Capital.ba

Svaki market bira dobavljača

20.04.2011. / 7:50

BEOGRAD, Danas je gotovo rijetkost da na rafovima istog trgovinskog lanca pronađete tražene proizvode, čak i onda kada se oni proizvode u našoj zemlji. Tako se u nekim marketima ne mogu naći istovremeno i „grand“ i „don“ kafa, ili, recimo, jestivo ulje iz Sombora, Zrenjanina ili Vrbasa.
Mnogi kupci ne mogu da nađu na policama najbližih marketa ni omiljenu poslasticu iz „Štarka“, mineralnu vodu „knjaz“, ili sladoled iz domaće fabrike „Ajs fektori“.
Sa krizom i padom potrošnje, na tržištu mnogi sve češće preferiraju isključivo sopstvene robne marke, namirnice koje se svakodnevno kupuju.
– U megamarketu, gdje stalno pazarim, jer živim u blizini, nema „don“ kafe, ali ni domaćeg porodičnog pakovanja sladoleda „ajs fantazi“, iako je najmanje za 10 odsto jeftiniji od ostalih vrsta iste kategorije – žali se Petar Mitrović sa Novog Beograda.
Edina Popov, predsjednica UO APOS, kaže da je takva ponuda u ovim uslovima ipak neki manji problem za potrošače, jer možemo kazniti određene trgovce time što ćemo ih zaoblaziti i ne kupovati kod njih.
– Imamo svoje porodične navike šta pazarimo – ako dođem jednom, dvaput, pa tri puta i ne nađemo šta želimo, kažemo „hvala lijepo“ i odemo u drugu trgovinu, koja nam nudi sve po našem ukusu – dodaje Popova. – Ako trgovac može to lako da podnese, onda to i nije veliki problem, jer to ne bi ni radili.
S druge strane, imamo praksu da se pojedini trgovinski lanci orijentišu samo na jednog dobavljača, ali zato dobiju i najpovoljnije cijene.
– Po zakonu, trgovci biraju robu koja zadovoljava tražnju u njihovim prodajnim objektima i ima prođu – tvrdi Popova, dodajući da su, naravno, izuzetak kartelsko dogovaranje i udruživanje.
Kako nezvanično saznajemo, mnogi dobavljači su prestali i da isporučuju robu slabim platišama. A to i ne čudi, jer je prosjek plaćanja kod nas više od 120 dana.
Privatne marke
Sa krizom na tržištu mnogi sve češće preferiraju isključivo sopstvene robne marke, namirnice koje se svakodnevno kupuju. Pored brašna, pirinča, kafe, sve češće je u ponudi i jogurt, pavlaka, sir, ali i mesne prerađevine, kobasice i salame, kao privatna robna marka. Takvi proizvodi su i do 20 odsto jeftiniji od standardne ponude. Novosti

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!