Capital.ba

Željeznice Srpske radnicima duguju više od 14 miliona maraka

19.08.2016. / 7:30

DOBOJ,  Preduzeću “Željeznice Republike Srpske” po osnovu umanjenja isplate toplog obroka do sada je dostavljeno više od 170 tužbi od oko 2.000 radnika, čiji iznos ukupnih potraživanja od 2012. do 2015. godine, uključujući i regres iz 2011. godine, prelazi 14.000.000 KM, saopšteno je iz Uprave “Željeznica”. željeznice srpske

Iz Uprave navode da je teško utvrditi precizan broj tužbi s obzirom na to da su utuženi različiti periodi, ali da je, po pristiglim presudama do kraja 2015. godine, uknjiženo 8.600.000 KM.

Do umanjenja isplate toplog obroka sa 185 KM neto /305 KM bruto/ na 112 KM neto /185 KM bruto/ od 2012. godine došlo je isključivo zbog teškog finansijskog stanja u kojem se “Željeznice” nalaze već dugi niz godina.

U “Željeznicama” ističu da su podaci opšte poznati i iz finasijskih izvještaja koje ovo preduzeće javno objavljuje.

Po ovakvom postupanju osnovni i okružni sudovi su u većini presuda zauzeli stanovište da su “Željeznice” ispravno postupile, odnosno da su mogle pristupiti umanjenju naknada u skladu sa mogućnostima za isplatu, imajući u vidu činjenicu da je riječ o naknadama koje su iz kategorije materijalnih troškova i koje se isplaćuju iz sredstava poslovanja za te namjene, a da “Željeznice” već dugi niz godina posluju sa gubitkom.

Tek su presude Vrhovnog suda Republike Srpske i Ustavnog suda promijenile stanovište osnovnih i okružnih sudova, ali do tada je već većina tih razlika potraživanja bilo utuženo, i postojalo je vrlo malo mogućnosti za dogovore oko eventualnog izbjegavanja sudskih sporova.

Iz Uprave navode i da je u početnoj fazi razgovora sa radnicima i sindikatima, bilo i značajne podrške Upravi “Željeznica” na aktivnostima u cilju prevazilaženja teške materijalne situacije, ali da je kasnije došlo do promjene stavova i pokretanja sudskih sporova.

Kada je postalo izvjesno da je došlo do promjene sudske prakse, i da prema presudama koje dolaze postoji obaveza da se radnicima isplate te razlike, Uprava “Željeznica” je za 2016. godinu uknjižila dug prema radnicima u punom iznosu od 185 KM neto /305 KM bruto/, a za prethodni period knjiži obaveze za dug za koje su donesene pravosnažne presude.

U saopštenju se dodaje da je bilo i zahtjeva da se odmah priznaju svi tužbeni zahtjevi da se ne ide u dalje postupke, što bi značilo da na izvršenju odmah ima 14.000.000 KM i što bi dovelo do trenutne blokade “Željeznica” i nemogućnosti daljeg opstanka.

Uprava je preduzela brojne korake imajući u vidu šta bi značilo priznavanje po automatizmu svih tužbenih zahteva, a opet imajući svijest da postoji obaveza da se radnicima isplate zaostala dugovanja, ali i da ne postoje sredstva da se ta dugovanja isplate.

Za cjelokupan dug, sindikatima kao predstavnicima svih tužilaca, ponuđen je sporazum koji je obuhvatao sva potraživanja, uz period otplate od pet godina, počev od 1. januara 2017. godine, što su sindikati i punomoćnici radnika odbili.

Takođe, ponuđeno je i da se dug za 2015. godinu isplati u kraćem roku, od tri godine što je u skladu sa zahtjevom radnika, ali počev od 1. januara 2017. a ne odmah kako je traženo, međutim i to radnici nisu prihvatili, odnosno advokatska kancelarija koju su angažovali.

Uprava je pokušala da pronađe rješenje i putem Agencije za mirno rješavanje radnih sporova Republike Srpske, ali je i to bilo bez uspeha i razumjevanja.

Ponuda je podrazumijevala i da će svakom radniku kome prestane radni odnos po bilo kom osnovu, cjelokupan dug biti isplaćen odmah, kao i da će se svi sudski i advokatski troškovi koje su radnici imali, takođe isplatiti odmah po zaključenju sporazuma.

Međutim, sve to nije naišlo na bilo kakvo razumijevanje ili zainteresovanost radnika, odnosno njihovih punomoćnika, koji su zahtijevali isplatu počev od dana zaključenja sporazuma i u roku od tri godine.

Iz Uprave upozoravaju da alternativa svemu ovome može biti samo prinudna naplata blokadom računa i prodajom imovine. U tom slučaju izvjesno je da može doći do mnogih drugih za radnike možda i nesagledivih posljedica – blokada računa i od komitenata, nemogućnost daljeg poslovanja, blokada od banaka zbog neizmirenja kredita, nemogućnost obezbjeđenja energenata, materijala i sredstava za rad i drugo.

U krajnjem slučaju može doći i do potpunog prestanka redovnog rada što može da vodi i do stečaja, otpuštanja radnika, što ovoj Upravi “Željeznica” nikada nije bio cilj.

Jedini dosadašnji stvarni pomak u razgovorima sa sindikatima jeste da je Uprava na prijedlog sindikata donijela odluku o priznanju duga za 2016. godinu kako bi se izbjeglo dalje utuživanje, a da se ovaj dug isplaćuje u skladu sa mogućnostima.

“Uprava je i dalje otvorena za svaki pokušaj realnog dogovora koji ima osnov u stvarnim mogućnostima Željeznica Republike Srpske”, navedeno je u saopštenju dostavljenom Srni. Srna

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!