovilović

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
bih markiranje goriva
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakU voćnjaku porodice Tadić sami berete voće i plaćate
Sljedeći članak Služba za zajedničke poslove FBiH daje 1,65 miliona KM za nova vozila

Povezani članci

Capital teme 01 minuta čitanja

Ko pogoduje kineskim firmama (VIDEO)

Capital teme 06 minuta čitanja

U BiH do danas nema kazne za političare koji kriju imovinu

5 komentara

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. Goran 14. Maja 2024. 06:31

    Markiranje će da garantuje kvalitet goriva? Spriječiće dodavanje vode? Teško.

    Odgovori
  2. RE Goran 14. Maja 2024. 08:22

    Zanimljivo je da si ti svakom loncu poklopac a ne znaš najosnovnije stvari iz hemije (za osnovnu školu) – da se ugljovodonici ne mogu mješati sa vodom (ulje + voda), već bi se voda skupila na dnu tanka gdje bi ju pumpa prvu pokupila i auto stalo već na pumi…

    Odgovori
  3. Goran 14. Maja 2024. 09:08

    Eto dokaza da glupo pitanje povlači glup komentar.
    Da nisam svojim očima svojevremeno gledao kako radnik na pumpi sipa kantu vode u rezervoar, možda ne bih ni postavio glupo pitanje. Ko zna koliko ih je istresao. I ko kaže da ta voda treba da se miješa sa gorivom?Bitan je samo nivo tekućine koji se mjeri onom šipkom.

    Odgovori
  4. Komentator 14. Maja 2024. 13:12

    Markiranje goriva nije tu zbog kvaliteta, nego oporezivanja. Svo “legalno” gorivo (uvezeno ili proizvedeno u domaćim rafinerijama, dakle registrovano u prometu i podložno plaćanju svih dadžbina) bi trebalo biti markirano. Kvalitet je nešto drugo, jer markiranje ne znači da je gorivo i kvalitetno, pošto se prilikom markiranja ne vrši kontrola kvaliteta …

    Odgovori
  5. Kukic 14. Maja 2024. 13:32

    Dodin biznis a Savic kontru udara….

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Kilometar autoputa u RS košta od osam do 35 miliona KM

9. Maja 2025. — 14:1144 minute čitanja

Najjeftinija dionica Banjaluka-Gradiška u dužini od 27 kilometara

Pugerov sin mora platiti 8.625 KM zbog krađe struje

9. Maja 2025. — 13:44

Prijedorčani ponovo na ulicima zbog rudnika na Bukovoj Kosi

9. Maja 2025. — 12:52

„Aktiva Invest“ povećao udio u „Krajinapetrolu“

9. Maja 2025. — 10:28

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Portal Capital je član Journalism Trust Inicijative

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti