Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Stigla žalba na tender od 35 miliona KM

    18. Jula 2025. — 16:04

    Građani BiH nezainteresovani za obnovljive izvore energije

    18. Jula 2025. — 14:17

    Zamjena rasvjete u Hrvatskoj duplo jeftinija nego u Banjaluci

    18. Jula 2025. — 13:53

    Tender za brzu cestu u BiH pod lupom: Kineska kompanija uložila žalbu

    18. Jula 2025. — 13:23
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Mađarski biznismen se povukao iz projekta SE Trebinje 1 – Posao vrijedan 100 miliona KM preuzela firma bez prihoda i radnika

    18. Jula 2025. — 09:30

    EU više novca potrošila na kupovinu ruskog gasa, nego na pomoć Ukrajini

    14. Jula 2025. — 09:00

    “Elektroprivreda BiH” mora da kupi 400.000 tona uglja

    8. Jula 2025. — 10:43

    Cijena sirove nafte oko 67 dolara po barelu nakon odluke OPEK-a

    8. Jula 2025. — 08:59

    Amerika usvojila prvi savezni zakon o kriptovalutama

    19. Jula 2025. — 12:14

    Najveće njemačke banke ubrzano zatvaraju poslovnice

    19. Jula 2025. — 09:03

    „Elektroprivreda RS“ se zadužila još 25 miliona KM

    18. Jula 2025. — 13:03

    U Bugarskoj sa zebnjom dočekuju uvođenje eura

    18. Jula 2025. — 12:32

    Promet na berzi veći od 578.000 KM

    14. Jula 2025. — 16:34

    Kreis International postao većinski vlasnik banjalučkog Stočara

    10. Jula 2025. — 13:10

    Ko su najveći telekomunikacioni igrači na Balkanu

    4. Jula 2025. — 08:16

    Banjalučka firma isplaćuje dividendu akcionarima

    3. Jula 2025. — 08:16

    Odloženo povećanje carina EU za Sjedinjene Američke Države

    14. Jula 2025. — 14:01

    Američke carine na brazilsku robu opet poskupljuju kafu

    14. Jula 2025. — 12:40

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    SAD odrezala Srbiji carine od 35 odsto

    8. Jula 2025. — 09:20

    Putnici u SAD moraće da plate novu taksu od 250 dolara

    19. Jula 2025. — 08:01

    Trećina Hrvata ne može priuštiti sedmicu godišnjeg odmora

    18. Jula 2025. — 11:27

    Iznajmljivači u Hrvatskoj počeli spuštati cijene

    17. Jula 2025. — 07:39

    Turisti iz Hrvatske najbrojniji u BiH

    15. Jula 2025. — 14:24

    Mađarski biznismen se povukao iz projekta SE Trebinje 1 – Posao vrijedan 100 miliona KM preuzela firma bez prihoda i radnika

    18. Jula 2025. — 09:30

    Stopa rasta BDP-a Srpske 3,1 odsto

    16. Jula 2025. — 10:00

    Tekstilci u pat-poziciji

    16. Jula 2025. — 08:16

    Domaće brašno osvaja inostrana tržišta

    15. Jula 2025. — 07:37
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Milka čokolada osvojila nagradu za najveću prevaru potrošača

    15. Jula 2025. — 14:01

    Federer više novca zaradio investiranjem, nego osvajanjem 20 grend slemova

    14. Jula 2025. — 10:46

    Ovo voće košta 160 dolara po komadu

    6. Jula 2025. — 16:18

    Jednostavnim trikom možete značajno uštediti gorivo

    6. Jula 2025. — 09:03

    Amerika usvojila prvi savezni zakon o kriptovalutama

    19. Jula 2025. — 12:14

    Putnici u SAD moraće da plate novu taksu od 250 dolara

    19. Jula 2025. — 08:01

    Američke kompanije bježe iz Kine

    18. Jula 2025. — 15:38

    Zbog prekomjerne proizvodnje kriza američkih kompanija u Kini

    18. Jula 2025. — 09:02
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Topić: Naplatne kućice na autoputu Banjaluka-Gradiška koštaće više od 3,5 miliona KM

Topić: Naplatne kućice na autoputu Banjaluka-Gradiška koštaće više od 3,5 miliona KM

Zana GaukZana Gauk24. Maja 2018. — 06:001 komentar6 minuta čitanja
– Direktor „Autoputeva RS“ Dušan Topić u intervjuu za CAPITAL otkriva da procijenjena vrijednost tendera za izgradnju naplatnih kućica na autoputu Banjaluka-Gradiška „nije bila najbolja“
– „Zadovoljan sam savjetovanjem ‘Deloitta’. Nismo imali loše ugovore. Istina, nismo imali ni dobre ugovore, ali je bolje bez ugovora nego s lošim ugovorom
– „Kada ne bismo koristili kredite, autoputeve bismo gradili tri do pet puta sporije“

BANJALUKA – Procijenjena vrijednost tendera za izgradnju naplatnih kućica na autoputu Banjaluka-Gradiška od oko 3,5 miliona KM nije bila najbolja. Vrijednosti svih šest pristiglih ponuda bile su daleko iznad ovog iznosa. Na sljedećem tenderu povećaćemo iznos koji smo spremni da izdvojimo. Autoput Banjaluka-Prnjavor biće otvoren do kraja ljeta, ali još nismo formirali cijene putarine, kazao je u intervjuu za CAPITAL direktor „Autoputeva Republike Srpske“ Dušan Topić.

Slikovni rezultat za dušan topić

Tvrdi da je Zakon o akcizama BiH usporio mnoge poslove, a svemu tome „sudi“ nepostojanje dogovora na nivou BiH.

„U početku će autoput Banjaluka-Prnjavor biti otvoren dok ne izgradimo naplatne kućice s kojima kasnimo jer smo čekali novac od akciza. Dugo smo čekali Zakon o akcizama, četiri mjeseca ne možemo da povlačimo ta sredstva jer nema dogovora na nivou BiH. Još nemamo formirane cijene putarine. Prije dva dana je bila sjednica Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje BiH, ali nije bilo dogovora. To je nekorektno od Federacije BiH koja pokušava da ucijeni kako bi promijenila koeficijent. Pitanje je koliko će sve trajati. Blokirali su raspodjelu sredstava“, navodi Topić.

CAPITAL: Da se vratimo na tender za izgradnju naplatnih kućica. Poništen je jer su vrijednosti pristiglih ponuda bile previsoke. Kada će ponovo biti raspisan?

TOPIĆ: Vrlo brzo. Malo smo modifikovali neke elemente.

CAPITAL: Modifikovali ste cijenu? 

TOPIĆ: Tender je pokazao da procijenjena vrijednost nije bila najbolja. Svih šest ponuda premašilo je vrijednost tendera. Ne znam koliko će sada biti povećana vrijednost. Sve što je u vezi sa procijenjenom vrijednošću morali smo modifikovati.

CAPITAL: Znači, spremni ste da date više od 3,5 miliona KM za izgradnju naplatnih kućica? 

TOPIĆ: Procijenjena vrijednost tendera za izgradnju naplatnih kućica na autoputu Banjaluka-Gradiška od oko 3,5 miliona KM nije bila najbolja. Vrijednosti svih šest pristiglih ponuda bile su daleko iznad ovog iznosa. Moramo sada da podignemo iznos kako bi tender uspio. Ne znam tačno za koliko, ali moramo ići na višu cijenu.

CAPITAL: Kada će biti otvoren autoput Banjaluka -Prnjavor?

TOPIĆ: Do kraja ljeta, ali još nismo formirali cijene.

CAPITAL: U „Autoputevima RS“ sve je u znaku tendera. „Deloitte“ ponovo savjetuje preduzeće za 9,4 miliona KM. Koje su to konkretno usluge?

TOPIĆ: Specifične konsultantske usluge smo dogovorili kada smo i sa EBRD-om dogovorili da se raspiše javni poziv za javno-privatno partnerstvo za Koridor „Vc“. Tada je baš Evropska banka za obnovu i razvoj rekla da su konsultanti uslov. Čak nam je i tadašnjem ugovoru za izgradnju Mahovljanske petlje, a poslije i izgradnju autoputa  Banjaluka – Doboj, kao jedan od pratećih uslova za kreditni sporazum bio i taj da se angažuju konsultanti. Ako ne EBRD, onda bi neka komercijalna banka koja bi eventualno podržala projekat tražila da imamo međunarodno priznate konsultante koji garantuju ozbiljnost čitavog posla. Počeli smo sprovoditi javno-privatno partnerstvo za Koridor „Vc“, nismo imali rezultat tih pregovora jer je bila mala konkurencija. A, bila je mala zbog državnih rizika u BiH. U međuvremenu, otvorili smo priču o svim ostalim dionicama mreže Koridora i ušli u pregovore sa četiri-pet kineskih kompanija prvenstveno da razgovaramo o modelu koncesije. Konsultanti su bili obavezni i sa jedne i sa druge strane. Čak je i sada jedna kineska kompanija, kada smo govorili o autoputu Banjaluka-Prijedor, angažovala evropske konsultante. Ugovori će uskoro biti potpisani. To je normalna stvar.

Slikovni rezultat za autoput rsCAPITAL: EBRD je rekao da morate imati konsultante, ali nije propisao cijenu savjetovanja. Da li su uloženi milioni i opravdani?

TOPIĆ:  Naravno da smatram da je ova cifra velika. Ali, teško je naći konsultante.

CAPITAL: Na tenderu je bila samo jedna, „Deloittova“ ponuda.

