Capital.ba

Trgovinski giganti polako ali sigurno izumiru

12.09.2015. / 17:54

trgovina1NJUJORK, Trgovine prehrambenih proizvoda, tj. trgovinski lanci, mogli bi da se suoče s najvećom promjenom u poslovanju u posljednjih sto godina.

Sve je počelo davne 1916. godine, kada je otvoren Piggly Wiggly, prva samouslužna prodavnica.

U to vrijeme ovakvo poslovanje je bilo novitet, s obzirom da su ranije bile koncipirane trgovine na način da su kupci svoju narudžbinu govorili prodavcu koji je potom za njih uzimao namirnice s polica. To je ubrzo postao model za ovaj tip industrije.

Za pet godina, mala prodavnica iz Memfisa proširila se na 200 gradova u 40 država, sa prometom od 60 miliona dolara. Danas, prema podacima iz 2014. godine, samoposlužna prehrambena industrija generiše više od 638 milijardi dolara profita.

“Tradicionalna trgovina je, po mom mišljenju, praistorijska”, komentarisao je Fil Lempert, industrijski analitičar koji dinamiku supermarketa proučava više od 25 godina i dodao: “S takvim konceptom je završeno.”

Lempert navodi kako su, u prehrambenoj industriji, najnoviji trend manje trgovine s većim izborom raznovrsnije hrane i predviđa da će se model kakav imaju njemački Lidl i Aldi biti onaj koji će se pokazati uspješnim u budućnosti.

Promjena je već nastupila u poslovanju trgovina. S obzirom na konkurenciju supermarketi su primorani na konsolidaciju. Ranije ove godine Albertsons je dokapitalizovao Safevai, a holandski Ahold planira kupovinu belgijskog Deleza i to za 29,5 milijardi dolara, dok je prošle godine Kroger kupio Haris za 2,5 milijardi dolara.

Manje trgovine mogu biti potencijalno zanimljivije određenim kupcima, ali je Lempert ukazao i na model koji koriste, na primjer, trgovine maslinovim uljem. Naime, riječ je o prodavnicama koje nude stotine boca proizvoda koji je u osnovi isti, odnosno nekoliko verzija iste namirnice.

Potpunu dominaciju supermarketa ugrožava i pokret “kupujmo domaće” koji postaje sve popularniji širom svijeta. Dodatno, u strahu od genetski modifikovane hrane, kupci su sve skloniji kupovanju autohtonih proizvoda kakvi se mogu pronaći u manjim trgovinama.

No, na kraju, zapravo će tehnologija biti ključna za razvoj trgovine u godinama koje dolaze.

S obzirom na sve veću prisutnost interneta, danas je moguće imati pametne frižidere koji automatski naručuju namirnice, poput mlijeka i jaja. Usluge dostave hrane dronovima promjenile su današnje navike kupovanja.

“Smatram da će trgovina kakvu danas poznajemo izumrijeti ne za 50 ili sto godina, već za deset godina”, komentariše Lempert i dodaje: “Dostava na kućna vrata pomjera granice. Uz tehnološke inovacije poput autonomnih automobila lako je zamisliti da će upravo oni obavljati vašu dostavu, baš poput Ubera”.

Vrijeme će pokazati da li će se Lempertova predviđanja zaista obistiniti. Istovremeno, trebalo bi napomenuti kako, dok Lempert tvrdi da se industrija zaokreće prema manjim trgovinama, brojke ne podržavaju uvijek njegovu tvrdnju. Između 2000. godine i 2013. godine, površina koju zauzimaju američke trgovine ishranom dodatno je povećana. B92

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!