TOPIĆ: Da, samo jedna ponuda iako smo imali otvoreni javni poziv. Zašto se drugi nisu javili, drugo je pitanje. Da je cijena realna vidi se i iz činjenice da nije bilo nižih ponuda. Neophodne su nam njihove usluge. Mi smo mogli da radimo sa domaćim stručnjacima i samim tim bi cijena bila mnogo niža. Međutim, domaći stručnjaci još nemaju dovoljno iskustva u ovoj vrsti projekata i nisu prepoznati i prihvaćeni od strane velikih banaka. U projektno zadatku traži se iskustvo u projektima do te i te vrijednosti…

CAPITAL: Jeste li vi, kao direktor, zadovoljni uslugama savjetovanja?

TOPIĆ: Pa jesam. Nemojte me pitati kroz cijenu, ona je takva kakva jeste. S druge strane „Deloitte“ je ugovor dobio kao nosilac konzorcijuma, dakle, nije sam u ovom poslu. Zadovoljan sam iz dva razloga. Prvo, mi zajedno s njima imamo sigurnost u pregovorima sa međunarodnim kompanijama i pravnim timovima. To je ravnopravan odnos. Kada bismo išli samo sa našim pravnicima, to ne bi bio ranopravan odnos. Drugo, nekoliko godina pregovaramo i nismo imali nijedan kiks. Nismo imali loše ugovore. Istina, nismo imali ni dobre ugovore, ali je bolje bez ugovora nego s lošim ugovorom. Imali smo dovoljnu zaštitu da ne uđemo u loše poslove koji mogu izazvati dugoročne probleme. Opipljiv rezultat kada je u pitanju novac je i slučaj mariborske kompanije „CPM“ koja je otišla u stečaj, a nije ispunila svoje ugovorne obaveze. Sud u Sloveniji je prihvati naše potraživanje u iznosu od 7,2 miliona evra. Po tom osnovu smo mi u dva navrata naplatili po pola miliona evra. Ovo je zasluga „Deloitta“ i njegovih advokata. Nadamo se da će u skorije vrijeme biti bar jedan dobar potpisan ugovor pa da kažemo da smo u potpunosti zadovoljni.

CAPITAL: Naplaćuje se, ali se i zadužuje. Posljednje zaduženje koje se tiče „Autoputeva RS“ teško je 47 miliona evra, na sve uvedene akcize, naplate putarina, poreze… Zašto?

TOPIĆ: Akcize koristimo kao podlogu za kreditno zaduženje i, nakon tri ili pet godina grejs perioda, uplaćujemo iz tih akciza. Druga bi opcija bila da se ne zadužujemo, nego da iz akciza gradimo. Ne bi bilo kamate. Ali, tada bismo tri do pet puta sporije gradili autoputeve. Kada uzmemo kredit, dobijemo novac i dionicu završimo za tri godine. Autoput, kada se izgradi, kroz svoju upotrebu amortizuje vrijednost kamata. Na kraju, nismo mi izmislili model zaduživanja. To rade svi – i Srbija i Hrvatska i sve zemlje u tranziciji. Slovenija je možda najmanje išla u zaduživanje, ali tamošnja privreda je drugačija. To je tranzitna zemlja. Rumunija i Bugarska na isti ovaj naš način grade mrežu autoputeva. Krediti od Evropske investicione banke su najpovoljniji. Kamatne stope su od 0,5 do jedan odsto.

CAPITAL: Žana Gauk

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
autoput banjaluka gradiska autoputevi rs deloitte dusan topic izdvajamo savjetovanje vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakU prošloj godini u institucijama BiH 415 manje zaposlenih nego 2016. godine
Sljedeći članak “Fabrika u Srbiji centralna za bivšu SFRJ”

Povezani članci

Capital teme 12 minute čitanja

„Autoputevi RS“ troše milion KM na promociju izgrađenih dionica

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. Darko K. 24. Maja 2018. 15:26

    A da li on pokupova sve akcije fondova na blberzi, i akcije Elktroprivrede Elektrokrajine, elektrobijeljine, Rite Gacke, Rite Ugljevik. Sve pokupova , čovek je težak stotine hiljada KM. Dobro zaradjuje. Ja moram ici u Njemacku, nemoš ovde živit.

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stigla žalba na tender od 35 miliona KM

18. Jula 2025. — 16:0432 minute čitanja

Radi se o žalbi na tehničku dokumentaciju, tvrdi naš izvor

Građani BiH nezainteresovani za obnovljive izvore energije

18. Jula 2025. — 14:17

Zamjena rasvjete u Hrvatskoj duplo jeftinija nego u Banjaluci

18. Jula 2025. — 13:53

Tender za brzu cestu u BiH pod lupom: Kineska kompanija uložila žalbu

18. Jula 2025. — 13:23

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti